خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

ارائه برنج، مرغ، روغن، تخم مرغ و پنیر در دو سبد کالایی دولت

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۰۸۹

هر چند که در شب عید سال گذشته با مشکلات جدی در ذخایر گندم مواجه شدیم اما اجازه ندادیم تا مردم این کمبود را احساس کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از آمادگی شرکت بازرگانی دولتی ایران در ارائه برنج، مرغ، روغن، تخم مرغ و پنیر در دو سبد کالایی دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس قبادی، مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، صبح امروز در یک نشست خبری با اعلام این خبر که به زودی دو سبد کالایی به مردم عرضه خواهد شد، گفت: بخشی از این سبد کالایی که شامل برنج، مرغ، تخم مرغ، روغن و احتمالاً پنیر است از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران عرضه می‌شود.

کالاهای اساسی هم مانند سایر کالاها تحریم بودند

وی با بیان این که کالاهای اساسی نیز هماند سایرکالاها با تحریم مواجه شدند گفت: هر چند که مواد غذایی و دارو را کشورهای دیگر به ما می‌فروختند اما در نقل و انتقال پول عملا با مشکل مواجه بودیم اما در این شرایط اقدامات خوبی صورت گرفت که هیچ خللی به وجود نیامد و هم‌اکنون نیز ذخایر کالاهای اساسی در سطح بالایی است و تا بعد از سال جدید نیز موجودی داریم.

قبادی تصریح کرد: در سال ۹۱ علاوه بر تحریم‌ها مشکلاتی نیز در تولید به وجود آمد در حالی که دو میلیون تن گندم خریداری شد، دو میلیون تن گندم دیگر نیز از سال ۹۰ باقی مانده بود اما متاسفانه با شش میلیون تن کمبود گندم مواجه شدیم که به موقع واردات آن انجام شد.

قبادی ادامه داد: هر چند که در شب عید سال گذشته با مشکلات جدی در ذخایر گندم مواجه شدیم اما اجازه ندادیم تا مردم این کمبود را احساس کنند.

وی در خصوص میزان ذخایر گندم گفت: سال گذشته و امسال در مجموع ۱۰ میلیون تن گندم وارد کردیم که معادل ۲۵۰ فروند کشتی بود که برای امسال این میزان ۵ میلیون تن خریداری شده، ۱.۵ میلیون تن بر روی آب و ۲.۵ میلیون تن خریداری شده و در حال ورود است و بخشی هم در حال تخلیه است.

هاب ذخیره‌سازی گندم در منطقه

قبادی با اشاره به حمایت از سیلوسازی در کشور افزود: در گذشته حدود ۴ میلیون تن ظرفیت سیلو و ذخیره‌سازی گندم داشتیم که هم‌اکنون به ۱۷ میلیون تن رسیده است و ما می‌توانیم علاوه بر ذخیره‌سازی گندم‌های کشور، گندم کشورهای شمالی ایران را نیز ذخیره کنیم و به هاب منطقه تبدیل شویم.

واردات مرغ و برنج محدودتر می‌شود

قبادی در ادامه در مورد سایر کالاهای اساسی گفت: سال گذشته چالش جدی در خصوص روغن خام در کشور بود اما هم‌اکنون همه مخازن پر شده و ۱.۹ میلیون تن روغن وارد شده و شکر هم به میزان یک میلیون و سیصد هزار تن از سال گذشته تاکنون وارد شده است.

وی در مورد تامین برنج گفت: در سال جاری میزان واردات برنج هفتصد و پنجاه هزار تن بوده که خوشبختانه تولیدات برنج به میزان لازم است و در صددیم تا واردات آن را محدودتر کنیم همچنین تامین مر غ وگوشت و نهاده‌های دامی نیز به خوبی انجام شده و هم‌اکنون ۸۵ هزار تن مرغ منجمد موجود است که حدود ۸۰ هزار تن آن از محل تولیدات داخل جمع‌آوری شده است.

وی افزود: در صورتی که بازار مرغ‌ها را به قیمت شش هزار و پانصدتومان خریداری نکند دولت آن را خریداری می‌کند و این اطمینان برای تولید کننده مرغ به وجود آمده که تولیداتش فروخته می‌شود و نگرانی ندارد.

ارایه سبد کالایی به زودی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: سبد کالایی که قرار است از سوی دولت به بخشی از مردم داده شود، شامل برنج، روغن، مرغ، تخم‌مرغ و پنیر است.

ذخیره ۵۰۰ هزار تن کنجاله سویا

معاون وزیر صنعت با اشاره به اینکه کمتر از ۲۰ هزار تن مرغ وارد شده که این رقم در سال گذشته بیش از ۶ برابر بوده است، تصریح کرد: از نظر ذخیره و تولید ذرت، کنجاله سویا و جو نیز مشکلی نداریم و به اندازه چند ماه ذخیره لازم برای تولید کشور وجود دارد.
در حال‌حاضر بخش دولتی نزدیک ۵۰۰ هزار تن کنجاله سویا ذخیره کرده است که این رقم طی این چند سال بی‌سابقه بوده است.

وی گفت: در برخی موارد در سال گذشته تخلیه کشتی‌ها به زیر یک هفته می‌رسید ولی در برخی مواقع به دلیل مشکلات ارزی ممکن بود کشتی‌ها در بنادر بمانند البته این مشکل در ابتدای سالجاری رخ داد و پس از مدتی آن را حل کردیم به نوعی که در ابتدای سالجاری ۴۵ و ۵۰ فروند کشتی در بنادر معطل بوده که البته این کشتی‌ها علاوه بر بخش دولتی به بخش خصوصی نیز تعلق داشت و توانستیم با همکاری بانک مرکزی این مشکل را حل کنیم و در مقطع دیگری نیز که حدود ۴۵ روز گذشته بود برای واردات گندم و تخلیه کشتی‌ها با مشکل روبرو شدیم که با دستور رئیس‌جمهور و معاون اول این مشکل حل شد.

اجرای طرح انتزاع با اعلام دولت

قبادی در مورد اجرای طرح انتزاع گفت: هر زمان دولت آن را ابلاغ کند وزارت بازرگانی ظرف ۲ هفته واگذاری‌ها را به وزارت جهاد انجام خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته حتی یک روز نیز گزارش کمبود در مورد کالاهایی که از جمله نان، آرد، گندم، شکر و برنج نداشتیم تاکید کرد: درست است که تحریم‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده بود ولی سعی کردیم از طرق مختلف این مشکل را حل کرده و از نظر تامین کالاهای اساسی مردم احساس مشکل نکنند.

از مرزهای زمینی هم واردات داشتیم

قبادی با بیان اینکه حتی تدابیری اندیشیده شده بود که اگر نتوانیم کشتی وارد کشور کنیم از مرزهای زمینی اقدام به واردات کنیم، گفت: نزدیک ۳۰ هزار تن از طریق مرز توسط ۱۷۸۰۰ کانتینر کالای اساسی وارد کشور کردیم.

وی در مورد ارز کالاهای اساسی گفت: تا ۱۱ تیرماه سال ۹۲ کالاهای اساسی کشور با ارز مرجع وارد می‌شد و این موضوع برای بخش خصوصی و دولتی یکسان بود اما از آن زمان به بعد با توجه به ابلاغ بودجه سال ۹۲ و حذف ارز مرجع وضعیت تغییر کرد. البته بانکها در سال گذشته با ۱۰ درصد اجازه گشایش اعتبار را به واردکنندگان می‌دادند و ۹۰ درصد آن را وام می‌دادند اما در اواخر سال گذشته بانکها اعلام کردند که با ۱۰ درصد نمی‌توانند این کار را انجام دهند و آن را به ۱۳۰ درصد افزایش دادند که البته در حال حاضر دولت جدید این رقم را به ۳۰ درصد کاهش داده که هنوز بانکها آن را انجام نمی‌دهند و نتوانسته توفیق زیادی در این زمینه داشته باشیم.

ذخیره حبوبات کافی است

قبادی هم چنین در خصوص میزان حبوبات گفت: موجودی و ذخیره سازی کافی صورت گرفته و برای شب عید مشکلی نخواهیم داشت و آمادگی آن را داریم که در صورت نیاز در ایام شب عید برای جلوگیری از افزایش قیمت این ذخیره را در اختیار بازرگانی دولتی قرار دهیم.

وی در خاتمه در خصوص واردا ت برنجهای آلوده گفت: مسایل بهداشتی و قرنطینه‌ای در مورد واردات برنج و گندم لحاظ می‌شود و کنترل بازرسی‌های لازم صورت می‌گیرد و جای نگرانی نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز