خبرگزاری کار ایران

سرپرست پژوهشکده توسعه بازرگانی در گفت و گو با ایلنا مطرح کرد:

بازار واحد برای گوشت مرغ وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۷۰۴۷۷

نتایج حاصل از بررسی‏های انجام شده با داده‏های ماهیانه قیمت گوشت مرغ استان‏های کشور برای دوره ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۱ نشان می‏دهد که در کل کشور یک بازار واحد برای گوشت مرغ وجود نداشته، بلکه ما با پدیده چند بازاری مواجه هستیم.

سرپرست پژوهشکده توسعه بازرگانی گفت: بازار واحد برای گوشت مرغ وجود ندارد و ما با پدیده چند بازاری مواجهیم.

علی اکبر خسروی نژاد، ‌ سرپرست پژوهشکده توسعه بازرگانی موسسه مطالعات وپژوهش های بازرگانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: تنظیم بازار از جمله وظایف مهم دولت و به‏خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت به ویژه در حوزه کالاها و خدمات اساسی(مصرفی و نهادهای) است.

وی افزود: انجام اقدامات تنظیم بازار برای یک کالای خاص، مستلزم دستیابی به شناخت صحیح از قلمرو کارکردهای بازار آن کالا برحسب نواحی مختلف جغرافیایی است. همچنین یکی از کالاهای اساسی که همواره در سیاست‏گذاری تنظیم بازار مورد توجه دولت بوده است، کالای گوشت مرغ است.

خسروی نژاد ادامه داد: البته در این میان یک پرسش پیش‏رو آن است که آیا اقدامات تنظیم بازار برای کالای گوشت مرغ در سطح کشور باید متمرکز باشد یا غیر متمرکز؟ این سوال در پی خود پرسش دیگری را مطرح می کند که آیا در سطح کشور یک بازار منفرد برای گوشت مرغ وجود دارد؟

وی خاطر نشان کرد: البته برای بررسی این مهم باید رفتار بازارهای استانی گوشت مرغ را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم. این رفتار در قالب قیمت گوشت مرغ نمود پیدا می‏کند. براساس نظریه علم اقتصاد، چنانچه قیمت‏ها در چند بازار استانی همسو بوده و فارغ از نوسانات موردی در یک مسیر حرکت کنند، گوییم که این چند بازار استانی در واقع یک بازار هستند.

این کارشناس حوزه بازار تصریح کرد: نتایج حاصل از بررسی‏های انجام شده با داده‏های ماهیانه قیمت گوشت مرغ استان‏های کشور برای دوره ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۱ نشان می‏دهد که در کل کشور یک بازار واحد برای گوشت مرغ وجود نداشته، بلکه ما با پدیده چند بازاری مواجه هستیم.

سرپرست پژوهشکده توسعه بازرگانی موسسه مطالعات وپژوهش های بازرگانی افزود: بازارهای استانی گوشت مرغ را می توان در پنج خوشه متمایز قرار داد که شامل خوشه اول؛ خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی، گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، قزوین، تهران، سمنان، آذربایجان‌شرقی، و زنجان، خوشه دوم؛ آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، قم، و مرکزی، خوشه سوم: بوشهر، هرمزگان، اصفهان، کهگیلیویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، و خوزستان، خوشه چهارم؛ سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی و یزد و خوشه پنجم؛ فارس و کرمان است.

وی گفت: توصیه می‏شود که دولت از اقدامات تنظیم بازاری کاملاً متمرکز پرهیز کند. همچنین، اقدامات تنظیم بازار برای گوشت مرغ می‏تواند به‎‏صورت نیمه متمرکز صورت گیرد، یعنی تدوین و اجرای سیاست‏ها در قالب خوشه‏های پیشنهادی انجام شود و نهایتاً این‏که، هماهنگی میان خوشه‏ها در انجام اقدامات نیمه متمرکز مسلماً ضروری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز