خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی خطاب به خودروسازان:

بجای تولید خودرو ملی با جهان تعامل داشته باشید

asdasd
کد خبر : ۱۸۸۰۹۵

بهتر است شرکتهای خودروسازی و دولت بجای پیش بردن سیاست خودرو ملی به هر قیمت، به استراتژی مشارکت با خوروسازان مطرح دنیا در قالب تولید خودرو با مشارکت خارجیان، محصول جدید مشترک و… رو بیاورند.

یک کارشناس اقتصادی گفت: صنعت خودرو کشور این کودک پیر و فرسوده که گاهاً فکر می کنیم به پایان عمر خود نزدیک می شود، وقتی عملکرد آن را در این شرایط مورد ارزیابی قرار می‌دهیم، جایگاه سیاست تولید خودرو ملی کاملاً در آن نمایان می شود.

حسن ولی بیگی، سرپرست معاونت پژوهش و آموزش موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در مورد صنعت خودرو کشور این کودک پیر و فرسوده که گاهاً فکر می کنیم به پایان عمر خود نزدیک می شود، وقتی عملکرد آن را در این شرایط مورد ارزیابی قرار می‌دهیم، جایگاه سیاست تولید خودرو ملی کاملاً در آن نمایان می شود. سیاستی که بسیار به آن می‌بالیدیم، شرایط تحریم بین‌المللی نشان داد که این سیاست با نقدهایی که به آن وارد است، در شرایط حاضر نتوانست منشاء راه نجاتی برای صنعت خودرو کشور شود. چرا که اساساً اگر خودروساز بودیم از فرصت‌هایی که اقتصاد کشور - با دیوارهای بلند تعرفه‌ای و قرار دادن سهمیه واردات و افزایش نرخ ارز - در طول سالیان اخیر در اختیار این صنعت قرار داد، ‌باید می توانست در شرایط بحرانی دچار تلاطم عمیق این چنینی نشود و کاهش بیش از ۵۰ درصدی تولید را تجربه ننماید و هم اکنون یک صنعت بالنده و با حداقل صادرات چند صدهزار دستگاهی باشد. افزایش نرخ ارز بهترین فرصت برای رشد دوباره این صنعت بود که از دست رفت.
وی ادامه داد: این صنعت با محیطی که اقتصاد کشور برای آن حاکم کرده، همانند انحصارگری عمل می‌کند که انگار تا آخر چرخه عمر خود با هیچ تلاطم خارجی مواجه نخواهد شد و همواره در یک محیط بسته می تواند به ادامه حیات خود بیاندیشد. غافل از اینکه متغیرهای بیرونی که خارج از اختیار صنعت است به یک باره ممکن است این صنعت را دچار تنزل تولید شدید نماید. شرایط کنونی حاکم، مصداق این ادعاست.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: راه نجات صنعت خودرو این نیست که قیمت‌ها هرچند وقت یک بار افزایش یابد و یا وقتی دچار مشکل می‌شوند پیشنهاد افزایش قیمت دهند و قیمت آنها نیز بالا برده شود. این صنعت از این مسیر به ناکجا آباد خواهد رفت و وقتی متوجه خواهیم شد که دیگر نمی توان برای آن کاری انجام داد، دراینصورت ودر آن شرایط، دولت و مردم نیز باید هزینه‌های سنگینی بپردازند.
وی گفت: حال بهتر است شرکتهای خودروسازی و دولت بجای پیش بردن سیاست خودرو ملی به هر قیمت، به استراتژی مشارکت با خوروسازان مطرح دنیا در قالب تولید خودرو با مشارکت خارجیان، محصول جدید مشترک و… رو بیاورند. در این قالب هم خودروسازان ایرانی می‌توانند به زنجیره عرضه جهانی متصل شوند و هم صنعت قطعه سازی کشور می تواند خود را به زنجیره تولید جهانی نزدیک‌تر کنند. همچنین از سوی دیگر آزادسازی قیمت خودرو نیز مشکلی ایجاد نخواهد کرد چرا که تولید خودروهایی با قابلیت رقابتی در دستور کار خودروسازان خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز