خبرگزاری کار ایران

طی ۱۰ ماه گذشته به وقوع پیوست؛

صادرات غیرنفتی ۳۳.۷ و واردات ۳۷.۵ میلیارد دلار

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۰۳

در گزارش جدید آماری از تجارت ۱۰ ماه در کشور، ارزش صادرات غیرنفتی ۳۳ میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلار با کاهش ۲.۵۵ درصد و ارزش واردات نیز ۳۷ میلیارد و ۵۹۶ میلیون دلار با افت ۱۴.۶۵ درصد اعلام شد.

دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک اعلام کرد: در ده‌ماهه سال جاری، در مجموع ۳۳ میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۵۵ درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایلنا، میزان وزنی صادرات غیرنفتی ۷۵ میلیون و ۵۱۰ هزار تن بوده که ۱۵.۳۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

همچنین «سنگ‌آهن» به‌ارزش ۱میلیارد و ۱۰۴میلیون دلار، «پروپان مایع‌شده» به‌ارزش ۹۷۳ میلیون دلار و «اوره» به‌ارزش ۹۰۶ میلیون دلار از عمده‌ترین اقلام صادراتی در این مدت بوده‌اند.

از مجموع صادرات غیرنفتی کشور، ۸ میلیارد و ۵۲۰ میلیون دلار به «میعانات گازی»، ۹ میلیارد و ۱۹ میلیون دلار به «محصولات پتروشیمی» و ۱۶ میلیارد و ۲۴۹ میلیون دلار به «سایر کالاها» اختصاص داشته است.

براساس این گزارش، بیشترین میزان کالاهای صادراتی در این مدت به کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان صادر شده است.

میزان صادرات کشورمان به چین ۵ میلیارد و ۹۰۵ میلیون دلار، به عراق ۴ میلیارد و ۷۹۰ میلیون دلار، به امارات ۲ میلیارد و ۹۲۳ میلیون دلار، به هند ۲ میلیارد و ۱۲۸ میلیون دلار و به افغانستان ۲ میلیارد و ۲۲ میلیون دلار بوده است.

واردات

براساس این گزارش در ده‌ماهه سال جاری ۲۵ میلیون و ۶۰۸ هزار تن کالا به‌ارزش ۳۷ میلیارد و ۵۹۶ میلیون دلار وارد کشور شده است که این میزان از لحاظ وزنی ۲۱.۳۹ درصد و از لحاظ ارزش دلاری، ۱۴.۶۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

اقلام عمده وارداتی در این مدت شامل «برنج» به‌ارزش یک میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار، «کنجاله» به‌ارزش یک میلیارد و ۴۴۲ میلیون دلار، «ذرت» به‌ارزش یک میلیارد و ۱۷ میلیون دلار، «گندم» به‌ارزش یک میلیارد و ۱۲ میلیون دلار و «وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون‌سوز با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتی‌متر مکعب» به‌ارزش ۹۱۷ میلیون دلار بوده است.
کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در این مدت به‌ترتیب امارات، چین، هند، جمهوری کره و ترکیه بوده‌اند.

در این مدت ۷ میلیارد و ۹۸۵ میلیون دلار کالا از امارات، ۷ میلیارد و ۳۵۶ میلیون دلار از چین، ۳ میلیارد و ۲۹۸ میلیون دلاراز هند، ۳ میلیارد و ۴۸ میلیون دلار از جمهوری کره و ۲ میلیارد و ۹۰۱ میلیون دلار از ترکیه وارد کشور شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز