خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت و معدن و تجارت تاکید کرد؛

نباید مانع از ورود بانک‌های خارجی به کشور شویم

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۲۲۹

سالها گمان می‌کردیم که اگر سرمایه گذار خارجی به کشور بیاید با خود بی‌عفتی و جاسوسی می‌آورد. امروز آشکار شده که اشتباه می‌کردیم به گمان من اگر امروز هم اجازه حضور بانکهای خارجی را ندهیم اشتباه کرده‌ایم.

نعمت زاده تاکید کرد: در سالهای اخیر علیرغم افزایش منابع ارزی در خصوص افزایش سرمایه بانک‌ها غفلت شده است. که البته برای بهبود آن قدمهای نخست را در دولت جدید و در بودجه سال ۹۳ برداشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت در ششمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی در ایران در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی با تاکید بر این که اقتصاد ما جدای از بخش دولتی و بودجه‌های عمومی متکی به بانک‌ها است افزود: توسعه اقتصادی ما بانک محور است البته این کافی نیست. ما باید منابع و روش‌های دیگر را نیز ارا ئه دهیم ولی با توجه به این که توسعه اقتصادی ما متبنی بر بانک‌ها است باید توجه بیشتری به رفع موارد و اشکالات بانک‌ها داشته باشیم.

وی افزود: من خود در زمان مسئولیتم حدود ۱۲ هزار میلیارد دلار از با نک‌های خارجی در عرض ۸ سال تسهیلات گرفتم که ۷۵ درصد آن از طریق بانک ملت بوده است از این رو خوشحالم که این بانک با سابقه خوب کذشته دست به اقدام امروز زده است

وی افزود: ما ۳۰ یا ۴۰ در صد تورم داریم با افزایش ۳ برابری نرخ ارز مواجه هستیم در عین حال خبری از افزایش سرمایه بانک‌ها نیست. این در حالیست که اگر سرمایه بانک‌ها را به سه برابر برسانیم تازه با چند سال پیشین مساوی خواهیم شد.

نعمت زاده تاکید کرد: در سالهای اخیر علیرغم افزایش منابع ارزی در خصوص افزایش سرمایه بانک‌ها غفلت شده است. که البته برای بهبود آن قدمهای نخست را در دولت جدید و در بودجه سال ۹۳ برداشته‌ایم.

نعمت زاده ادامه داد: اولین قدم این است که سرمایه بانک‌های دولتی نیمه دولتی یا خصوصی را افزایش دهیم که با توجه به فرمایشات امام راحل عظیم الشان اعتقاد داریم که در جمهوری اسلامی بن بست وجود ندارد شما حاضران اهل فن هستید و باید راهی بیابید.

وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه با اظهار امیدواری نسبت به این موضوع که تحریمها به زودی رفع گردد، خاظر نشان کرد: باید اجازه دهیم بانک‌های خارجی بیایند و در کشور مستقر شوند. نباید تند روی کنیم آمدن بانک های خارجی یعنی توسعه اقتصاد آنگاه که بانکهای خارجی ببینند که کار در ایران رونق دارد در کشور ما شعبه افتتاح می کنند که از علائم آن رونق اقتصادی است.

وی گفت: ما نباید مانع از سرمایه گذاری و ورود بانکهای خارجی به کشور باشیم بلکه باید رونق اقتصادی مانع این کار شود. چرا که در این خصوص مشکل قانونی نداریم و مشکل ما ذهنی است.

وی افزود: سالها گمان می‌کردیم که اگر سرمایه گذار خارجی به کشور بیاید با خود بی عفتی و جاسوسی می‌آورد. امروز اشکار شده که اشتباه می‌کردیم به گمان من اگر امروز هم اجازه حضور بانکهای خارجی را ندهیم اشتباه کرده‌ایم هر چه زودتر در این زمینه فعال شویم بهتر است.

وزیر صنعت افزود: چرا بانکهای خصوصی ما با بانکهای خارجی شریک نمی‌شوند؟ نمی‌توان همه سرمایه را از بودجه دولت تامین کرد البته ممکن است امروز این کار به دلیل تحریم کمی دشوار باشد، اما این باید از اهداف مهم ما قرار گیرد.

نعمت زاده افزود: چرا باید دستها را بالا بیریم و بگوییم منابع نداریم و بانک مرکزی ما را جریمه کند. بانکهای تخصصی در این زمینه فعال باشند و کشور را آباد کنند.

وی در پایان گفت: خواهش من این است که در شرایطی که دولت تلاش می‌کند سدها را بشکند و راه را باز کند ارتباط خود را باخارج بیشتر کنیم، شما باید به طور جدی بخواهید تا این راه باز شود دشمن این راه را بسته است. بهتر است بانکهای داخلی با طرفهای خارجی مذاکره کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز