خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

تحقیقات در مرکز پژوهش های بازرگانی کاربردی تر شود

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۶۴۲

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید پژوهش ها کاربردی وقابل اعمال در تولید و تجارت باشد و از مطالعات صرف آکادمیک در موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی پرهیز شود.

کشورهای در حال توسعه باید حرکتهای جهشی در حوزه اقتصاد و صنعت داشته باشند چرا که تجربه کشورهایی نظیر کره، مالزی، و تایلند نیز نشان می دهد که انجام حرکتهای جهشی کشور را به توسعه رسانده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از شاتا، محمد رضا نعمت زاده در مراسم تودیع و معارفه رییس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی افزود: مسائل دوسویه است و باید از حداکثر ظرفیتها استفاده شود و امیدوارم امروز نقطه عطفی باشد در جهت پویایی بیشتر این موسسه چون آنچه دراولویت است این است که این موسسه یک مرکز آکادمی نیست.

وی اظهار کرد: زمانی تصمیم گرفته شد که این موسسه زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد اما بعد از تشکیل دولت یازدهم به این جمع بندی رسیدیم که می تواند بازوی فکری، مطالعاتی وزارتخانه باید باقی بماند و با نامه نگاری های انجام شده این موسسه زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت باقی ماند.

وزیرصنعت، معدن و تجارت ادامه داد: وظایف وزراتخانه و سازمانها و موسسات وابسته مشخص است و آن اینکه باید از نظریات جهانی استفاده شود و با ایجاد یک اجماع نتایج حاصل در بخش ها منعکس شود، حتی یک معدنکار وصنعتگران نقاط مختلف کشور هم باید بتوانند از سرویس فکری این موسسه استفاده کنند و واقعا وظیفه سنگینی را بر دوش موسسه می دانم.

وی با تاکید بر مبادله تجارب دراستراتژی صنعتی و رشد صنعتی گفت: از سال ۵۹ و ۶۰ هم بسته ای تجهیز شد که درموضوعات مختلف راجع به آینده فکر کنند و استراتژی در همین زمینه تدوین شد.

نعمت زاده با بیان اینکه تاکنون نتوانسته ایم از ظرفیتهایمان به طور شایسته استفاده کنیم تصریح کرد: باید زمان را کوتاه کنیم، کیفیت را بالا ببریم و ابتکارات و جسارت را نیز به آن بیفزاییم.

وی با تاکید بر داشتن افق های دراز مدت گفت: نگرش و گرایش دانشگاهیان و پژوهشگران باید نسبت به صنعت و تجارت تغیر کند.

نعمت زاده افزود: معتقدم کشورهای در حال توسعه باید حرکتهای جهشی در حوزه اقتصاد و صنعت داشته باشند چرا که تجربه کشورهایی نظیر کره، مالزی، و تایلند نیز نشان می دهد که انجام حرکتهای جهشی کشور را به توسعه رسانده است.

نعمت زاده تصریح کرد: در لایحه ای که تقدیم مجلس شد دو بند برای قانون برند گذاشته شد وما باید بتوانیم برندهای معروف دنیا را در داخل کشور تولید کنیم.

وی با بیان اینکه صنعت با آموزش عالی، کشاورزی، محیط زیست، بهداشت و درمان و.. مرتبط است تصریح کرد: ما به دنبال تقویت بنیه هستیم و دانستن مهم نیست بلکه آنچه که اهمیت دارد عملکردهاست و ما می توانیم حرفهای تازه ای در حوزه خودمان داشته باشیم. داشتن افق لازم است اما چگونگی رسیدن به آن نیز مهمتر است.

محمد رضا رضوی مدیر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی نیز در ادامه بر راهبردی بودن، کاربردی کردن، تکثر در نظریه ها و بصیرت در استفاده از آنها تاکید کرد و افزود: تلاش می کنیم با تعامل با موسساتی نظیر آنکتاد و یونیدو و… بخشی از راه حل اقتصادی – صنعتی درمنطقه باشیم.

وی اضافه کرد: باید مرکزیت و محوریتی باشیم برای مجموعه ای از دایره ها که دور ما می چرخند و موتوری باشیم که دایره های مختلف را در سطح دانشگاهها و بخش خصوصی و در ارتباط با سایر موسسات تحقیقاتی به حرکت در بیاوریم و با توان مدیریتی و نظارتی خروجی ها را چند برابر کند.

در این مراسم همچنین مهدی فتح اله رییس سابق این موسسه گفت: تلاش کردیم طرحها و خروجی های موسسه متناسب با کاربردهای مدیریتی و سازمانی و ظرفیتها در اختیار این بخش ها باشد.

وی افزود: طرف تقاضای خدمات آموزشی و پژوهشی بخشی از نقایص جریان علم و آموزش و پژوهش است و باید پیش تدبیری و آینده نگری داشته باشیم

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز