خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جھاد کشاورزی در اصفهان؛

عرضه نامناسب کود شیمیایی مھم‌ترین چالش بخش کشاورزی است

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۴۰۷

میزان مصرف مواد شیمیایی به کار رفته در بخش کشاورزی باید متناسب با وسعت زمین کشاورزی باشد.

معاون وزیر جھاد کشاورزی در همایش سراسری مدیران شرکت‌های خدمات حمایتی کشاورزی که به مدت دو روز در اصفهان برگزار شد با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت آب، تولید و درآمد مناسب نیست، گفت: ھم اکنون بخش سلامت تولید، نابسامانی است، مواد غذایی بیش از ۴۵ درصد جمعیت کشور وارداتی است که این امر در تاریخ کشاورزی بی‌سابقه است.

به گزارش ایلنا، کشاورز با بیان اینکه در حال حاضر میزان تراز تجاری بخش کشاورزی به ھشت میلیارد دلار منفی و میزان واردات به بیش از ۱۴ میلیارد دلار رسیده است، اظهار داشت: کم آبی یکی از چالشھای موجود کشاورزی است که در سراسر کشور به ویژه در اصفھان، کرمان و حتی حاشیه شمالی کشور وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: ایران یک درصد از زمینھای کشاورزی دنیا را دارد، مصرف سم و کودھای شیمیایی، در کشور حدود شش دھم درصد است، بنابراین بحثاستفاده بیش از حد سم و کود در کشاورزی در کشور اشتباه است اما مصرف کود شیمیایی در دنیا افزایش یافته است.

کشاورز با بیان اینکه بخش کشاورزی به مواد شیمیایی نیاز دارد، افزود: میزان مصرف مواد شیمیایی به کار رفته در بخش کشاورزی باید متناسب با وسعت زمین کشاورزی باشد و ھر چه به کشاورزان کمتر کود شیمیایی داده شود، تولید کاھش خواھد یافت، ھمان طور که در چھار سال قبل این اتفاق افتاد.

رییس ھیات مدیره شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور ادامه داد: عرضه نامناسب کود شیمیایی مھم‌ترین چالش بخش کشاورزی است، زیرا کود شیمیایی به صورت متناسب عرضه نمی‌شود.

کشاورز با اشاره به مشکلات کودھای شیمیایی در بخش کشاورزی تصریح کرد: اطلاع رسانی مناسبی برای افزایش دانش کشاورزان برای استفاده از این کودھا انجام نمی‌شود و این امر باعثضرر کشاورزان و آسیب رساندن به خاک خواھد شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد خاک کشور با کمبود شدید فسفات و پتاس مواجه است اما در مورد اوره خلا کمتری وجود دارد، اظهار داشت: بررسی بیش از ۱۰۰ مقاله در سطح دنیا نشان می‌دھد که مصرف کود بسته به نوع گیاھان بین ۱۰ تا ۱۷ درصد در افزایش تولید موثر است.

مدیرعامل شرک خدمات حمایتی کشاورزی وزارت جهادکشاورزی نیز در این همایش گفت: وظیفه شرکت‌های خدمات حمایتی کشاورزی در استان‌ها تنها تهیه و توزیع نهاده‌ها نیست بلکه تأمین نهاده‌های ارزان‌قیمت، سریع و توزیع به‌موقع آن‌ها در میان کشاورزان وظیفه اصلی شرکت‌های خدمات حمایتی کشاورزی است.

علیرضا ولی افزود: افراد فعال در این شرکت‌ها نباید تنها توزیع‌کننده باشند بلکه باید خدمات پس از فروش نیز ارائه دهند و اثرات کالاهای توزیع‌شده بر میزان کشت و کیفیت محصولات را نیز بررسی کنند.

وی بیان داشت: مدیر جهادکشاورزی نباید دغدغه تأمین نهاده‌ها را داشته باشد چرا که وجود چنین مشکلاتی سبب می‌شود منابع و زحماتی که در بخش‌های دیگر انجام می‌شود، هدر می‌رود.

ولی با بیان اینکه در حال حاضر کشور ما زیرساخت‌های خوبی دارد، خاطرنشان کرد: نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات مناسبی وجود دارد اما به‌ خوبی استفاده نمی‌شود و باید تلاش کنیم تا با مشارکت بخش خصوصی از این منابع ‌‌نهایت استفاده را ببریم. وی اضافه کرد: در حال حاضر برنامه استراتژیک دولت و اهداف آن تدوین‌شده و در کارگروه‌های مختلف مورد بحثو بررسی قرار می‌گیرد تا محدودیت‌هایی که در زمینه اجرایی وجود دارد برطرف شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز