خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان ملی استاندارد خبر داد:

۸۰ درصد فرآورده‌های لبنی کشور فاقد روغن پالم

کد خبر : ۱۹۲۷۰۷

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در مورد واردات خودروهای چینی و نقش این سازمان در بررسی میزان کیفیت این خودروها گفت: بر اساس تفاهمنامه سازمان ملی استاندارد با طرف چینی کالاهای وارداتی به کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرند در این مورد خودرو نیز مستثنی نیست و واردات خودروهای چینی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان ملی استاندارد از عدم وجود روغن پالم در ۸۰ درصد فرآورده‌های لبنی خبر داد و گفت: آمادگی بازرسی بنزین پتروشیمی‌ها را از اول مرداد داشته ایم ولی شورای عالی استاندارد هنوز این وظیفه را به ما محول نکرده است.

به گزارش ایلنا، نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران امروز در نشست خبری به بیان توضیحاتی در مورد اظهارات اخیر وزیر بهداشت در رابطه با استفاده از چربی گیاهی پالم در فرآورده‌های لبنی پرچرب پرداخت و اظهار داشت: در حال حاضر ۳۰۰ نوع فرآورده لبنی در ایران تولید می‌شود که در ۸ نوع آن استفاده از روغن پالم مجاز است.

وی با بیان اینکه استفاده از روغن‌های گیاهی در لبنیات موضوع جدیدی نیست افزود: در بیشتر کشورهای دنیا از روغن‌های گیاهی و حتی روغن زیتون در لبنیات استفاده می‌کنند. در ایران نیز به لحاظ آنچه روغن پالم یک روغن ارزان و قابل دسترس است بر اساس مجوز سازمان استاندارد در ۸ نوع فرآورده لبنی از این روغن استفاده می‌شود.

پیروزبخت افزود: این ۸ نوع شامل پنیر پروسس آنالوگ، استریت‌های مخلوط، پنیر تازه با چرب گیاهی، پنیر خامه‌ای با چربی گیاهی، پنیر پیتزای پروسس، شیر خشک با چربی گیاهی، بستنی پروبیوتیک و بستنی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه با اشاره به اینکه در استفاده از چربی‌های گیاهی، سازمان استاندارد تاکید نموده که باید در نشانه‌گذاری محصولات استفاده از این روغن قید شود، اظهار داشت: چنانچه این نشانه‌گذاری قید نشود تولیدکننده متخلف شناخته شده و در حال حاضر با توجه به قوانین موجود سازمان استاندارد اجازه برخورد با متخلف را دارد.

وی اضافه کرد: از سال ۹۲ یک تحقیق میدانی در مورد ۱۲۴ نمونه شیر و فرآورده‌های لبنی توسط سازمان استاندارد انجام شده است که بر اساس این تحقیقات حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد از این مواد نمونه‌گیری شده دارای چربی گیاهی بوده‌اند.

پیروزبخت با اشاره به اینکه چنانچه وزارت بهداشت به این تشخیص رسیده باشد که استفاده از چربی گیاهی حتی در ۸،۹ فرآورده لبنی غیربهداشتی و غیرمجاز است می‌تواند یافته‌های خود را به سازمان استاندارد منتقل کند، گفت: این سازمان بر اساس یافته‌های علمی وزارت بهداشت تعاریف جدیدی از استاندارد فرآورده‌های لبنی و استفاده آنها از روغن پالم را تدوین نماید.

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: تاکنون چنین چیزی به سازمان استاندارد ابلاغ و منتقل نشده بنابراین بر اساس استانداردهای قبل با متخلف در زمینه‌های عنوان شده برخورد قانونی خواهد شد.

وی در ادامه به طرح طاها که سال‌هاست در سازمان استاندارد اجرا می‌شود اشاره کرد و افزود: امسال رویکرد جدیدی در این طرح نسبت به نمونه‌برداری محصولات داخلی انجام شده است. به نحوی که چنانچه محصولات موجود در بازار از کیفیت مناسبی برخوردار نباشند طبق قانون سازمان استاندارد برخورد لازم با آنها انجام خواهد شد.

پیروزبخت با بیان این که برخی از تخلفات شناسایی شده در طرح طاها به دلیل نبود علامت استاندارد در تعدادی از محصولات بوده است تصریح کرد: تعدادی دیگر از کالاهای موجود در بازار با وجود اینکه علامت استاندارد را دارند اما این علامت جعل شده است که در نتیجه این کالاها فاقد استانداردهای لازم هستند به همین منظور سازمان متخلفین را شناسایی و با آنها برخورد لازم را انجام خواهد داد.

رئیس سازمان ملی استاندارد از تخلف ۱۲۰۰ تولیدکننده در سال ۹۲ خبر داده است و گفت: امسال نیز همانند سال گذشته بازرسی‌های خود را انجام و در صورت مشاهده اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

وی در ادامه نشست خبری امروز به ارائه توضیحاتی در مورد بررسی کیفیت بنزین‌های پتروشیمی که قرار بود توسط سازمان ملی استاندارد مورد ارزیابی قرار گیرد پرداخت و گفت: بنده به هیچ عنوان اعلام نکرده بودم که از اول مرداد بررسی بنزین پتروشیمی توسط سازمان ملی استاندارد آغاز می‌شود بلکه در نشست خبری گذشته خود اعلام کردم که سازمان ملی استاندارد از اول مرداد ماه آمادگی دارد تا بازرسی بنزین پتروشیمی‌ها را آغاز کند.

پیروزبخت گفت: سازمان ملی استاندارد از اول مرداد ماه آمادگی این را دارد که بنزین‌های پتروشیمی را مورد بررسی قرار دهد چرا که همه آزمایشگاه‌های خود مجهز کرده‌ایم اما هنوز منتظر نظر نهایی شورای عالی استاندارد درباره محول کردن بررسی استاندارد بنزین پتروشیمی‌ها به سازمان ملی استاندارد هستیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان این که از سال ۸۴ بر اساس توافق وزارت نفت و سازمان استاندارد بحثبررسی کیفیت بنزین‌های پتروشیمی با بازرسان سازمان استاندارد بود تصریح کرد: متاسفانه بر اساس بودجه سال ۹۱ این مسئولیت از سازمان استاندارد برداشته شد اما ما اعلام کرده‌ایم که آزمایشگاه های مجهز را برای بررسی بنزین در اختیار داشته و فقط منتظر نظر شورای عالی استاندارد برای پذیرش قطعی این مسئولیت هستیم.

وی تصریح کرد: البته در طول دو ماه اخیر دو مورد بازرسی را از بنزین‌های وارداتی انجام داده‌ایم که محصولات آنها هیچ مشکلی نداشته است.

پیروزبخت در رابطه با کیفیت جایگاه‌های عرضه سوخت CNG نیز از همکاری با وزارت نفت برای این موضوع تا بهمن ماه خبر داد و اظهار داشت: البته در جایگاه‌های عرضه بنزین نیز بازرسین سازمان استاندارد حضور داشته و نظارت‌های لازم را در کیفیت این جایگاه‌ها انجام می‌دهند.

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا سازمان در حوزه استاندارد شیرهای فله‌ای نیز دخالت پیدا می‌کند یا خیر، گفت: بحثشیرهای فله‌ای و ارزیابی استاندارد آنها متوجه وزارت جهاد کشاورزی است و بنده در این رابطه اظهارنظری نمی‌کنم.

وی درباره لزوم نصب استانداردهای اجباری در انواع خودرو و تمدید مهلت نصب استانداردها نیز گفت: بر اساس رایزنی‌ها و البته هماهنگی‌های صورت گرفته تمام خودروسازان به جز یک خودرو که باید متوقف شود، از اول فروردین ماه امسال موظفند تا ایربگ را بر روی محصولات خود نصب کنند.

پیروزبخت اضافه کرد: البته در مورد تمدید زمان نصب ایربگ دولت مدام تاریخ‌های متعددی را اعلام می‌کرد و این موضوع متوجه سازمان ملی استاندارد نیست.

رئیس سازمان ملی استاندارد از بازنگری تمام استانداردهای خودرو خبر داد و اظهار داشت: در خودرو ۵۵ استاندارد باید لحاظ شود که ۵۲ استاندارد متوجه سازمان ملی استاندارد، یک استاندارد توسط سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و ۳ استاندارد توسط سازمان محیط زیست مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اما باید این نکته را متذکر شوم که یک خودرو ممکن است از تمام ۵۵ استاندارد برخوردار نباشد اما این منوط بر بی‌کیفیت بودن آن نیست چرا که رعایت استاندارد در هر خودرو با خودرو دیگر متفاوت است.

وی در رابطه با ارزیابی‌ها و رتبه‌بندی انواع خودرو که توسط شرکت بازرسی و استاندارد صورت می‌گیرد نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: شرکت بازرسی به صورت مجزا این گزارشات ماهانه را اعلام می‌کند اما خود سازمان ملی استاندارد به دنبال ارائه رتبه‌ها و بحثاعلام کیفیت انواع خودرو به صورت دوره‌ای است که هنوز نتوانسته‌ایم با بخش‌های مختلف برای بررسی این موضوع به اجماع نظر دست پیدا کنیم.

پیروزبخت تصریح کرد: حدود ۱۳ سال است که آزمون جاده‌ای خودرو از سوی سازمان ملی استاندارد پیگیری می‌شود اما هنوز نتوانسته‌ایم این موضوع را تعیین تکلیف نماییم تا در راستای آن بتوانیم به صورت مجزا گزارشاتی را در مورد کیفیت استاندارد خودروها اعلام نماییم.

رئیس سازمان ملی استاندارد اضافه کرد: البته گزارش شرکت بازرسی و استاندارد بر اساس رتبه‌بندی انواع خودرو در بخش قیمت است که سازمان در این رابطه به هیچ عنوان ورود پیدا نمی‌کند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در مورد واردات خودروهای چینی و نقش این سازمان در بررسی میزان کیفیت این خودروها گفت: بر اساس تفاهمنامه سازمان ملی استاندارد با طرف چینی کالاهای وارداتی به کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرند در این مورد خودرو نیز مستثنی نیست و واردات خودروهای چینی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی به روز استاندارد که در ۲۲ مهرماه برگزار می‌شود نیز اشاره کرد و گفت: در این روز سیاست‌های کلی سازمان اعلام و تحول نظام استانداردسازی طی گزارشی منسجم اعلام خواهد شد. البته از واحدهای نمونه نیز در این روز قدردانی می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز