خبرگزاری کار ایران

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت:

خام فروشی سنگ آهن ممنوع است

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۷۵۵

معدنکار باید بداند خام‌فروشی در این بخش ممنوع است. امیدواریم بتوانیم با اقدامات صورت گرفته و در دستور کار جلوی خام فروشی را بگیریم.

معدنکار باید بداند خام‌فروشی در این بخش ممنوع است. امیدواریم بتوانیم با اقدامات صورت گرفته و در دستور کار جلوی خام فروشی را بگیریم.

به گزارش ایلنا، جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا با انتقاد شدید از خام‌فروشی سنگ‌آهن کشور اظهار کرد که " صادرات هر تن سنگ‌آهن بین ۱۰ تا ۲۰ دلار سود به همراه دارد اما برای واردات هر تن فولاد نزدیک به ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار هزینه می‌شود. امروز برای حمل و نقل هر تن سنگ‌آهن ۳۴ لیتر گازوئیل نیاز است. در واقع ما برای حمل هر تن سنگ‌آهن از سنگان تا بندرعباس ۳۴ دلار هزینه می‌کنیم که در مقابل سود ۱۰ تا ۲۰ دلاری در هر تن صادرات این محصول توجیه اقتصادی ندارد. "

وی درباره جلوگیری از خام‌فروشی سنگ آهن نیز توضیح داد: " جلوگیری از خام‌فروشی را به همین شکل ادامه می‌دهیم. معدنکار باید بداند خام‌فروشی در این بخش ممنوع است. امیدواریم بتوانیم با اقدامات صورت گرفته و در دستور کار جلوی این کار را بگیریم اما از سوی دیگر برای افزایش ارزش افزوده نیز مشوق‌ها و سیاست‌هایی همچون سیاست‌های تسهیلاتی – تزریقاتی در نظر گرفته ایم. به عنوان مثال سیاست‌های ما برای احداثکارخانه نورد سیاست تزریقاتی است اما برای گندله‌سازی سیاست تسهیلاتی می‌شود. "

اظهارات سرقینی در حالی مطرح می‌شود که طبق آمار گمرک در سال ۱۳۹۲ سنگ‌آهن هماتیت دانه‌بندی با خلوص آهن کمتر از ۴۰ درصد به میزان ۲۳ میلیون و ۵۹۳ هزار تن و ارزش یک میلیارد و ۵۰۵ میلیون دلار از کشور صادر شد و سنگ‌آهن در صدر کالاهای صادرات غیرنفتی قرار گرفت. صادرات این محصول نسبت به سال ۱۳۹۱ از نظر وزنی ۲۶.۲۱ و از نظر ارزشی ۷۶.۴۴ درصد افزایش یافت.

از سوی دیگر طبق اظهارنظر دبیر کمیسیون تولید انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن سهم بخش خصوصی از کل صادرات سنگ‌آهن کشور به حدود ۱۲ میلیون تن می‌رسد.

با فرض هر دلار ۲۵۰۰ تومان می‌توان نتیجه گرفت که سود صادرات سنگ‌آهن بخش خصوصی در سال قبل بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. البته حدود همین میزان سود برای بخش دولتی صادرات سنگ‌آهن رقم خورده است.

این سود هنگفت در حالی بدست آمده که دولت قصد داشت از ابتدای سال جاری از صادرات سنگ آهن عوارض ۱۰ درصدی اخذ کند که این کار تاکنون به دلایل نامشخصی به تعویق افتاده است. فعالان بخش خصوصی سنگ آهن تاکید کرده‌اند که در زمان رکود و افت بهای جهانی سنگ آهن بهتر است اخذ عوارض به تعویق افتد.

در حال حاضر چین به عنوان بزرگترین خریدار سنگ آهن دنیا بنا به سیاست‌های جدید خود حجم خرید سنگ آهن از ایران را کاهش داده و همین موضوع سبب کاهش قیمت سنگ آهن صادراتی شده است. صادرکنندگان سنگ آهن معتقدند رقم واقعی افت صادرات را باید در آمارهای جدید دید.

این در حالی است که در تازه‌ترین رخداد نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهوری خواستار اعمال عوارض روی ۲۴ قلم کالای صادراتی از جمله سنگ‌آهن شد. عوارض پیشنهادی نعمت‌زاده برای سنگ‌آهن ۳۰ درصد اعلام شده است.

دولت هدف از اعمال عوارض روی صادرات سنگ‌آهن را تکمیل زنجیره تولید فولاد و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در کشور ناشی از فراوری سنگ آهن و تبدیل آن به کنسانتره و گندله و در نهایت فولاد اعلام کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز