خبرگزاری کار ایران

کلید انتخابات اتاق‌های بازرگانی زده شد؛

بهزادیان به اتاق بازرگانی بازگشت

asdasd
کد خبر : ۱۸۹۸۸۳

بهزادیان در پاسخ به این سوال که دلیل اخراج وی از اتاق بازرگانی چه بوده است گفت استیضاح امری خوب است اما برای استیضاح ۴۰ امضا احتیاج بود ولی اتاق بازرگانی هیچ گاه نام ۴۰ امضا را اعلام نکرد چرا که این تعداد رای نداشتند ولی با تبانی با دولت احمدی نژاد این کار را انجام دادند.

بالاخره بعد از هشت سال، امروز کارت بازرگانی رییس اسبق اتاق بازرگانی تهران صادر شد. محمدرضا بهزادیان که زمانی به عنوان سردسته گروه تحول‌خواهان اتاق موفق شده بود کرسی ریاست اتاق بازرگانی تهران را به دست آورد در دولت قبل به دلیل ابطلال کارت بازرگانی‌اش از شرکت در انتخابات محروم بود اما امروز بالاخره کارت بازرگانی این فعال اقتصادی صادر شد تا شاهد بازگشت وی به اتاق بازرگانی باشیم. بر اساس گفته‌های تحول‌خواهان اتاق بازرگانی، بهزادیان قرار است سرلیست این طیف برای انتخابات اتاق بازرگانی باشد.

۵ هزار عضو از اتاق تهران کم شده است

به گزارش خبرنگار ایلنا اولین روز هفته، اتاق بازرگانی تهران شاهد یک اتفاق متفاوت بود. بهزادیان بعد از چند سال در این نهاد حضور یافته بود تا کارت بازرگانی خود را دریافت کند. بعد از این اتفاق، بهزادیان به میان خبرنگاران آمد تا به سوالات آنها پاسخ دهد.

وی بحثخود از یک موضوع روز یعنی مسئله صدور کارت بازرگانی شروع کرد. بهزادیان با اشاره به این که دولت تصویب کرده است که به دولت‌های تولیدی کارت پنج ساله داده شود گفت: این قانون در زمان ریاست وی نیز وجود داشته است اما آقایان این روش را بر هم زده‌اند تا بتوانند تعداد مراجعه کننده بیشتری جذب کنند. وی افزود: روزی که وی از اتاق بازرگانی تهران اخراج شد، این نهاد ۲۳ هزار نفر عضو داشته است در حالی اکنون اتاق تهران فقط ۱۳ هزار نفر عضو دارد. به گفته رییس اسبق اتاق بازرگانی تهران تنها ۵ هزار عضو در این مدت به اتاق البرز منتقل شده است ولی در این مدت نه تنها عضوی به اتاق تهران اضافه نشده است بلکه حداقل ۵ هزار نفر از اتاق بازرگانی تهران کم شده است. وی این الگو را همان سیاست علینقی خاموشی خواند و افزود در دوره وی نیز برای ۲۵ سال فقط هزار و ۷۰۰ نفر به اعضای اتاق بازرگانی افزوده شد.

بهزادیان در پاسخ به این سوال که دلیل اخراج وی از اتاق بازرگانی چه بوده است گفت استیضاح امری خوب است اما برای استیضاح ۴۰ امضا احتیاج بود ولی اتاق بازرگانی هیچ گاه نام ۴۰ امضا را اعلام نکرد چرا که این تعداد رای نداشتند ولی با تبانی با دولت احمدی نژاد این کار را انجام دادند.

وی خاطرنشان کرد اخراج وی به شکایت دبیرکل اتاق بازرگانی تهران و هیأت رییسه اتاق تهران بود و شکایت آنها این بود چرا اتاق بازرگانی تهران هیأت‌هایی را برای تجارت به سایر کشورها ارسال می‌کرده است و این که بهزادیان به اعضای جلسه روسای اتاق بازرگانی توهین کرده است. به گفته بهزادیان بعد از شکایت وی درباره ابطال کارت بازرگانی وی قرار شد شورای عالی نظارت به موضوع رسیدگی کند ولی این شورا از اوایل دولت نهم تا اواخر دولت دهم حاضر به تشکیل هیچ جلسه‌ای نشد تا شکایت وی رسیدگی نشود و این در حالی است که قانونا این جلسه باید دو بار در سال برگزار شود. وی افزود با رای دادگاه بالاخره این جلسه تشکیل شد و بهمن ماه ۹۱ حکم بر صدور کارت داده شد. رییس اسبق اتاق بازرگانی تأکید کرد بر اساس حکم باید یک ماه بعد کارت وی صادر می‌شد اما به دلیل خودداری رییس وقت اتاق بازرگانی ایران این کارت در یک سال و هشت ماه پیش صادر نشد و بالاخره رییس فعلی اتاق بازرگانی ایران یعنی غلامحسین شافعی دستور به صدور این کارت داد که باید از این کار وی تشکر کرد.

کمیته انضباطی کارت امیرمنصور آریا و بابک زنجانی را باطل نکرد

رییس اسبق اتاق بازرگانی تهران تأکید کرد: در ۸ سال گذشته تخلفات زیادی در کشور رخ داده است اما کمیته انضباطی هیچ گاه حاضر به ورود به این مسائل نشد. بهزادیان به خبر نگار ساعت ۲۴ گفت: اگر امیرمنصور آریا یا بابک زنجانی در چند سال گذشته متخلفین اقتصادی بودند آیا کارت بازرگانی شرکت‌های آنها باطل شد و کمیته انضباطی به این موضوع ورود کرد؟ وی تأکید کرد هزاران متخلف وجود داشت اما اتاق بازرگانی ورود نکرد و این موضوع که بخش خصوصی در اذهان عمومی به غلط زالوصفت نام گرفته است به این دلیل است که آقایان اتاق بازرگانی از متخلفین حمایت می‌کنند و کمیته انضباطی اتاق بازرگانی تنها به وسیله‌ای برای خارج کردن رقبا از اتاق تبدیل شده است. بهزادیان خاطرنشان شد: تا کنون کمیته انضباطی تنها چند حکم داده است که یکی برای ابطال کارت وی، ابطال کارت مرحوم احمد موسوی اخوان از مخالفین خاموشی و ابطال کارت بازرگانی رییس اهل سنت اتاق بازرگانی زاهدان در دوران دولت قبل بوده است.

اتاق بازرگانی به اندازه احمدی نژاد مقصر است

رییس اسبق اتاق بازرگانی اعلام کرد: وی در قالب انجمن مدیران و متخصصین صنعتی برنامه‌ای برای انتخابات آینده اتاق بازرگانی دارند و تصور می‌کنند در حال حاضر بخش خصوصی واقعی در ایران وجود ندارد و این انجمن به دنبال پیدا کردن کاندیداهایی برای اتاق بازرگانی هستند که به دنبال بازار رقابتی خالی از رانت باشند. بهزادیان افزود: بازار ایران عملا در اختیار نهادهای شبه دولتی یا خود دولت است و این گروه تصمیم دارد دولت را از اقتصاد خارج کند.

وی اظهار تأسف کرد که در ۸ سال گذشته اتاق بازرگانی که قرار بود حامی بخش خصوصی باشد این وظیفه را به درستی ایفا نکرد. بهزادیان یادآور شد در این ۸ سال حدود هزار نفر به عنوان هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران انتخاب شدند اما کمتر از پنج نفر حاضر شدند در جلسه هیأت نمایندگان نام بهزادیان را بیاورند در حالی که آنها قانونا حق داشتند مصوبه بنویسند و این موضوع را پیگیری کنند. رییس اسبق اتاق بازرگانی تأکید کرد ما به دنبال اتاق عاری از رانت هستیم در حالی که اکنون عده‌ای انتخابت می‌شوند که به هیأت رییسه رانت می‌دهند و هیأت رییسه به آنها رانت می‌دهد و همگی به دنبال نفع شخصی بنگاه‌هایشان هستند.

بهزادیان گفت همانقدر که در رکود و بحران فعلی اقتصادی دولت احمدی نژاد مقصر بوده است، اتاق بازرگانی نیز با سکوت خود مقصر محسوب می‌شود. وی افزود آنها به دلیل حفظ کرسی همکاری و سکوت کردند و این روشی غلط بود.

اتاق بازرگانی تهران به دنبال دلالی ساختمان

بهزادیان با اشاره به این که در سال ۸۲ درآمد اتاق بازرگانی تهران و ایران حدود ۸۰۰ میلیون تومان بوده است و امروز مجموع درآمد اتاق ایران و تهران بالای ۵۰ میلیارد تومان است اما خدمات این دوره کمتر از سال ۸۳ است. وی افزود آقایان یاد گرفته‌اند با پول بخش خصوصی ساختمان بخرند و گویا اینها مسئولیت رونق بخش زمین و مسکن هستند. رییس اسبق اتاق بازرگانی تهران افزود در حال حاضر اتاق بازرگانی به دنبال قانونی است که دیگر هیچ عضوی نتواند از تصمیمات کمیته انضباطی شکایت کند که این موضوع خلاف قانون اساسی است و آنها دنبال این هستند که اتاق محیطی دربسته شود و نگران هستند که کسی چراغ به این لانه مور بی‌اندازد و وی در این دوره این کار را خواهد کرد.

گفتنی است، محمدرضا بهزادیان متولد ۱۳۳۶ در شهر مشهد است. فارغ التحصیل دانشگاه امیرکبیر و جزو دانشجویانی بود که در تسخیر سفارت امریکا در تهران نقشی کلیدی ایفا کرد. پس از آن در صدا و سیما به عنوان قائم مقام و سپس مدیر شبکه دوم مشغول به کار شد. بهزادیان سپس به سمت معاونت وزیر کشور منصوب شد و در مجلس سوم شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم خراسان رضوی به بهارستان رفت. نطق‌های تند و افشاگری‌های وی درباره رانت‌خواری‌ها در آن دوره مجلس عملا حضور وی در دوره‌های بعد مجلس را با مشکلات زیادی همراه کرد. اما مقصد بعدی وی نه بهارستان بلکه پارلمان بخش خصوصی بود.

زمانی که بهزادیان پای به اتاق بازرگانی تهران گذاشت، برای چندین سال علی نقی خاموشی ریاست اتاق بازرگانی تهران و ایران را به عهده داشت و این نهاد در عمل به عنوان یکی از شاخه‌های حزب موتلفه فعالیت می‌کرد. از سوی دیگر اتاق بازرگانی تهران تنها دفتری کوچک در ساختمان اتاق بازرگانی ایران بود. در دوره اصلاحات یعنی سال ۱۳۸۱ بهزادیان گروهی از فعالان اقتصادی وابسته به جریان اصلاحات را به عنوان تحول خواه در اتاق بازرگانی گرد خود جمع کرد و در اسفند آن سال این گروه موفق شدند بعد از ۲۳ سال ریاست را از دست جریان سنتی و خاموشی خارج کنند. در انتخابات آن سال بهزادیان به عنوان رییس اتاق بازرگانی تهران و نایب رییس اتاق ایران انتخاب شد و در گام نخست موفق شد یک طبقه مجزا از اتاق بازرگانی ایران را به اتاق بازرگانی تهران اختصاص دهد. اما وی به دنبال استقلال کامل اتاق تهران بود، مسئله‌ای که طیف سنتی اتاق را به شدت نگران کرده بود. در نهایت بهزادیان با خرید ساختمانی در خیابان مطهری موفق شد اتاق بازرگانی تهران را مستقل کند اما خاموشی با قراردادن مأموران پلیس در مقابل ساختمان اتاق بازرگانی مانع از خروج مدارک و کامپیوترهای اتاق بازرگانی تهران از ساختمان طالقانی می‌شد. در نهایت این اسناد و کامپیوترها به صورت تکه تکه در کیف‌های اعضای تحول‌خواه اتاق بازرگانی و خبرنگاران از اتاق ایران خارج شد. به نظر می‌رسید موج تحول خواهی به اتاق ایران نیز سرایت خواهد کرد اما با روی کار آمدن دولت مهرورزی، در جلسه‌ای که بسیاری از اعضای اتاق بازرگانی تهران در آن حضور نداشتند، هیأت رییسه اتاق تهران استیضاح شد و بهزادیان پس از سه سال جای خود را به محمد نهاوندیان داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز