خبرگزاری کار ایران

دبیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اعلام کرد:

تجارت جهانی موتور توسعه

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۹۴۵

سازمان ملل متحد در طول حیات خود به دنبال ارتقای توسعه اقتصادی در بین اعضای خود بوده است. در اواخر قرن گذشته موضوع توسعه اجتماعی نیز در برنامه های سازمان قرار گرفت و به همین دلیل اجلاس هزاره را در سال ۲۰۰۰ در نیویورک برگزار کرد.

دبیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی با بیان این نکته که اگر تجارت بین الملل به صورت عادلانه، رقابتی، غیر تبعیض آمیز و با توجه به اهداف توسعه ای کشورها صورت گیرد می تواند به موتور رشد و توسعه تبدیل شود.

به گزارش ایلنا، مهدی فاخر، دبیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی در همایش " نقش بخش خصوصی در تدوین اهداف توسعه ملل متحد بعد از ۲۰۱۵ " در رابطه با اهداف هزاره تشریح کرد: همان طور که اطلاع دارید سازمان ملل متحد در طول حیات خود به دنبال ارتقای توسعه اقتصادی در بین اعضای خود بوده است. در اواخر قرن گذشته موضوع توسعه اجتماعی نیز در برنامه های سازمان قرار گرفت و به همین دلیل اجلاس هزاره را در سال ۲۰۰۰ در نیویورک برگزار کرد.
وی توضیح داد: حاصل مذاکرات انجام شده در این اجلاس توافق بر سر هشت هدف بود که به " اهداف توسعه ای هزاره " معروف شد. مبارزه با فقر و گرسنگی، تضمین دسترسی همه به آموزش ابتدایی، ارتقای مساوات جنسیتی و توانمند سازی زنان، کاهش مرگ و میر کودکان، بهبود بهداشت مادران، مبارزه با بیماری هایی مانند ایدز و مالاریا، حقاظت از محیط زیست به منظور دسترسی به توسعه پایدار، و مشارکت جهانی برای توسعه، اهداف هشت گانه ای بودند که مورد موافقت سران کشورهای عضو سازمان ملل قرار گرفتند.
بر اساس اظهارات دبیر این همایش همه کشورهای عضو تعهد کردند تا سال ۲۰۱۵ میلادی همه تلاشهای خود را برای دسترسی به اهداف مذکور به کار بندند.
در اعلامیه هزاره گذشته از اهداف هشت گانه، ارزشهایی مانند آزادی، مساوات، همبستگی، تساهل، احترام به طبیعت، مسئولیت مشترک، صلح، امنیت و خلع سلاح نیز مورد تأکید قرار گرفت.
فاخری ادامه داد: حال که تنها شش ماه به سال ۲۰۱۵ باقی مانده است، جامعه بشری از خود در مورد میزان موفقیت در دسترسی به ارزشها و اهداف سوال می کند. برای همین قرار است تا دولتها بار دیگر گرد هم آیند تا فرصتها و چالشهای فراروی اهداف هزاره را بررسی کنند.
دبیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی، عنوان کرد: در روند این مذاکرات سازمان همکاری های اسلامی متشکل از ۵۷ دولت شرکت خواهد داشت. تمام اعضای این سازمان، در حال توسعه هستند و ۲۲ عضو آن کمتر توسعه یافته به حساب می آیند.
وی افزود: مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی(ایکریک) که مسئولیت آموزش و پژوهش بخش خصوصی و جوامع مدنی کشورهای اسلامی را به عهده دارد با برگزاری این کنفرانس بین المللی به دنبال حضور و مشارکت مؤثر جامعه تجاری کشورهای مسلمان در این تلاش جهانی است.
فاخری بر این باور است که تجارت بین الملل در صورتی که به صورت عادلانه، رقابتی، غیر تبعیض آمیز و با توجه به اهداف توسعه ای کشورها صورت گیرد می تواند به موتور رشد و توسعه تبدیل شود.
دبیر همایش در ادامه با اشاره به این نکته که کشورهای در حال توسعه به صورت عام و اکثر کشورهای مسلمان به صورت خاص از فرصتهای جهانی شدن بهره مند نشده اند و از اتصال به زنجیره تولید و شبکه توزیع جهانی محروم مانده اند، تصریح کرد: برای برطرف ساختن این کمبود و توجه کافی به ابعاد مختلف تجارت بین الملل، لازم است یک موضوع مستقل تحت عنوان بازرگانی جهانی در مذاکرات آتی مد نظر قرار گیرد تا بتواند توسعه تجارت محور را قابل دسترس سازد.
وی افزود: تحقیقات ایکریک نشان می دهد که بخش خصوصی کشورهای مسلمان تمایل دارند روابط تجاری بین کشورهای اسلامی به دور از ملاحظات سیاسی هر چه بیشتر گسترش یابد. یکی از پیامدهای جهانی شدن افزایش تحرک است. تحرک سرمایه ها، کالاها، خدمات وانسانها بایستی با توجه سیاست ها و منافع توسعه ای کشورهای ذینفع و به صورت یک بسته و این بسته تجاری به عنوان یک هدف مستقل در دستور جدید دیده شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز