خبرگزاری کار ایران

در طی ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۴

حدود ۱۵ هزار و ۹۸۲ مقاله در ایران تولید شده است

asdasd
کد خبر : ۱۸۳۳۲۸

کشورهایی همچون ترکیه که دارای تولیدات علمی پایین‌تری نسبت به ایران هستند، وضعیت مناسب‌تری به لحاظ پیوند بین محصولات علمی و تجاری سازی آنها وجود دارد.

از سال ۲۰۰۷ میلادی آمار تولید علم ایران از ۱۰ هزار عنوان عبور کرده و به بیش از ۴۰ هزار مقاله در سال ۲۰۱۳ افزایش یافته به طوری که موفق به کسب رتبه هفدهم تولید علم در جهان و رتبه نخست تولید علم در منطقه آسیا گردیده است. همچنین طی ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۴ نیز حدود ۱۵ هزار و ۹۸۲ مقاله در ایران تولید شده است.

هدیه وجدانی طهرانی، عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی یک نظام اقتصادی است که هماهنگ با سیاست‌های کلان سیاسی و امنیتی نظام اسلامی و برای افزایش توان مقاومت(و کاهش آسیب پذیری) در برابر تکانه‌های اقتصادی بکار گرفته می‌شود و دارای رویکردی انعطاف‌پذیر، فرصت‌ساز، مولد، درونزا، پیشرو و برون‌گرا است.
وی ادامه داد: براین اساس یکی از راهکارهای مقاوم‌سازی اقتصاد(مبتنی بر فضای جدید اقتصاد جهانی) تمرکز بر خلق و توسعه ایده، دانش، پژوهش و فناوری به عنوان عاملی مهم در خلق مزیت رقابتی و موتور رشد و توسعه اقتصادی، تجاری و صنعتی کشورهاست.
وی اظهار داشت: امروزه رشد و توسعه فناوری‌های پیشرفته به مهمترین عامل در رشد اقتصادی و صادرات کشورها طی دو دهه اخیر مبدل شده به طوری که بالغ بر ۷۰ درصد رشد اقتصادی برخی کشورهای پیشرفته طی سالهای اخیر مرهون رشد فناوری بوده و بالغ بر ۳۰ درصد صادرات کشورهای در حال توسعه طی دهه اخیر را محصولا‌ت با فنآوری پیشرفته شکل داده است. همچنین از سال ۲۰۰۷ میلادی آمار تولید علم ایران از ۱۰ هزار عنوان عبور کرده و به بیش از ۴۰ هزار مقاله در سال ۲۰۱۳ افزایش یافته به طوری که موفق به کسب رتبه هفدهم تولید علم در جهان و رتبه نخست تولید علم در منطقه آسیا گردیده است. طی ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۴ نیز حدود ۱۵ هزار و ۹۸۲ مقاله اقتصادی و غیره در ایران تولید شده است.
این کارشناس اقتصادی اذعان داشت: مقایسه‌ای میان تولیدات علمی ایران و برخی از کشورهای جهان حاکی از آن است که اگرچه برخی از کشورهای نوظهور از قبیل هندوستان(با رتبه ۷)، برزیل، تایوان(با رتبه ۱۶) و کره جنوبی(با رتبه ۱۲) پیش از ایران هستند، لیکن کشورهای پیشرفته‌ای همچون سوئیس، لهستان، سوئد، بلژیک، دانمارک و اتریش پس از ایران قرار گرفته‌اند. بنابراین وضعیت ایران به لحاظ تولید مقالات و انتشارات علمی در مقایسه با سایر کشورها وضعیت مناسبی است اما خلاء جدی میان تولیدات علمی و تجاری سازی آنها در ایران به چشم می‌خورد به طوری که کشورهایی همچون ترکیه که دارای تولیدات علمی پایین‌تری نسبت به ایران هستند، وضعیت مناسب‌تری به لحاظ پیوند بین محصولات علمی و تجاری سازی آنها وجود دارد.
وی در ادامه به برخی از مهمترین مسائل و مشکلاتی که در رابطه با تولیدات علمی کشور وجود دارد اشاره کرد و گفت: تخصیص رقمی کمتر از ۰.۷ درصد از تولید ناخالص ملی کشور به تحقیقات(علیرغم پیش‌بینی سه درصدی در پایان برنامه پنجم توسعه)، عدم رشد متناسب زیر ساختهای مالی و ضعف نظام بانکی در توسعه تامین مالی کسب و کارهای دانش‌بنیان، ناهماهنگی و عدم انسجام در سیاست‌های مدیریت انتقال فناوری و مدیریت چرخه عمر فناوری‌های جدید، فقدان نظام مدیریت جریان آمار و اطلاعات کسب و کار‌های دانش‌بنیان در کشور، مخاطرات بالای کسب و کارهای دانش بنیان و ضعف نظام‌های پشتیبانی و حمایتی، عدم چابکی در جذب ایده‌ها و نوآوری‌ها و نیز تجاری سازی آنها و محدودیت های ارتباطی و تعامل با مراکز تخصصی بین‌المللی از جمله مسائل و کشکلاتی است که باید برطرف شود.
طهرانی گفت: از اینرو توصیه می‌شود، اجرای صحیح سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی، حمایت از تولید ملی، استفاده از بخش خصوصی، ایجاد نظام حقوق مالکیت فکری، ‌ یکپارچه‌سازی سیاستهای حاکمیتی و اجرایی، تدوین استانداردهای موردنیاز، بسترسازی برای مدیریت ریسک، بکارگیری سیاستهای تامین مالی ویژه و کاهش بهره‌های بانکی برای کسب و کارهای دانش‌بنیان، ایجاد مزیت رقابتی، ارتقاء کیفیت و متنوع سازی تولیدات علمی به منظور ارتقاء جایگاه تحقیق و توسعه در ایجاد و تثبیت اقتصاد مقاومتی در کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز