خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر کشاورزی اعلام کرد؛

کاهش ۵۰ درصدی مصرف کود در بخش کشاورزی / پرداخت خسارت کشاورزان تدبیر اجرایی می‌خواهد

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۵۲۲

پرداخت خسارت به کشاورزان تدبیر اجرایی می‌خواهد که امید است دولت تدبیر در این رابطه کارهایی انجام دهد. همچنین باید توجه داشت که در کیفیت آب نیز مشکلاتی به وجود آمده است که وزارت کشاورزی با کمک وزارت نیرو سعی در رفع آن دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جهانگیر عرب، سرپرست معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: بهره وری آب در باغبانی قابل دفاع است و با توجه به استفاده از دانش جدید دربخش کشاورزی میزان بهره وری آب در محصولات کشاورزی نیز افزایش یافته است و برنامه ریزی وزارت کشاورزی این است که با افزایش بهره وری آب تولید در سطح را افزایش دهد.

عرب، با بیان اینکه الگوی کشت جسارت برای اجرا می‌خواهد، افزود: دولت در نظر دارد الگوی کشت را اجرا کند اما هنوز تدوین آن نهایی نشده است به طوری که بخشی از الگوی کشت باید با دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی و بخش دیگر آن نیاز به قانون دارد که هم هیات وزیران و هم مجلس شورای اسلامی در تدوین آن نقش دارند.

وی در رابطه با کشاورزانی که در این بخش متضرر شده‌اند، گفت: پرداخت خسارت به کشاورزان تدبیر اجرایی می‌خواهد که امید است دولت تدبیر در این رابطه کارهایی انجام دهد. همچنین باید توجه داشت که در کیفیت آب نیز مشکلاتی به وجود آمده است که وزارت کشاورزی با کمک وزارت نیرو سعی در رفع آن دارد.

عرب در ادامه افزود: مشکل دیگر بخش کشاورزری، مدیریت باغ است و براین اساس طرحی در راه است که به سبب آن به کشاورزان کمک می‌شود تا عقب ماندگی آن‌ها جبران شود.

وی با تاکید بر مطلوب نبودن درآمد کشاورزان نیز اظهار کرد: سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی موجب افزایش عملکرد واحدهای سطح گرا تا ۵۰ درصد خواهد شد که با افزایش بهره وری در آمد کشاورزان نیز افزایش خواهد یافت.

عرب در رابطه با آسیب باغات به دلیل سرما، گفت: در غرب مازندران حجم برف سنگین بوده است؛ اما چون طول دوره سرما کم بوده و از طرفی محصول مرکباتی که درغرب مازندران است محصولاتی است که دربازار شب عید نقشی ندارد تاثیر چندانی در کاهش محصول ندارند، البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که ۳۰درصد محصول شرق مازندران بنا بر همین سرما کاهش پیدا کرده است.

عرب افزود: مصرف کود در سال گذشته نسبت به ۵ سال قبل ۵۰درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه مگس زیتون در باغات طغیان کرده است نیز اظهار داشت: در سال ۸۲ آفتی واردکشور شد و این آفت موجب کاهش چشمگیر تولید زیتون شد به طوری که زمانی که حوزه باغبانی از حوزه مدیریت محصولات کشاورزی حذف شد بعضی از امور به بخشهای غیر مسئول واگذار و آن‌ها در کنترل آفت درست عمل نکردند که موجب طغیان مجدد آفت در سال ۹۱ شد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از مشکلات گذشته بحثآمارهای تولید محصولات کشاورزی بوده است آمارهایی که اصلاح شده اعلام نشده است و امید است تا یکماه دیگر اعلام شود.

عرب تاکید کرد: نیاز کودی کشور براساس اعلام رسمی در سال گذشته ۴.۵میلیون تن بوده است؛ اما کودتوزیع شده حدود ۲ میلیون تن است بنابراین مصرف کود ۵۰درصد کاهش یافته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز