خبرگزاری کار ایران

رییس اتحادیه انجمن‌های علوم کشاورزی و منابع طبیعی در گفت‌وگو با ایلنا؛

واردات؛ چاره کار مقابله با مخاطرات امنیت غذایی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۲۱۵

در پایان سال حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی با مدیریت احمدی نژاد ۱۶ میلیارد دلار محصول کشاورزی وارد کشور شد و در سال تغییر دولت نیز ۱۲ تا ۱۶ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی داشتیم که نشانگر این است که اکنون نیزدر مسیر بحران غذایی بسر می بریم.

رییس اتحادیه انجمن های علوم کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به عملکرد منفی دولت گذشته در زمینه کشاورزی که نتیجه آن به قهقرا رفتن امنیت غذایی و اقتصاد کلان کشور بود، گفت: اهتمام به کشت محصولات مقاوم به خشکی با توجه به کمبود منابع آبی در کشور و همچنین الزام اختصاص اعتبار به بخش تحقیقات کشاورزی از جمله راهکارها برای مواجهه با مخاطرات امنیت غذایی کشور است.

بهزاد قره یاضی، رییس اتحادیه انجمنهای علوم کشاورزی ومنابع طبیعی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص زمزمه هایی مبنی بر به مخاطره افتادن امنیت غذایی کشور دلایل وقوع و راهکارهای مقابله با این مسئله را تبیین کرد و گفت: امنیت غذایی به مفهوم دسترسی آحاد ملت به غذای کافی و سالم در همه زمان ها و مکان ها به نحوی که متضمن فعالیت های یک انسان سالم و شاداب باشد.

وی با اشاره به اینکه غذای سالم باید در دسترس مردم باشد و مردم توان تهیه آن را داشته باشند، افزود: دسترسی به غذای سالم سالهاست که به مخاطره افتاده و این نه به این معناست که غذا کافی نیست بلکه به این مفهوم است که در دسترس همگان نیست و همه توان تهیه میزان کافی غذا را ندارند.

واردات غذایی با اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد

قره یاضی عدم سلامت غذایی را دیگر معضل در زمینه به مخاطره افتادن امنیت غذایی برشمرد و گفت: گاه ممکن است غذا سالم نبوده و در معرض بقایای سموم و سایر آلودگی ها قرار گیرد.

وی با اشاره به سیاست های ابلاغی از سوی رهبر انقلاب و تاکید ایشان بر امنیت غذایی و تکیه بر تولیدداخلی، تصریح کرد: با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی اهمیت تکیه بر تولید غذا در داخل بیشتر می شود چرا که با واردات می توان غذا را تامین کرد اما پایدارنیست و ضمن اینکه با اقتصاد مقاومتی و عقل سلیم مغایرت دارد.

رییس اتحادیه انجمن های علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گفت: ما به وضعیتی رسیده ایم که غذا گران است و نمی تواند در دسترس باشد و آنچه موجود است وارداتی است.

اقتصاد کلان کشور در دوره احمدی نژاد به قهقرا رفت

وی افزود: بخشی از این اوضاع مربوط به اقتصاد کلان کشور در دوره احمدی نژاد است که با ماجراجویی، ادبیات خاص و فساد مالی دولت نهم و دهم به قهقرا رفته و بخشی نیز به خاطر مسائل سیاسی و اجتماعی است.

وی مشکلات فنی را دیگر دلیل به مخاطره افتادن امنیت غذایی کشور عنوان و توضیح داد: سالهاست که در بخش کشاورزی سرمایه گذاری صورت نگرفته و همچنین طی یک دهه گذشته بخش تحقیقات کشاورزی فاقد اعتبار برای پژوهش بوده است.

لزوم تخصیص اعتبار ۱۰۰۰میلیارد دلاری برای نوسازی تجهیزات کشاورزی

قره یاضی ادامه داد: در حال حاضر میانگین عمر تجهیزات واحدهای پژوهشی کشاورزی مثل مراکز بیوتکنولوژی کشاورزی، واکسن رازی و موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ۴۰ سال است که با چنین تجهیزاتی نمی توان انتظارپژوهش مولد که منجر به تامین امنیت و کمیت و کیفیت غذا می شود، داشت.

وی نوسازی ناوگان تجهیزات کشاورزی را یکی از اقدامات در جهت جلوگیری از روبرو شدن با مخاطره امنیت غذایی دانست و تاکید کرد: برای این منظور به ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۴ نیاز داریم.

وی افزود: در صورت عدم تامین سرمایه مورد نیاز برای نوسازی ناوگان پژوهش‌های کشاورزی تامین امنیت غذایی با تکیه بر تولید از منابع داخلی اگر نگوییم محال؛ بسیار مشکل خواهد بود.

رییس اتحادیه انجمن های علوم کشاورزی ومنابع طبیعی با ذکر مثالی در زمینه لزوم فعال شدن بخش تحقیقات کشور، تصریح کرد: اخیرا دردریای مازندران تعداد زیادی ماهی کفال از بین رفته و نسل اینگونه از ماهیان را در معرض انقراض قطعی قرار داده است؛ که باید بخش تحقیقات شیلات کشور وارد عمل شده و چاره‌ای بیندیشد و چنانچه اعتبار لازم برای تحقیقات در این زمینه موجود نباشد نسل این ماهی منقرض شده و با بحران اجتماعی و کمبود صید مواجه خواهیم شد.

کشت محصولات مقاوم به خشکی مانع تنش در امنیت غذایی می شود

وی در ادامه با اشاره به مواجهه با بیلان منفی ۱۰ میلیارد متر مکعبی آب خاطرنشان کرد: این میزان معادل ۱۰ درصد از آب قابل استحصال سالیانه است که موجب شده سطح آب زیرزمینی پایین آمده و معضلاتی مثل دریاچه ارومیه را رقم بزند.

قره یاضی با بیان اینکه با آبیاری مدرن می توان با مقادیر کم آب؛ محصول بیشتری برداشت کرد، گفت: علاوه بر این تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی می تواند با ارائه راهکارهایی برای تولید و کشت محصولات مقاوم به خشکی در شرایطی که با بحران آب مواجهیم به تامین امنیت غذایی کمک کند.

احمدی نژاد با فناوری گریزی امنیت غذایی کشور را دچار آسیب کرد

وی با بیان اینکه نوسازی ناوگان تحقیقات کشاورزی نیازمند سرمایه و ورود فناوری است، فناوری گریزی را نیز یکی از چالش های جدی در امنیت غذایی کشور دانست و ابراز امیدواری کرد تا با کلید تدبیر دولت یازدهم چالش فناوری هراسی نیز حاشیه نشین شود.

رییس اتحادیه انجمن های علوم کشاورزی ومنابع طبیعی تصریح کرد: برای مقابله با تهدیدات غذایی باید به فکر افزایش بهره وری و کاهش نهاده های تولید باشیم که این هدف تنها از مسیر ورود فناوری، افزایش سرمایه گذاری و توجه ویژه به تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی میسر می شود.

وی در ادامه به واردات مواد غذایی در دولت گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: در پایان سال حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی با مدیریت احمدی نژاد ۱۶ میلیارد دلار محصول کشاورزی وارد کشور شد و در سال تغییر دولت نیز ۱۲ تا ۱۶ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی داشتیم که نشانگر این است که اکنون نیزدر مسیر بحران غذایی بسر می بریم.

قره یاضی همچنین در خصوص آب مصرفی کشاورزی گفت: حدود ۹۰ درصد آب شیرین در کشاورزی مصرف می شود که با توجه به بحران موجود در آب نمی تواند پایدار باشد چرا که باید سهم محیط زیست در استفاده از آب شیرین را هم در نظر بگیریم و با استفاده از فناوری های نوین بدون افت محصول از آب کمتر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: باید با تحقیقات کشاورزی آنچه لازم است تولید شود و سپس از طریق آموزش و ترویج کشاورزی در جامعه رسوخ یابد و با همین میزان آب موجود در کشور از زمین های کشاورزی بصورت بهینه بهره برداری کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز