خبرگزاری کار ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد:

فقط ۴۳ درصداز تعاونی‌های ثبت شده در کشور فعالند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۹۷۴

برای اجرای سند توسعه تعاون نیازمند هماهنگی و برنامه‌ریزی میان بخشی در ۱۰ دستگاه دولتی و هماهنگی با بخش خصوصی هستیم.

دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در کنفرانس مدیریت برنامه ریزی و توسعه تعاونی‌ها گفت: تلاش ما تسهیل و حمایت از فعالیت‌های تعاونی بدون کوچک‌ترین مداخله‌گری بخش دولتی است.

وی گفت: نبود ذهنیت منسجم از تعاونی و تفکرات نادرست از جمله مشکلات در راه توسعه این بخش است.
دکتر ربیعی با بیان اینکه برخی تعاونی را پدیده تحمیلی در اقتصاد تلقی می‌کنند، افزود: وزارت تعاون به جای مداخله در بخش تعاونی، با سیاستگزاری لازم، حمایت و تسهیل را جایگزین خواهد کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بخش تعاونی‌ از نظر اقتصادی، تاثیر عمده‌ای در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و تجارت کشور‌ها دارد.
دکتر ربیعی گفت: نیاز به مقررات شفاف در بخش تعاونی و ارتباط بخش خصوصی و بخش تعاونی موجب ارائه لایحه جدید دولت به مجلس شد.
وزیر تعاون افزود: بخش دولتی باید با اصلاح ساختار، سیاستگزاری مناسبی برای توسعه بخش تعاون داشته باشد و بخش تعاون نیز با اصلاح ساختار توانایی جذب این فرصت‌ها را فراهم آورد.
وی افزود: برای اجرای سند توسعه تعاون نیازمند هماهنگی و برنامه ریزی میان بخشی در ۱۰ دستگاه دولتی و هماهنگی با بخش خصوصی هستیم.

دکتر ربیعی با اشاره به اینکه برخی جذب سرمایه را مشکل بخش تعاون می‌دانند، گفت: تنها پول مشکلات را حل نمی‌کند و باید مدیریت و ساختار را نیز اصلاح کرد.

وزیر تعاون با انتقاد از اینکه فقط حدود ۴۳ درصداز تعاونی‌های ثبت شده در کشور فعالند، افزود: باید رسانه‌ها در تعریف صحیح از تعاونی، مزیت‌های اقتصادی و اجتماعی آن اطلاع رسانی و در این زمینه فرهنگ سازی کنند.

دکتر ربیعی گفت: باید مزیت‌های تعاونی از کتاب‌های دبستان تا ایجاد رشته‌های دانشگاهی مرتبط در جامعه توسعه یابد.

وزیر تعاون با اشاره به اینکه به تعاون بیشتری در بخش تعاون نیازمندیم، افزود: با توجه به کارکرد اجتماعی تعاونی‌ها و مشارکت گسترده و بیشتر مردم در بخش اقتصاد، فاصله طبقاتی کاهش می‌یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: ۱۰۰ میلیون شغل در تعاونی‌های جهان ایجاد شده است.

دکتر ربیعی افزود: هم اکنون بیش از ۹۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان عضو تعاونی‌ها هستند و روز به روزبه تعداد اعضاء، تعداد شرکتهای تعاونی و نقش و حضور آن‌ها در اقتصاد ملی کشور‌ها افزوده می‌شود. ۳۰ محصول کشاورزی در آمریکا را بخش تعاونی به فروش می‌رساند و در کره جنوبی نیز دو میلیون کشاورز عضو تعاونی‌ها شده‌اند.

دکتر ربیعی افزود: ۷۲ درصد تولید شیر و ۷۹ درصد تولید دام در کشور اسلوونی در بخش تعاون است و در کشور برزیل نیز ۴۰ درصد سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص ملی از فعالیت تعاونی هاست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اقدامات انجام شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای گسترش تعاونی‌ها اشاره کرد و گفت: تهیه و تدوین لایحه اصلاح قانون بخش تعاونی و پیگیری اجرای سند توسعه بخش تعاون، توانمندسازی تعاونی‌ها از طریق آموزش، پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت کیفیت و استقرار چرخه بهره‌وری، استاندارسازی و عارضه‌یابی، اعطای کمک‌های فنی اعتباری به اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها، کمک به واگذاری بنادر به تعاونیهای صیادی در راستای کاهش تصدی‌گری دولت، تشکیل اتحادیه‌های مرکزی نظارت و هماهنگی جهت واگذاری امور نظارتی و حسابرسی به اتحادیه‌های سراسری در راستای کاهش تصدی‌گری دولت، تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان برای استفاده از ظرفیت نخبگان و فرهیختگان کشور، تشکیل شرکتهای تعاونی سهامی عام و اقدامات لازم برای ورود تعاونی‌ها به بازار سرمایه(بورس و فرا بورس) کمک به توانمندسازی اتاقهای تعاون در راستای اجرای سیاستهای توسعه بخش تعاون و نیز گسترش و تقویت صندوق ضمانت توسعه سرمایه‌گذاری بخش تعاون از جمله اقدامات انجام شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای گسترش بخش تعاون است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بخش تعاون افزود: ارزش‌هایی که در بخش تعاون، برآن بنا شده است به اقتصاد مردم محور، ترویج کننده رشد اقتصادی عادلانه و عدالت اجتماعی نزدیک هستند و بخش تعاون به طور فزاینده نقش مهمی در ایجاد توازن میان بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و همچنین در کمک به پیشگیری و کاهش فقر ایفا می‌کند.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به تغییراتی که در شیوه اداره و مالکیت در تعاونی‌ها در سطح دنیا ایجاد شده است، اتحادیه‌ها و اتاق‌های تعاون باید ضمن ورود به تمامی عرصه‌های اقتصادی، امکان رقابت با سایر تشکل‌های اقتصادی را هم داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز