خبرگزاری کار ایران

در سال آینده محقق می شود؛

واریز ۶۰۰ میلیارد تومان حق انتفاع معادن به خزانه دولت

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۷۸۴

در سال ۹۳ بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان در قالب حق انتفاع از معادن به خزانه واریز می‌شود.

معاون معدنی وزارتخانه صنعت معدن تجارت گفت: براساس قانون بودجه در سال آینده بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان در قالب حق انتفاع از معادن به خزانه واریز می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جعفر سرقینی، معاون معدنی وزارتخانه صنعت معدن تجارت صبح امروز در یک نشست خبری اظهار داشت: امروز معدن ایران می تواند تکاپوی صادرات و ارز آوری داشته باشد.

وی افزود: ۶۰درصد از مصالح ساختمانی و ۴۰درصد از کانیهای صنعتی غیر فلزی شامل مواد معدنی کشور می شود.

۲۰۰ میلیون تن مصالح ساختمانی استخراج کرده ایم

وی با ضروی دانستن افزایش تولید همراه با توازن گفت: باید سعی شود تابه سمت کانیهای فلزی حرکت کنیم، امروز اگر صنعت سیمان را افزایش نمی دادیم هر گز نمی توانستیم بگوییم ۲۰۰ میلیون تن مصالح ساختمانی استخراج کرده ایم.

سرقینی با اشاره به اینکه اکتشافات سیستماتیک در کشور نداشته ایم گفت: باید سعی شود اکتشافات بیشتری به صورت سیسماتیک و سراسری در بخش فلزی موادمعدنی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ۷۵۰۰ معدن در کشور وجود دارد خاطرنشان کرد: ازاین میزان ۵۶۰۰معدن فعال است که۳۷۰ میلیون تن موادمعدنی تولید می کند.

۲۵ درصد از معادن ما به دلیل مسائل منطقه ای تعطیل شده اند

وی تصریح کرد: متاسفانه ۲۰ تا ۲۵ درصد از معادن ما به دلیل مسائل منطقه ای تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند و معادن کشو رما بیشتر در مقیاس کوچک هستند و معادن بزرگ نظیر مس سرچشمه، گل گهر و سنگان محدود و انگشت شماراست.

سرقینی با اشاره به تعداد افراد فعال در بخش معدن گفت: ۱۲۵ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰ هزار نفردر بخش صنایع معدنی مشغول به کار ند.

دریافت عوارض صادرات سنگ‌آهن به منظور جلوگیری از خام‌فروشی است

سرقینی تأکید کرد: حق دریافت عوارض صادرات سنگ‌آهن به منظور جلوگیری از خام‌فروشی قطعی است ولی ظرف سه هفته آینده تعیین تکلیف نهایی در این خصوص صورت خواهد گرفت.

وی در رابط با بهره مالکانه ۳۰ درصدی معادن گفت: این میزان بهره نیز پیش از این در غالب مصوبه دیگری دریافت می‌شد، ولی با تصویب این ماده در کمیسیون تلفیق به صورت شفاف‌تر این حق و حقوق از سنگ‌آهنی‌‌ها دریافت و به خزانه واریز خواهد شد. اگر تکلیف عوارض صادرتی و حق انتفاع از معادن سنگ‌ مشخص شود دولت ظرف سه سال آینده هیچ دخالتی در قیمت‌گذاری سنگ‌آهن نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۱۴ میلیون تن فولاد خام تولید شده که امسال به بالای ۱۵میلیون تن رسیده و مس سال گذشته ۲۰۰ هزار تن تولید داشته و سیمان نیز امسال به رقم ۷۰ میلیون تن خواهدرسید.

سرقینی ایجاد امنیت برای سرمایه گذاران در بخش معدن و محترم شمردن پروانه بهره برداری را از سیاستهای این معاونت عنوان کرد و گفت: برنامه دولت در سال آینده واگذاری بیشتر معادن به بخش خصوصی است که صرفا از طریق مزایده واگذاریها صورت می گیرد.

استثنایی در عیار برای اخذ عوارض نمی توانیم داشته باشیم

وی با بیان اینکه اخذ عوارض بر سنگ آهن قطعی است گفت: ضروریست به منظور جلوگیری از خام فروشی عوارض برسنگ آهن وضع شود که تا سه هفته آینده تکلیف آن روشن خواهد شد.

وی تصریح کرد: اینکه فعالین بخش خصوصی بر اخذ عوارض صادرات سنگ آهن گله می کنند حق دارند و باید حرفشان را در جامعه آزاد بزنند امروز شاهدیم که استرالیاو هند نیز ۳۰ درصد عوارض بر صادرات سنگ آهن را اعمال می کنند چرا که این موضوع حق دولت است تا برای کنترل بازار و ارزش افزوده این طرح تصویب شود از سوی دیگر عوارض بر کنستانتره را کاهش خواهیم داد واستثنایی در عیار نمی توانیم داشته باشیم وتوصیه ما یک عوارض واحد برای همه معادن سنگ معدن است وانکار نمی کنیم که در این مسیر به تعدادی ظلم خواهدشد.

سرقینی افزود: برای سال آینده ۱۰ درصد عوارض اخذ می شود که به صورت پلکانی در سال ۹۴ به ۱۵ درصد و در سال ۹۵ به ۲۰ درصد خواهد رسید و سپس متوقف می شود.

وی تصریح کرد: امروز نیز صادرات کنستانتره و گندله ۳۰درصد عوارض دارد که آنرا نیز بایدبه ۲۰درصد کاهش دهیم.

اصراری به کنترل قیمت سنگ آهن نداریم

وی با بیان اینکه امروز وزارتخانه اصراری به کنترل قیمت سنگ آهن ندارد گفت: تمهیداتی برای گردش کارخانجات فولادی و سنگ آهنی ها اندیشیده شده که اگر تاکید بر عوارض سنگ آهن و حق انتفاع روشن شود ظرف سه سال آینده دولت هیچ دخالتی د ر تعیین قیمت سنگ اهن نخواهد داشت.

سرقینی در بخش دیگری از سخنانش گفت: خوشبختانه تحریمها کمترین تاثیر را بر بخش معدن و صنایع معدنی داشته و با

و جود تحریمها ما ۲۰ میلیون تن صادرات در سال گذشته داشته ایم وهیچ کارخانه ای نمی تواند ادعا کند که به خاطر تحریمها تولیداتش کاهش یافته است.

سرقینی گفت: در حال مذاکره با دولت برای افزایش نیافتن قیمت گاز صنایع فولادی و سیمانی در فاز دوم هدفمندی هستیم.

وی تصریح کرد: در زمانی که شرکت ملی گاز توان سرویس دهی به مشترکین خانگی را نداشته باشد کارخانجاتی نظیر سیمان که با گاز کار می کنند مازوت را جایگزین گاز می کنند که البته بخشی از هزینه آن رادولت تقبل می کند.

سرقینی گفت: از طرف صنعتگران به دولت پیشنهاد شده تا قیمت گاز در بخش فولاد برای فاز دوم هدفمندی حداکثر دو برابر و سیمان حداکثر ۱.۵ تا ۲ برابر افزایش یابد.

وی ادامه داد: ده درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی در اختیار صنعت قرار خواهد گرفت که معدنیها هم آنر ا پذیرفته اند که به هر طرحی که اولویت داشته باشد تعلق خواهد گرفت.

۱۰۰ میلیادر تومان در قالب حق انتفاع از معادن به خزانه دولت واریز شده

وی با اشاره به میزان تولید سنگ آهن در سال گذشته افزود در سال ۹۱ بالغ بر ۵۷ میلیون تن سنگ آهن با عیارهای مختلف تولید شده که بیش از ۳۰ میلیون تن آن مواد معدنی فلزی وسنگ مس بوده است در سال ۹۳ بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان در قالب حق انتفاع از معادن به خزانه واریز می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۰ میلیادر تومان در قالب حق انتفاع از معادن به خزانه دولت واریز شده است، گفت: تا پایان این ماه ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز از این جهت به خزانه واریز خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز