خبرگزاری کار ایران

رونق تولید در شرکت های بورسی با اجرای بسته حمایتی دولت

asdasd
کد خبر : ۱۸۷۵۶۰

طی چند سال اخیر سابقه نداشته که دو سال پشت سر هم، تولید ناخالص داخلی کشور، منفی باشد و این امر یک زنگ خطر برای اقتصاد کشور به شمار می رود. حال اگر این روند ادامه یابد، اوضاع نامساعدتر می شود. به همین منظور دولت ابزارهای متفاوتی را در نظر گرفته تا پول های سرگردان جامعه را جذب کند که در یکی از این راهکارها، افزایش نرخ سود بانکی به طور موقت بود.

مدیر بورس کالای کارگزاری پارس نمودگر معتقد است: بسته تحلیلی دولت برای خروج غیر تورمی از رکود باعثایجاد رونق در اقتصاد می شود و اگر همه این عوامل مثبت به خوبی انجام و اجرا شود، بازار سرمایه نیز رشد می کند زیرا بخشی از سهام همه بخش های اقتصادی داخل بازار سرمایه است و رونق آنها به رونق بازار سرمایه کشور می انجامد.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، سیدعلی موسوی در خصوص تاثیرات بسته حمایتی دولت بر بازار سرمایه، گفت: هدف اصلی این بسته خروج از رکود و حرکت به سمت رونق اقتصادی است، البته رونقی که همزمان تورمی هم نباشد. یعنی اهداف به این صورت ترسیم شده که از رکود به سمت رونق خارج شویم و رونق هم تورمی نباشد.

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر سابقه نداشته که دو سال پشت سر هم، تولید ناخالص داخلی کشور، منفی باشد و این امر یک زنگ خطر برای اقتصاد کشور به شمار می رود. حال اگر این روند ادامه یابد، اوضاع نامساعدتر می شود. به همین منظور دولت ابزارهای متفاوتی را در نظر گرفته تا پول های سرگردان جامعه را جذب کند که در یکی از این راهکارها، افزایش نرخ سود بانکی به طور موقت بود.

وی افزود: نقدینگی سرگردان جامعه می تواند پس از جمع آوری وارد تولید یا وارد بازار سرمایه شود و به رونق اقتصادی کمک کند.

مدیر بورس کالای کارگزاری پارس نمودگر با تاکید بر اینکه دولت همه این راهکارها را اندیشیده و در حال اجرای آن است، تصریح کرد: هدف اول دولت، جلوگیری از تورم است، اما از آنجا که اقتصاد کشور در وضعیت رکود تورمی بود، با کاهش تورم، رکود افزایش یافت.

موسوی خاطرنشان کرد: از آنجا که دولت می داند رکود برای کشور ایجاد مشکل می کند، به دنبال راهکار برای خروج از این وضعیت است. در این بین، بیکاری که رابطه ای عکس با تورم دارد، مشکل بزرگی است و باید برای آن هم تدابیر لازم اتخاذ شود.

وی با اشاره به اینکه دولت یک بسته حمایتی را در بخش های مختلف در نظر گرفته، اظهار داشت: برای مثال یک بخش از تمرکز در این بسته در حوزه بنگاه های پیشرو داخلی مانند نفت و گاز و پتروشیمی است. همچنین در حوزه صنایع معدنی و صرفه جویی های انرژی هم مطالبی طرح شده است.

مدیر بورس کالای این کارگزاری ادامه داد: در بخش دیگری از این بسته هم به مسایل صادرات صنعتی و خدمات پیمانکاری و مشاوره به کشورهای همسایه پیشنهادهایی ارایه شده است. به علاوه از محتوای بسته مشخص است که بر روی بخش صنعت گردشگری و آزادسازی منابع بلوکه شده یا تامین مالی پشتوانه منابع نیز تمرکز شده است.

موسوی درباره برنامه های دولت در بخش مسکن، گفت: یکی دیگر از اقدامات دولت، توجه به صنایع پایه و خرد است که در نظر دارند شرایطی را از طریق سیستم بانکی فراهم آوردند.

وی ابراز داشت: تمام موارد یاد شده در این بسته باعثایجاد رونق در اقتصاد می شود و اگر همه این عوامل مثبت به خوبی انجام و اجرا شود بازار سرمایه نیز رشد می کند زیرا بخشی از سهام همه بخش های اقتصادی داخل بازار سرمایه است و رونق آنها به رونق بازار سرمایه کشور می انجامد.

مدیر بورس کالای کارگزاری پارس نمودگر خاطرنشان کرد: البته باید دو مبحثو چالش اصلی صنایع خرد نیز مورد توجه قرار بگیرند، یکی از این موارد بحثنقدینگی و دیگری نرخ بهره بانکی است.

وی ادامه داد: اکثر صنایع کوچک به ویژه صنایعی که از بورس کالای ایران خرید می کنند، با مشکل نقدینگی مواجه هستند.

موسوی به نرخ بالای بهره بانک ها در هنگام اخذ تسهیلات اشاره کرد و گفت: چنانچه شرکت ها یا صنایع خرد بخواهند از تسهیلات اعتباری بانک ها استفاده کنند، با توجه به میزان سود پرداختی، این تسهیلات برایشان مقرون به صرفه نیست. در عین حال، چنانچه منابع مالی را دریافت نکنند، تولیدشان به مشکل می خورد. این شرایط موجب می شود تا بسیاری از صنایع کشور، با تمام ظرفیت خود تولید نکنند؛ برای مثال شرکتی که می تواند سه شیفت تولید داشته باشد، یک یا دو شیفت خود را فعال کرده است. این در حالی است که اگر اقتصاد از رکود خارج شود، تولیدات شرکت ها نیز افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه صنایع پایین دستی در اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردارند، ابراز داشت: در بسته حمایتی دولت نیز به صنایع پایین دستی توجه شده که این نشان از عزم دولت برای افزایش تولید و خروج از رکود دارد زیرا افزایش تولید منجر به افزایش سودآوری شرکت ها می شود و به دنبال آن، بورس هم رونق می گیرد.

مدیر بورس کالای کارگزاری پارس نمودگر معتقد است که افزایش تولید شرکت ها تاثیر مثبت و مستقیمی بر بازار سرمایه دارد و افزایش تولید، رشد سودآوری و در نتیجه بهبود رونق را در شرکت های بورسی به همراه دارد.

موسوی خاطرنشان کرد: بسته تحلیلی دولت برای ˈخروج غیرتورمی از رکودˈ در بلند مدت باعثرونق بازار سرمایه می شود. چنانچه مجموع این عوامل اتفاق بیفتد، سوددهی شرکت ها افزایش می یابد و به دنبال آن شرکت ها سودآور خواهند شد.

وی در ادامه سخنان خود با طرح این پیشنهاد که دولت یک برنامه منظم به ویژه در خصوص صادرات کالاهای غیرنفتی داشته باشد، ابراز داشت: بسیاری از تولید کنندگان ما در حال حاضر مشکل فروش دارند و بازار محصول شان به گونه ای است که توان رقابت با کالای چینی را ندارند. براین اساس به منظور رونق اقتصاد باید مشکل فروش صنایع خرد نیز حل شود، چرا که اغلب این کالاها با کیفیت پایین تر تولید شده و ارزان تر هستند، از همین رو تولیدکنندگان داخلی امکان رقابت با کالاهای چینی را ندارند.

موسوی افزود: همین عامل منجر می شود که تولید کننده دارای ظرفیت خالی باشد و کمتر تولید کند، بنابراین معتقدم که باید تلاش شود تا واردات، به ویژه کالاهای مصرفی، کاهش یابد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در کشورهای همسایه بازارهای خوبی وجود دارد و هزینه های حمل و نقل به این بازارها پایین است اما متاسفانه رکود موجب شده تا این بازارها را از دست بدهیم، در حالی که عراق و افغانستان علاقه دارند تا با تولیدکنندگان ایران کار کنند، چراکه از نظر تکنولوژی در سطح تولید ایران نیستند. به علاوه این بازارها می تواند مشکل فروش را برای تولیدکننده داخلی برطرف کند و به بازار هدف تبدیل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز