خبرگزاری کار ایران

هشدار رئیس مجمع واردات در خصوص پولشویی؛

مراقب باشید، پولشویی در بستر اقتصاد بیمار رشد می کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۹۸

مقصود اصلی در فرایند پولشویی این است که درآمدهای نامشروع را مشروع جلوه دهند و در سیستم اقتصادی جامعه بدون نگرانی وارد کنند.

رییس مجمع واردات نسبت به پولشویی در بستر اقتصاد بیمار هشدار داد.

محمد حسین برخوردا، رئیس مجمع واردات در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به ضرورت توجه به موضوع پولشویی در اقتصادهای بسته اظهار داشت: امروزه از منظر شاخص های کلان اقتصادی، ما در دنیایی زندگی میکنیم که جرائم اقتصادی دوش در دوش سایر جرائم بعنوان معضلی جدی در کمین ضربه زدن به اقتصاد شفاف، قانونمند و شناسنامه دار قرار گرفته است و در این میان از بزرگترین دغدغه های سیاستگزاران اقتصادی در هر کشور موضوع حساس و حیاتی مبارزه با پولشویی و فرایندهای مربوط به آن است.

وی اضافه کرد: مقصود اصلی در فرایند پولشویی این است که درآمدهای نامشروع را مشروع جلوه دهند و در سیستم اقتصادی جامعه بدون نگرانی وارد کنند و طبیعتا هزینه های مترتب بر آن را در جامعه توزیع کنند بدون اینکه ردپایی از خود بر جای بگذارند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران افزود: مطالعات بیانگر آن است که اگر پولشویی کنترل نشود، در سطح کلان سبب تزریق نقدینگی به اقتصاد کشور ها می شود. نقدینگی ای که بهیچ وجه در چرخه اقتصادی به وجود نیامده و ریشه در اقتصاد شناسنامه دار ندارد. بلکه در واقع شناسنامه جعلی برای آن تنظیم شده است و طبیعتا افزایش نقدینگی در شرایطی که نقدینگی سرگردان نیز در بدنه اقتصاد وجود داشته است، سبب ایجاد تقاضای کاذب شده و در نهایت منجر به تشدید تورم می شود.

برخوردار ادامه داد: برخی پژوهش های اثبات شده نیز بیانگر آن است که رشد پول‌شویی در قالب فعالیت‌های زیرزمینی به علت عدم ثبت در تولید ناخالص ملی کشور، سیاست‌های اقتصادی دولت ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد؛ زیرا نداشتن آمارهای صحیح از تولید ناخالص ملی، مسلماً باعثتغییر سیاست‌های پولی و مالی دولت‌ها می‌شود.

رئیس مجمع واردات تصریح کرد: در این میان توجه به دو نکته ضروری است. اول اینکه امروزه استفاده از فناوری های نوین برای مخفی کردن منشأ مال یکی از بارز ترین شیوه های مرسوم در پولشویی است که راه مبارزه با آن را بیش از پیش دشوار تر نموده است. دوم اینکه برای اینکه یک دارایی غیرمشروع که ناشی از یک عمل غیرمشروع اولیه است، قانونی و رسمی جلوه داده شود، لازم نیست که حتماً از ابزارهای مبادله یا نقل و انتقال استفاده شود، آنچه مهم است سعی در مشروع جلوه دادن دارایی است.

وی خاطر نشان کرد: توجه به موضوع پولشویی در این مقطع زمانی از اقتصاد کشور از آنجا اهمیت پیدا می کند که در جامعه‌ای که تورم به پدیده‌ای مزمن و دائمی بدل شود و افزایش درآمدهای رسمی به ندرت با نرخ تورم تناسب داشته باشد و رشوه خواری، فعالیت در شبکه‌ گسترده توزیع کالای قاچاق، دلالی، خرید و فروش امتیازات و یارانه‌های غیرمستقیم دولتی، زمین، مسکن، کالاهای مصرفی و…، به مفرهای اجتناب‌ناپذیر تامین هزینه‌ زندگی و تغییر مکان به دهک های مرفه بدل خواهد شد و در این میان قطعا و بلاشک پولشویی رونقی دو چندان پیدا خواهد گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز