خبرگزاری کار ایران

در دیدار روسای اتاق بازرگانی ایران و دییک مطرح شد:

توسعه تجارت ایران با اروپا از کانال تجاری دییک

asdasd
کد خبر : ۳۲۶۶۳۸

رئیس مرکز روابط اقتصادی خارجی ترکیه (دییک)، گفت: بسیاری از کشورهای اروپایی امروز برای برقراری روابط با ایران از مسیر ترکیه وارد می‌شوند و همین امر عاملی برای لزوم گسترش مناسبات دو کشور است.

به گزارش ایلنا؛ به نقل از روابط عمومی اتاق ایران، محسن جلال‌پور رئیس اتاق ایران در نشست با رئیس مرکز روابط اقتصادی خارجی ترکیه(دییک) در استامبول ترکیه اظهار کرد: در این شرایط که همه کشورها در پی ورود به بازار ایران هستند، اگر تغییری در رویکرد فعالیت‌های اقتصادی ترکیه با ایران اتفاق نیفتد، روابط دو کشور رو به افول گذارد.

وی افزود: از دییک می‌خواهم که با توجه به لزوم حفظ امنیت منطقه از طریق گسترش روابط دو کشور زمینه لازم برای این موضوع فراهم شود.

جلال‌پور ادامه داد: در 5 ماه اخیر اتاق ایران پذیرای بیش از 60 هیأت اقتصادی بوده که هیچ کدام از آن‌ها به کشور ترکیه مربوط نبوده است.

وی تصریح کرد: در این رابطه دو مرتبه با سفیر ترکیه در ایران دیدار داشتم و از ایشان درخواست کردم که این مطالب را به دییک، دولت و بخش خصوصی ترکیه منتقل کند.کار با ترکیه برای اتاق ایران نه تنها جنبه اقتصادی بلکه جنبه تاریخی، فرهنگی و امنیتی در منطقه دارد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی استفاده از ظرفیت‌های موجود و روابط دو کشور را مهم برشمرد و تاکید کرد: تبدیل روابط به کار و همکاری‌های مشترک و ورود به بازارهای یکدیگر موضوعی است که آن را از دییک درخواست می‌کنیم.

وی افزود: ایران در شرایط جدید به کار اقتصادی مشترک نیاز دارد. امروز ترکیه از طریق دییک با 123 کشور ارتباط دارد که همین ساختار و ظرفیت در اختیار ایران نیز قرار دارد.

جلال‌پور افزود: ایران در شرایط تحریم، فضای سخت و پیچیده‌ای را پشت سر گذاشت. اما توانست منابع انسانی خوبی را تعریف کرده و آموزش دهد. ظرفیت‌های فراوانی شکل گرفت که می‌تواند پایه خوبی برای اقدامات مشترک باشد.

وی با اشاره به اینکه رفع موانع بین ایران و ترکیه به ویژه درمسائل مرزی و حمل‌و‌نقل بسیار مهم است،گفت:ما نمی‌خواهیم مشکلات کوچک مانع کارهای بزرگ پیش‌رو باشد. حل این چالش‌ها به حضور دییک و اتاق‌های دو کشور نیاز دارد.

در ادامه عمر جیهاد واردان، رئیس مرکز روابط اقتصادی خارجی ترکیه (دییک)، ارتباط با ایران را تاریخی قلمداد و تشریح کرد: این مرکز از سال 1986 میلادی از سوی بخش خصوصی ترکیه فعالیت خود را آغاز کرد. در ابتدا سطح اقدامات انجام شده بسیار ناچیز بود اما امروز توانسته‌ایم از بین 130 کشور با 123 کشور در ارتباط باشیم و ایران نیز از همین طریق ظرفیت حضور خوبی دارد.

وی با اشاره به اینکه ترکیه در اندیشه سرمایه‌گذاری مشترک در روابط اقتصادی خود با سایر کشورها است، تصریح کرد: در همین وادی می‌توانیم هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم تا سرمایه‌گذاری‌های ایران در کشور سوم نیز انجام شود.

رئیس دییک با بیان این مطلب که امروز مرکز روابط اقتصادی خارجی ترکیه با 102 سازمان مرتبط در ارتباط است گفت: ایران اگر با این مرکز ارتباط مستمر داشته باشد می‌تواند از ظرفیت‌های موجود برای توسعه روابط شرکت‌های ترک بهره ببرد.

واردان در پایان خاطرنشان کرد : بسیاری از کشورهای اروپایی امروز برای برقراری روابط با ایران از مسیر ترکیه وارد می‌شوند و همین می‌تواند عاملی برای لزوم گسترش مناسبات دو کشور تلقی گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز