خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت:

افزایش ۶۰ درصدی سوخت هیزمی بعد از هدفمندی

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۸۳۲

با هرگونه تخریب جنگل و طرح کاربری مقابله می‌کنیم، اما برخی تخلفات در عرصه‌های مختلف وجود دارد که امکان مقابله با آنها از دست، این سازمان خارج است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با تصویب شورای عالی و شهرسازی، تغییردهندگان کاربری اراضی از امکانات دولتی محروم می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایلنا، خداکرم جلالی امروز در نشست خبری در پاسخ به سؤالی که در منطقه اجت سوادکوه مازندران ساخت‌وسازهای و تصرفات غیرقانونی انجام می‌شود، گفت: این موضوع در حال بررسی است و ما هم به این نتیجه رسیدیم که ساخت‌وسازهای بی‌مورد و تصرفات انجام شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: با هرگونه تخریب جنگل و طرح کاربری مقابله می‌کنیم، اما برخی تخلفات در عرصه‌های مختلف وجود دارد که امکان مقابله با آنها از دست، این سازمان خارج است.

وی افزود: در برخی مناطق دهداری‌ها و شورای شهر، مجوز ساخت‌وساز می‌دهند و دستگاه‌های دولتی هم امکانات برق و آب آنها را تأمین می‌کنند.

جلالی با تاکید بر اینکه انسجام و جامعه‌نگری در برخی دستگاه‌ها وجود ندارد، گفت: طرح محرومیت تغییردهندگان کاربری زمین‌های کشاورزی از امکانات دولتی نظیر آب، برق و گاز و تلفن در دستور کار است و قرار است، در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب برسد.

جلالی تصریح کرد: ‌ از سال‌های گذشته تغییر کاربری در زمین‌های کشاورزی به جان این کشور افتاده است و خسارات زیادی به منافع ملی کشور می‌زند.

خبرنگار دیگری از تغییر کاربری در منطقه سردشت در سطح بسیار وسیع پرسید و جلالی گفت: چنین تصرفات و تغییر کاربری‌ها به این سازمان گزارش نشده است.

وی ادامه داد: گاهی برخی از متصرفان با زدوبندها اقدام به سندسازی می‌کنند که این موضوع روند رسیدگی به تغییرات کاربری را با مشکل مواجه کرده است.

جلالی با اعلام این خبر گفت: این میزان اعتبار در ستاد مدیریت بحران تصویب شده است و معاون نظارت و راهبردی رئیس جمهور نیز تایید کرده است و برای مبارزه با خشکیدگی جنگل‌های زاگرس ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: طبق بررسی هزار میلیارد تومان نیاز است تا طی برنامه ۵ ساله درختان خشکیده جنگل‌های زاگرس ترمیم و احیا شود.

به گفته جلالی از سال ۸۸ یک میلیون و ۱۳۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس دچار آفت خشکیدگی بلوط شده است. در ۱۵ درصد از این مساحت ۷۵ تا ۸۰ درصد جنگل‌های بلوط خشکیده‌اند.

وی در مورد مقابله با این آفت، گفت: سازمان جنگل‌ها با مشارکت مردم پایه‌های آلوده را قطع می‌کند، ۱۰۰ هزار درخت خشک هم تبدیل به ذغال شده است، تا کانون آفت‌ها از بین برود. عملیات آبخیزداری هم با توجه به محدویت اعتبار در سال ۹۲ در سطح ۶ هزار هکتار انجام شده است.

جلالی در پاسخ به سؤالی که دو طوفان اخیر تهران را مرتبط با عدم درختکاری در حاشیه جنگل‌ها می‌دانند، گفت: ‌ این سازمان وظیفه‌ای در این زمینه ندارد و وزارت راه مسئول است.

وی ادامه داد: این سازمان با وزارت راه هماهنگ کرده است تا در مکان‌های مورد نیاز اقدام به کشت درخت کنند.

جلالی گفت: بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها، استفاده از سوخت هیزمی از ۵ میلیون متر مکعب به ۸ میلیون متر مکعب(۶۰ درصد) افزایش و استفاده از سوخت بوته‌ای از ۳۰۰ هزار تن به ۶۰۰ هزار تن(صددرصد) افزایش یافت.

وی گفت: ‌وزارت نفت موظف است در زمینه تامین سوخت فسیلی برای جنگ‌نشینان اقدام کند و حتی انرژی پاک نیز برای آنها فراهم سازد.

به گفته جلالی وزارت نفت موظف شده است، تا پایان سال ۹۵ تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار به ویژه جنگل‌نشینان را گازرسانی کند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با ارائه آماری گفت: جنگ‌های شمال در سال ۱۳۳۴ حدود ۲.۸ میلیون هکتار بود که در سال ۱۳۸۶ با ۷.۱ دهم کاهش به ۱.۹ میلیون هکتار رسیده است.

وی تصریح کرد: ‌ بر اساس قانون سالانه باید ۱۰۰ هزار هکتار در جنگل درختکاری شود که به دلیل محدودیت اعتبار به این آمار نمی‌رسیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پاسخ به اینکه برخی فقر پوشش جنگلی و مراتع را عامل سیل‌های اخیر مازندران می‌دانند، گفت: در عرصه‌هایی که سیل جاری شد، بهره‌برداری جنگل وجود نداشت و اتفاقا عملیات آبخیزداری هم انجام شده بود.

وی گفت: عدم رعایت کشاورزان در شخم‌زنی مزارع که معمولا موافق با شیب است، تجاوز به مسیر آبراه‌ها، احداثپل‌های غیر استاندارد از عوامل مؤثر در جاری شدن سیل بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز