خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از تاثیر بیماری مگس زیتون؛

کاهش ۷۰ درصدی تولید روغن زیتون

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۷۸۴

هفتاد در صد از ۸۰ هزار تن میوه زیتون تولید شده به صورت کنسرو درآمده است که این میزان مصرف داخل را تامین خواهد کرد و نیازی به واردات برای کنسرو زیتون وجود ندارد.

عضو هیئت مدیره شوارای ملی زیتون ایران از کاهش ۷۰ درصدی در کاهش تولید روغن زیتون به دلیل شیوع بیماری مگس زیتون خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مصرف سرانه روغن زیتون برای هر نفر در کشور ۲۰۰ گرم گزارش شده است و این رقم پیش از این ۱۴۰ کیلوگرم بوده است که با فرهنگ سازی‌های انجام شده افزایش نه چندان چشمگیری داشته است.
آمارمصرف کشور در حالی ۲۰۰ گرم مطرح می‌شود که سرانه مصرف سه کشور یونان، سوریه و اسپانیا به ترتیب ۲۴،۲۷ و ۲۰ کیلوگرم گزارش شده است.
شکاف سرانه مصرفی که به چشم می‌خورد را می‌توان به حساب فقر فرهنگی کشور و عدم اطلاع از فواید این اکسید سلامتی دانست البته با جستجوی چند دقیقه‌ای در اینترنت هم می‌توان اطلاعات خوبی به دست آورد همچنین اگر نگاهی به هود آشپزخانه‌مان بیندازیم مطمئنا لکه‌های چربی روغن روی آن صحنه‌ای خوشایند نیست اما می‌تواند ما را هوشیار کند مصرف این روغن‌ها چه بلایی سر کبد و بدنمان می‌آورد.
کبد چرب که اخیرا بین جوانان شیوع پیدا کرده است وسرطان کولون(روده بزرگ) که چهارمین سرطان رایج در کشور به شمار می‌رود همچنین سکته‌های قلبی زیر ۳۲ سال را می‌توان از عواقب عدم مصرف روغن زیتون دانست.
نادر جلالت عضو هیئت مدیره شورای ملی زیتون ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به نیاز ۱۵ هزار تنی کشور به مصرف روغن زیتون اظهار داشت: با وجود این مقدار نیاز، میزان تولید روغن زیتون در سال گذشته زیر دوهزار تن بوده است و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود.
وی میزان واردات از مراجع غیرقانونی را مساوی با راه‌های قانونی دانست و افزود: به دلیل تعرفه ۲۶ درصدی واردات روغن زیتون که با تعرفه خودروهای لوکس وارداتی یکسان است فعالیت گسترده‌ای برای قاچاق این کالا در کشور به وجود آمده است.
عضو هیئت مدیره شوارای ملی زیتون ایران افزود: قاچاق و عدم نظارت صحیح بر مراجع قاچاق باعثواردات بی‌رویه روغن زیتون‌های بی‌کیفیت، فاقد ارزش غذایی و دارویی شده است.
جلالت با بیان این مطلب که شورای ملی زیتون درتلاش برای به صفر رساندن تعرفه وارداتی روغن زیتون است اذعان داشت: از طریق وزارتخانه‌های صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی و بهداشت رایزنی‌هایی انجام شده است همچنین کمک‌هایی از شورای عالی سلامت گرفته شده که قول‌هایی برای کاهش تعرفه واردات از سوی مسئولین امر داد شده است.
وی ادامه داد: در صدد هستیم یارانه‌ای برای روغن زیتون در نظر گرفته شود تا بتوانیم روغنی سالم با قیمت پایین را در اختیار مردم قرار دهیم.
جلالت با اعلام این مطلب که بیماری مگس زیتون منجر به کاهش ۷۰ درصدی روغن زیتون شده است گفت: این بیماری از ده سال پیش در رودبار، طارم، قزوین و زنجان شروع شده بود اما امسال بیشترین خسارت را به باغداران وارد کرد و مجبور شدیم از میزان صد هزار تن تولید ۲۰ هزار تن آن را دور بریزیم.
وی افزود: با مبارزات مستمر امکان کنترل وجود داشت که این مهم اتفاق نیفتاد و در حال حاضر وزارت جهادکشاورزی قول‌هایی را جهت مبارزه با این بیماری داده است.
عضو هیئت مدیره شوارای ملی زیتون ایران در خصوص میزان واردات زیتون گفت: هفتاد در صد از ۸۰ هزار تن میوه زیتون تولید شده به صورت کنسرو درآمده است که این میزان مصرف داخل را تامین خواهد کرد و نیازی به واردات برای کنسرو زیتون وجود ندارد.
وی با اشاره به کیفیت بالا و مزه دلچسب زیتون داخلی افزود: در صورتی که از نظر سایز و درشتی باغداران توجه بیشتری داشته باشند وزیتون درش‌تر و بازارپسنداری عرضه کنند همچنین بیماری مگس زیتون کنترل شود زیتون ایران در مقایسه با دیگر کشور‌ها رتبه بالاتری خواهد داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز