خبرگزاری کار ایران

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران؛

مناسب‌ترین راهکار تعیین نرخ تبعیضی بنزین است

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۳۵۰

بهترین گزینه برای قیمت گذاری بنزین تعیین نرخ‌های تبعیضی در بین شهرهای مختلف کشور است به عنوان مثال در شهر تهران که درآمد مردم بیشتر است باید نرخ بنزین بالا‌تر از شهرهای کوچک تعیین شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: تعیین نرخ تبعیضی بنزین در شهرهای مختلف کشور راهکار مناسبی است.
پدرام سلطانی، نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت گو با خبرنگار ایلنا در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: در اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها دولت وقت، در منابع و مصارف درست عمل نکرد و کسری بسیار آشکاری داشت.
وی با اشاره به آمارهای رسمی افزود: دولت گذشته حدود سی هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی در سال ۹۱ و سال ۹۲ در آمد کسب کرد در حالی که در این مدت ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت کرده ودر این بین ۱۲ هزار میلیارد تومان در هر سال کسری داشته است.
سلطانی با بیان اینکه این موضوع خلاف قانون است گفت: پرداخت یارانه‌ها باید از محل افزایش حاملهای انرژی تامین می‌شد اما در عمل این اتفاق نیفتاد.
سلطانی با بیان اینکه اجرای فاز دوم هدفمند سازی یارانه‌ها باید بر اساس شناخت کاستی‌ها و مشکلات فاز اول و جبران آن باشد افزود: مسلماً در فاز دوم قیمت حامل‌های انرژی تا ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت زیرا برای تراز کردن منابع و جبران کسری ۱۲ هزار میلیارد تومانی دولت چاره‌ای بجز این افزایش نرخ ندارد.
وی گفت: با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی کشور در حوزه تولید و مصرف نامساعد است پس فشار متمرکز تنها بر حامل‌های انرژی و آن هم بخش مصرف نهایی و مشخصاً بنزین خواهد بود. زیرا در شرایط رکود در کشور اجازه افزایش فشار بر واحدهای تولیدی وجود ندارد.
وی ادامه داد: بهترین گزینه برای قیمت گذاری بنزین نیز تعیین قیمت‌های تبعیضی در بین شهرهای مختلف کشور است به عنوان مثال در شهر تهران به دلیل الودگی هوا و ترافیک سنگین و درآمد بالا‌تر مردم بهتر است نرخ بنزین بالا‌تر از شهرهای کوچک باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع باعثسوء استفاده افراد فرصت طلب نمی‌شود گفت: با توجه به اینکه ارائه بنزین در پمپهای بنزین و با ارائه کارت سوخت صورت می گیرد سوء استفاده از آن بسیار محدود می‌شود، البته می‌توان در شهرهای مرزی قیمتی بینابین تعیین کرد‌‌ همان طور که در کشورهای دیگر نیز شاهدیم که بنزین تک نرخی نیست و این موضوع می‌تواند یک گام به جلو برای آزاد سازی نرخ بنزین باشد.
وی با بیان اینکه هدف گذاری رشد اقتصادی در سال آینده یک درصد است که باید با تغییر رویکرد اقتصادی به آن دست یافت گفت: دولت به جای اینکه قیمت بنزین را تا پایان سال عددی ثابت در نظر گیرد بهتر است که نرخ آن را تغییر دهد و نسبت ثابتی را در نظر گیرد، وقتی قیمت بنزین بالا برود اما ارزش پول ما کاهش یابد، گویی ما این اقدام را اصلا انجام نداده‌ایم.
نائب رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: زیرا قیمت فوب خلیج فارس هم بر مبنای نرخ ارز است‌‌ همان طور که قیمت بنزین را تا ۴۰ درصد فوب خلیج فارس تعیین کردیم اما با تغییر نرخ ارز امروز این قیمت به ۱۰ درصد فوب رسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز