خبرگزاری کار ایران

رئیس اسبق اتاق بازرگانی تهران:

به دنبال انتخابات رقابتی و سالم در اتاق بازرگانی هستم

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۹۳۵

دولت امروز به خاطر شرایط اقتصادی به ارثبرده از گذشته، دولتی بدهکار است که امکان حمایت از قشرضعیف جامعه و امکان ایجاد اشتغال و تولید ثروت را ندارد.

ایلنا: گشودن دروازه ‏های بازارهای خارجی برای کالاهای تولید شده در داخل از وظایف اتاق های بازرگانی است و این روزها زمزمه هایی از انتخابات پیش روی اتاق بازرگانی ایران و کاندیدا شدن محمد رضا بهزادیان به گوش می رسد بر این اساس برآن شدیم تا گفتگویی کوتاه با رییس اسبق اتاق بازرگانی تهران داشته باشیم.

س: نظرتان در مورد دولت فعلی چیست؟
دولت امروز به خاطر شرایط اقتصادی به ارثبرده از گذشته، دولتی بدهکار است که امکان حمایت از قشرضعیف جامعه و امکان ایجاد اشتغال و تولید ثروت را ندارد اما در کل وضعیت عمومی جامعه بهتر از گذشته شده و آرامش نسبی در جامعه حکم فرما شده است و ذهنیت مغشوش افراد که هر روز در هیجان خبری جدید بودند نسبتاً از بین رفته است.

س: به نظر شما وضعیت اتاق بازرگانی بهتر از قبل شده است؟
از پایان سال ۸۱ که حرکت گروه خواستاران تحول در اتاق آغاز شد تا امروز که در سال ۹۳ قرار داریم کارنامه اتاق بازرگانی بهتر شده است و من این را حاصل این حرکت می دانم البته هیچ کدام از ما چنین ادعایی نداریم که رتبه اتاق را از صفر به صد رساندیم اما اگر حاصل کار رسیدن از رتبه ۱۰ به ۲۰ رسیده هم باشد نشان می دهد با همه فشار هایی که تحمل کردیم تلاش و دین خود را انجام داده ایم ضمن اینکه باید اعتراف کنم هنوز یک زمین تا آسمان فاصله برای رسیدن به جایگاه مطلوب اتاق وجود دارد.
با نگاهی به اتاق بازرگانی قبل درمی یابیم که در انتخابات سالهای ۶۹ تا ۷۷ تعداد شرکت کنندگان به زور به۵۰۰ نفر می رسید و با تماسهای مکرر و با فرستادن اتوبوس به سمت بازار تهران افراد را برای رای دادن جمع می کردند و افرادی خاص به انتخابات می آمدند که هیچ کس نمی دانست آنها چه کسی هستند! و رای دهندگان از افراد تشکیل دهنده هیات نمایندگان وهیات رئیسه بی اطلاع بودند اما هم اکنون شور حضور در انتخابات افزون یافته کاندیدا ها از جریان های مختلفی می آیند و رای دادن با مطالعه صورت می گیرد وبا نظارت دقیق تری آراء‌ استخراج می شود.
هر چند در انتخابات گذشته اتاق تهران وضع راضی کننده ای در سلامت برگزاری انتخابات وجود نداشت و مدیران و برگزارکنندگان انتخابات تلاش کردند که گروهشان رای بیاورد آن هم به هر شیوه ممکن! و حتی بعضی کاندیدا ها در کنار صندوق ایستاده بودند و به زور می خواستند از مردم رای بگیرند و دیگری از صبح تا شب با ایستادن در کنار در ورودی و یا با تعارف کردن قهوه به مراجعین سعی در خریدن آراء داشت و برگزار کنندگان اصلی نه تنها رئیس اتاق، حتی دبیر کل اتاق نیز کاندید شده بود و گروه و لیست داشتند و به هیچ عنوان آنچه در دوره هفتم اتاق بازرگانی تهران گذشت نتوانست نظر رای دهندگان را جلب کند و برداشت عمومی این است که فضای سالمی در محیط رای گیری وجود نداشت و وزارت بازرگانی دولت احمدی نژاد که باید نظارت می کرد هم اصلاً دنبال سلامت انتخابات نبود و بیشتر با دخالت های فوق قانونی و امنیتی سعی در حذف رقبا و عناصر ارزنده داشت و دنبال جا انداختن نیرو های خودی بود اما این بار سعی می شود که علاوه بر حضور دقیق و بی طرف اعضاء انجمن نظارت بر انتخابات که نحوه تعیین آنها باید در آئین نامه اصلاح شود، حضور و نظارت نمایندگان گروه های عمده شرکت کننده در انتخابات را نیز در نظارت بر روند رأی گیری تصویب نمایند تا با نظارت همه طرف ها، انتخاباتی قابل دفاع داشته باشیم.
هرچند که متأسفانه شاهد تحرکاتی هستیم که بی طرفی هیئت رئیسه اتاق ایران به عنوان بالاترین رکن و تصمیم گیرنده را زیر علامت سوال می برد. وقتی دفتر نایب رئیس اتاق در سعادت آباد از حالا به ستاد انتخابات تبدیل می شود و یا شاهد شبکه های مختلف در وایبر هستیم که نشان دهنده فعالیت بعضی اعضاء هیئت رئیسه با امکانات اتاق و در جهت هدایت انتخابات هستیم. ابهامات زیادی را در خصوص انتخابات آینده ایجاد می کند اگر قرار باشد کلی گویی نکنم و مورد ارائه دهم موارد بسیار زیادی وجود دارد، من به یکی از موارد اشاره می کنم. این پیام وایبری در شبکه رئوسای اتاق شهرستان های مختلف از سوی نایب رئیس مسئول می باشد ارسال شده است.{" سلام به همه روسای خودم از اظهار لطف همه روسا بسیار ممنونم خدا کند قابل تعریف باشیم انصافاً من شاهد دلسوزی تک تک اعضاء هیئت رئیسه و وقت گذاری آنها هستم انشاالله که نتیجه داشته باشد و مشکلی حل شود بنظرم هم در بحثنگاه اقتصادی و هم در بحثانتخابات مطالب زیادی هست که باید هم فکری و هم اندیشی شود پیشنهاد می کنم که روسایی که مسئولیت مناطق را دارند هفت وایبر منطقه ای را ایجاد کنند و در شب های ماه مبارک که بعد از افطار فراغتی حاصل است به رایزنی با روسای بپردازند و نهایتاً با رد و بدل شدن نظرات به یک جمع بندی نسبی برسند انشااله بعد ماه مبارک هم در اتاق ایران و هم در سفرهای اراک و ارومیه و خرم آباد وقت خوبی برای صحبت رو در رو وجود خواهد داشت حتی می توان جمع بندی ها را در همین وایبر روسای اتاق ها اورد اینکه همه بخواهیم در این محل مطالب را رد و بدل کنیم به دلیل تعداد زیاد اعضاء به نتیجه و جمع بندی نمی رسیم "!!}. من از ریاست اتاق ایران خواهش می کنم نگذارند اتاق و امکانات آن اسباب تبلیغات دسته خاصی شوند!

س: مشکل اصلی دولت سابق و میر کاظمی(وزیر اسبق بازرگانی) با شما چه بود؟
بنده تا اسفند ۸۴ در همه جلسات هیات نمایندگان اتاق تهران به عنوان رئیس جلسه حضور داشتم یعنی در شش ماه اول دولت احمدی نژاد و در شش جلسه هیئت نمایندگان اتاق تهران که برگزار شد اعضایی که به نمایندگی از دولت در جلسات هیات نمایندگان حضور داشتند(معاونین وزراء صنعت و بازرگانی) از ابتدای حضورشان سعی می کردند با جملات مکرر سعی داشتند دولت آقای خاتمی و مدیران اقتصادی آن دوره را منکوب نمایند آن دوره و با طرح شعار های غیر واقعی و بلند پروازانه یک آینده اقتصادی رویایی متکی بر عدالت اقتصادی و پاک دستی! را برای فعال اقتصادی که در جلسه حضور داشت ترسیم می کردند و از دفاع رئیس جلسه ار آنچه در کشور و انقلاب در سال ها گذشته رفته بود و مدیران زحمت کش آن دوره ناخشنود بودند لهذا نتایجی که به دولت انتقال می یافت این بودکه فرد دیگری باید رئیس اتاق شود تا همسو با دولت باشد و یا اینکه زبان بر کام گیرد و ساکت بماند.
یکی دیگر از موارد برنامه ریزی موضوع جلسات بود که مورد مخالفت شدید دولتیان قرار داشت، مثلاً در زمستان سال ۱۳۸۴ که آقای دکتر روحانی از مسئولیت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی برداشته شدند با توجه به همه نگرانی که بخش خصوصی از روند پیش آمده برای برنامه هسته ای داشت و دنبال توضیح درست و صحیح بود، من تصمیم گرفتم از آقای دکتر روحانی تقاضا کنم در جمع هیئت نمایندگان اتاق تهران حاضر شوند و در خصوص عملکردشان در شورای امنیت ملی و آینده روند مذاکرات در دولت احمدی نژاد توضیح دهند، و حتی طی چند تماس تلفنی ایشان حضور در جلسه را پذیرفتند و من در جلسه هیئت نمایندگان اعلام نمودم و همین یکی از نکات همراهی دولتیان و خاموشی در موضوع استیضاح بود.

س: چرا مصاحبه های شما با خبرنگاران برای عده ای ناخوشایند است؟
آقایان در همه این سال ها از رفتار مرحوم مدرس یاد می کردند که اخبار جلسات مجلس را برای موکلین خود در جامعه نقل می کرد، اما اگر این اقدام برای خود آقایان اتفاق بیافتد ناپسند است، من از ابتدا به اداره یک اتاق شفاف اعتقاد داشتم لذا ترجیح می دادم که روند جاری اداره اتاق و نتیجه حضور رئیس اتاق در مجامع دولتی مثل شورای پول و اعتبار را به اطلاع اعضاء اتاق بازرگانی برسانم و تنها امکان این خبر رسانی مطبوعات بود چه مصاحبه های اینجانب چه حضور خبرنگاران در جلسات اتاق که هر دو این موارد مورد مخالفت علی نقی خاموشی و مدیران بعدی بود. متأسفانه تصویر فعالان اقتصادی و حتی تحصیل کرده های ما این است که حرفی بزنند و وعده ای بدهند تا در انتخابات نان آن را بخورند بعداً هم که حافظه مردم ضعیف است فراموش می شود! البته باید رسانه های یادآوری کننده را خاموش کرد یا خرید، نمونه این ماجرا را در همه این ۹ ساله اخیر دیدیم که افرادی خود را به عنوان کاندیدا مطرح می کردند و منشور ۱۴ ماده ای می دادند که اگر پیروز شوند آن برنامه را اجرا می کنند، نه تنها در دوره چهار ساله بلکه در طی ۸ سال هم یکی از مفاد این منشور عملیاتی نشد. حال اگر کسی مصاحبه می کند و این وعده ها فراموش شده را یادآوری کند گناه کرده است؟ و یا در سوی دیگر می بینیم دوستی که سوگندنامه بقراط را زیر پا گذاشته و به اتاق بازرگانی آمده برای اینکه در ترکیب هیئت رئیسه انتخاب شود ضمن دادن وعده های مختلف به هیئت نمایندگان در غالب برنامه غیر عملیاتی! تعهد می کند که اگر در عرض یک سال در اجرای این وعده ها موفق نبود استعفاء می دهد اما سه سال می گذرد از اجرای هیچکدام از وعده ها خبری نیست و قول هم فراموش شده است.

س: آیا لیست خود را در زمینه انتخاب اعضای اتاق بازرگانی تهیه کرده اید؟
تهیه لیست انتخاباتی به عهده جمع دوستان فعال " خواستار تحول در اتاق می باشد " که چون اتاق هیچگاه به ما مجوز فعالیت در غالب یک گروه و تشکل شناسنامه دار را نداد ما با اخذ مجوز از وزارت کشور انجمن مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی ایران(امصا) را تشکیل دادیم این انجمن مجمع عمومی، شورای مرکزی و شورای اجرایی دارد که یکی از وظایف آن انتخاب کاندیدا اتاق بازرگانی باشد خواهد بود بر اساس برنامه های انجمن ما به دنبال افرادی هستم که از بازار رقابتی دفاع کرده وبا رانت مخالف باشد و پایبندی خود را به بخش خصوصی در عمل ثابت کرده باشد برای ما اصولگرا و اصلاح طلب بودن افراد مهم نیست بلکه فقط دفاع از بخش خصوصی حائز اهمیت است و امیدوارم روزی بتوانیم۴۰ نفر را به گونه ای در کنار هم قرار دهیم تا به صورت کاملا متفاوت و در جهات مختلف اهداف بخش خصوصی را دنبال کنند.
ما برای آماده شدن جهت حضور در انتخابات اتاق یازرگانی مجمع عمومی انجمن متخصصین صنعتی و اقتصادی ایران را در مهر ماه سال جاری دعوت می کنیم و تحت نظر وزارت کشور انتخابات مجمع عمومی و سپس شورای مرکزی و شورای اجرایی را انجام می دهیم و در غالب این نظام مدنی برای برگزیدن کاندیدا های انتخابات اتاق تلاش خواهیم کرد. همین جا از همه فعالین اقتصادی کشور که به آینده و حضور پر رنگ و تأثیرگذار بخش خصوصی در آن و آینده اتاق بازرگانی علاقه مند هستند درخواست می نمایم برای حضور در جمع اعضاء انجمن متخصصین صنعتی و اقتصادی ایران(امصا) با ما تماس بگیرند و به ما افتخار این را بدهند که با همکاری ایشان برای انتخابات آینده اتاق لیست شایسته گان را تهیه کنیم. این درخواست نه فقط برای فعالین اقتصادی در تهران بلکه برای همه اقتصاد گردانان در اقصی نقاط کشور می باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز