خبرگزاری کار ایران

مدرس دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایلنا:

مردم باید پشت پرده بابک زنجانی را بشناسند / نباید دانه درشت‌ها در حاشیه امنیت قرار بگیرند

asdasd
کد خبر : ۱۹۱۸۱۵

پرونده فسادهای مالی تا به امروز به کجا رسیده است و نتیجه چه شده است؟ شخصی که روزی سمت دولتی بر عهده داشته است چرا امروز در بخش قضا حاضر نمی‌شود و بطور علنی پاسخ نمی‌دهد. باید به دولتمردان و دیگر فعالان در تمامی بخش‌ها بگویند که در صورت مشاهده با شما نهایت برخورد صورت خواهد گرفت نه اینکه با چند جلسه آن هم بطور غیر علنی دانه درشت‌ها در حاشیه امنیت قرار بگیرند و تنها برخی افراد که در دسته‌ها و ردیف‌های سوم و چهارم قرار دارند را محاکمه علنی شوند.

ایلنا: مباحثچند وقت اخیر در اقتصاد ملی سبب شد تا با دکتر مسعود حکمت پناه، مدرس دانشگاه اصفهان به گفت و گو بپردازیم و نظرات وی را در خصوص، اقتصاد ملی، رهایی از اقتصاد نفتی، فساد اقتصادی و اطمینان مردم به دولت‌ها جویا شویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، متن کامل این مصاحبه در پی می‌آید:


نگاه شما به اتفاق های سال های گذشته چیست و ارزیابی خود را در خصوص این مهم بگوید؟


بسیاری از همکاران ما در این زمینه تا به امروز وبار ها صحبت کرده اند اما اگر با دید متفاوت به آن سالها نگاه کنیم باید بگویم که اقتصاد ایران با چالش های جدی ای همچون افزایش بی سابقه نرخ تورم و افت ارزش پولی ملی کشور؛ در نتیجه افزایش هزینه های معیشتی مردم مواجه است. بنابراین مسائل گوناگونی از جمله افزایش قیمت ارز، سکه، طلا و اجرای هدفمندی یارانه ها در سال های گذشته در کنار تشدید تحریم های خارجی مسائلی بود که مدیران اقتصادی کشور را به خود مشغول نگاه داشت و به نظر می رسد تیم اقتصادی دولت یازدهم(دولت تدبیر و امید) باید به کارگیری راهکارهای موثر برای اعمال کنترل های لازم در این بازارها را در دستور کار خود قرار دهند. وابستگی ایران به نفت در حال حاضر سبب کاهش سرمایه گذاری داخلی و صادارت غیر نفتی شده است که این امر خسارات جبران ناپذیری برای اقتصاد ملی به همراه خواهد داشت.


شما می گویید که باید از اقتصاد نفتی فاصله بگیرم؟ اما باید توجه داشته باشیم که ما می توانیم از این منابع طبیعی به نحو دیگری نیز بهره گیریم.


بله من چنین نظری دارم. امروز وقت ان رسیده است که نفت را برای آیندگان بگذاریم و برای اداره کشور دنبال راهکار های دیگر باشیم. اینکه امروز ترکیه اقتصاد خود را متحول کرده است بدون داشتن منابع نفتی به دلیل تغییر رویکر دولت این کشور دارد. آنان دیدند که برای حضور در بازار کنونی باید تغییرات کلی را در دستور کار خودد قرار دهند و این مهم به درستی توسط تیم اقتصادی اردوغان به اجرا در آمد. درست است که مسئولان و دیگر همکاران ما نیز در این زمینه صحبت های متعددی کرده اند اما گفته های انان تا به امروز اجرایی نشده است. روزی قرار بود اقتصاد ایران که همان اقتصاد ملی ما است در منطقه حرف اول را بیان کند اما همان طور که می دانند وضعیت امروز اقتصاد بحرانی است و چراکه همواره به دنبال مسکن بوده ایم تا درمان، با این همه اگر بخواهیم اقتصاد ملی را به نحو ایده آل حرکت دهیم و اداره کنیم باید نگاهی همچون کشور های توسعه یافته داشته باشیم.


به اقتصاد کشور های توسعه یافته اشاره کردید، همان طور که شما نیز می دانند آنان در اقتصادشان به اندازه ایران دچار فساد اقتصادی نیستند و براساس شفافیت اقتصاد خود را اداره می کنند، البته من نمی خواهم بگویم که بطور کلی فساد در آن کشور ها وجود ندارد اما زمانی که متوجه فساد می شوند دیده اید که چگونه برخورد می کنند؟


گفته شما را قبول دارم اما باید بدانید که ما در ایران زندگی می کنیم که سیستم اداری ما بسیار پیچیده شود. امروز اگر به میان مردم بروید و مشاهده می کنید که عموم مردم می گویند که از شیوه اداره اقتصاد ناراضی هستند. اخبار رسانه های گروهی را مردم به خوبی دنبال می کنند من کاری به اخبار رسانه ملی ندارم چراکه افرادی که با آنان صحبت می کنند تنها به دنبال پخش تصویر خود هستند و گفته های انان در پشت دوربین ها نیز چیز دیگری است. من می گویم دولت شفاف سازی کند و اگر کسی هم تخلفی داشته است و دارد را باید به درستی محاکمه کند. از شما می پرسم پروند فساد های مالی تا به امروز به کجا رسیده است و نتیجه چه شده است. شخصی که روزی سمت دولتی بر عهده داشته است چرا امروز در بخش قضا حاضر نمی شود و بطور علنی پاسخ نمی دهد. باید به دولت مردان و دیگر فعالان در تمامی بخش ها بگویند که در صورت مشاهده با شما نهایت برخورد صورت خواهد گرفت نه اینکه با چند جلسه آن هم بطور غیر علنی دانه درشت ها در حاشیه امنیت قرار بگیرند و تنها برخی افراد که در دسته ها و ردیف های سوم و چهارم قرار دارند را محاکمه علنی شوند.


نمونه ای دیگری هم که اکنون با آن مواجه هستیم، بابک زنجانی است. در خصوص این فرد چه نظری دارید و آیا افرادی همانند بابک زنجانی ها باز هم وجود دارد؟


بابک زنجانی ها، تنها یک فرد هستند در مقابل دیدگان مردم تا مردم فکر کنند که یک فرد که اینگونه عمل کرده است امروز مورد محاکمه قرار می گیرد و البته به طور غیرعلنی، آیا امثال این فرد به تنهایی می توانند در اقتصاد ملی اینچنین عمل کنند و در طی این مدت زمان ثروت های میلیاردی را بدست آورند؟ پاسخ من این است که خیر، چنین نیست. افرادی دیگری در پشت جریان بابک زنجانی ها قرار دارند که باید مردم آنان را بشناسند. یاد دارم محمود احمدی نژاد از روز اول حضور خود صحبت از یک لیست می کرد که اسامی بسیاری از مفسدان اقتصادی در آن وجود دارد اما چرا او تنها حرف از افشا زد و در عمل اقدامی را انجام نداد.


فکر می کنید اینکه امروز مردم به دولت و بدنه اقتصاد ما بی اعتماد شده اند به دلیل همین عدم شفافیت است؟ بطوری که بسیاری از مردم حتی در انصراف از یارانه خود تردید دارند.


بطور حتم در میان اذهان عمومی تاثیر داشته و دارد. دولت بارها از مردم تقاضا کرده است که از ثبت نام خود داری کنند و بگذارند که نیازمندان واقعی شناسایی شوند اما مردم بر چه اصلی باید این کار را انجام دهند. هر چند من خود معتقدم برای شناسایی افراد نیازمند راهکار های دیگری نیز وجود داشت اما خب دولت یازدهم دولت امید است و سخن از تدبیر بیان کرده است. مردم امروز سئوالات زیادی در ذهن دارند که در صورتی که ما از یارانه انصراف دهیم بودجه در چه بخش هایی قرار است صرف شود آیا باز هم در حساب مفسدان اقتصادی می رود و یا خیر دولت سیستم آموزش و بهداشت را ساماندهی می کند. این صحبت های من باز هم بازمی گردد به شفافیت. بنابراین می گویم آقایان و خانوم هایی که در دولت و دیگر بخش ها داری سمت و عنوان هستید با مردم به شفافیت سخن بگوید تا مردم به شما اطمینان کنند. اگر چنین کردید مطمئن باشید همانند دیگر شهروندان دنیا که به دولت های سالم خود اطمینان دارند به شما اطمینان خواهد شد. مثالی هم در این خصوص بیان می کنم کشورمالزی، روزی که ماهاتیر محمد از مردم در خواست کمک کرد آیا پاسخ خیر شنید نه این طور نبود او با شفافیت امد و حرف های خود را بیان کرد و نتیجه ان اطمینان مردم مالزی را به همراه داشت و همین اقدام امروز مالزی را در جایگاه قابل قبول در اقتصاد قرار داده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز