خبرگزاری کار ایران

علی دینی ترکمانی:

آمریکا در ابتدا از صنعت کشورش حمایت کرد / وضعیتی که ما با آن مواجه هستیم، وضعیت روز مرگی است

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۳۹۸

وضعیتی که ما اکنون با آن مواجه هستیم وضعیت روز مرگی است، یعنی از امروز به فردا کردن کار ها و وقتی هم که برنامه ای تعریف می کنیم به دلیل آن مشکل تو در توی نهادی که بار ها به آن اشاره کرده ام باعثمی شود که مشکل شکست در هماهنگ سازی پیش آید

یک کارشناس اقتصادی گفت: آمریکا در ابتدای امر از تولید و صنعت خود حمایت کرد و پس از گذشت مدت زمانی آنان را روانه بازار جهانی کرد.

علی دینی ترکمانی، در گفت و گو با ایلنا در خصوص دلایل دفاع از صنایع کشور گفت: باید توجه داشته باشید که در آمریکا هم وقتی صنایع بزرگ تاسیس شدند در ابتدای امر این صنایع مورد حمایت های بسیاری قرار گرفت و حتی در انگلستان و دیگر کشور های توسعه یافته نیز سیاست های حمایت از صنعت در دستور کار قرار گرفته شد اما آن سیاست های حمایتی در قالب صحیح انجام شد که این مهم را باید در خاطر داشته باشیم.

وی ادامه داد: حال ممکن است برخی اسم این حمایت را رانت بگذارند بله این یک رانت است اما یک رانت مثبت که برای آینده اقتصاد و صنعت اثرگذار است. رانت مثبت، رانتی است که موجب رشد صنایع می شود که به دنبال آن جامعه نیز رشد خواهد کرد و نتیجه آن این است که زمانی جامعه و صنعت به شکوفایی دست یابد می توانیم درصد حمایت های انجام گرفته را به مرور زمان کاهش دهیم اما قطع نکنیم.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: براین اساس اگر سیاست حمایت را ادامه دهیم بحثظرفیت جذب پیش می آید چراکه حمایت سودمند خود نیازمند جذب بالا است، یعنی اینکه باید منطقی باشد و البته بعد با نگاهی به دنیای بیرون. به عنوان مثال اگر یک کارخانه خودرو سازی را تاسیس کردیم در ابتدا یا همان دهه اول باید برنامه ای داشته باشیم برای تامین نیاز های داخلی و سپس برای دهه دوم علاوه بر تامین نیاز داخلی به فکر صادرات ۲۰ یا ۳۰ درصد از تولید به بازار های جهانی باشیم و درست در زمانی که توانستیم بازار داخل را به خوبی پوشش دهیم و تولیدات عرضه شده مورد استقبال قرار گرفت در دهه سوم ۷۰ تا ۸۰ درصد تولید را به دیگر کشور ها صادر کنیم.

بنا به گفته دینی، بنابراین اینکه که ما چطور این سیاست ها را بکار گیریم باز می گردد به همان توانمندی ها و مهارت های مدیریتی به اینکه آیا اساسا برنامه ریزی راهبردی و استراتژیک در جامعه وجود دارد و یا اینکه نه بیشتر آن جامعه و ساختار سیاسی و دولت بیشتر در گیر روزمرگی است.

وی ادامه داد: وضعیتی که ما اکنون با ان مواجه هستیم وضعیت روز مرگی است، یعنی از امروز به فردا کردن کار ها و وقتی هم که برنامه ای تعریف می کنیم به دلیل آن مشکل تو در توی نهادی که بار ها به آن اشاره کرده ام باعثمی شود که مشکل شکست در هماهنگ سازی پیش آید و بنابراین برنامه ها خنثی و نقش بر آب می شود. چون اجزا برنامه چیزی نیست جز تلاش اجزا سازمان یافته یک سیستم و یک نظام برای پیش برد اهداف خاص حال اگر این مراکز قدرت تو در تو و متعدد باشد اجزای این سیستم با هم ساز ناساز می زنند در عمل، بنابراین مانع پیشبرد برنامه می شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز