خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل امیدرو خبر داد:

سرمایه گذاری 2.7 میلیارد دلاری در آلمینیوم

asdasd
کد خبر : ۳۷۰۲۰۸

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مجموع سرمایه گذاری ایران برای دستیابی به ظرفیت 470 هزار تنی در صنعت آلومینیوم دو میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است.

به گزارش ایلنا به نقل از ایمیدرو ، مهدی کرباسیان روز چهارشنبه در آیین گشایش چهارمین همایش بین المللی آلومینیوم در محل هتل المپیک اظهار داشت: مجموع تولید شمش آلومینیوم در کشور سال گذشته به رقم 350 هزار تن رسید که بیش از 74 درصد ظرفیت تولید این بخش را پوشش می دهد.

کرباسیان گفت: کشورهای عربی منطقه به همراه مصر در سال های 2010 تا 2014 میلادی با سرمایه گذاری 42 میلیارد دلاری در این بخش به ظرفیت پنج میلیون و 700 6هزار تن دست یافته اند.

** سبقت رقبا در صنعت آلومینیوم

وی گفت، جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته سرمایه گذاری لازم در صنعت آلومینیوم نکرده، به گونه ای که کشورهای منطقه با وجود فاصله زیاد در ایجاد این صنعت در کشورشان نسبت به ایران، گوی سبقت را از ایران ربوده اند. درحالی که تولید شمش آلومینیوم کشورمان به 350 هزار تن رسیده، امروز امارات متحده عربی سالیانه بیش از دو میلیون تن تولید دارد.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اظهار داشت: آمارها نشان می دهد امروز 220 کارخانه تولید آلومینیوم جهان 57 میلیون و 800 هزار تن شمش تولید می کنند که چین با داشتن 107 کارخانه بیش از 31 میلیون تن ظرفیت این بخش را به خود اختصاص داده و در واقع بزرگترین تولید کننده شمش آلومینیوم در دنیا محسوب می شود .

چین 45 درصد کل ظرفیت جهانی صنعت مزبور را دارد و 34 درصد تولید جهانی را از آن خود ساخته است ، درعین حال بروز مشکلات مختلف موجب شد واحدهای تولیدی این کشور در سال 2015 میلادی حدود دو میلیون تن از ظرفیت تولید خود را تعطیل کنند، اما با افزایش قیمت ها، از سه ماهه آخر سال میلادی گذشته باردیگر کارخانه های این کشور به روند تولید خود تداوم بخشیدند.

** انرژی ارزان مزیت ایران - ارزش صادرات

کرباسیان گفت: رقابت پذیری امروز در صنعت آلومینیوم، در واقع دسترسی به منابع انرژی ارزان است که جمهوری اسلامی از بهترین شرایط بهره می گیرد و در واقع 30 درصد هزینه تولید در این صنعت به انرژی مربوط می شود.

وی افزود: ارزش صادرات آلومینیوم ایران در سال 1394 به رقم 214 میلیون دلار رسید، درحالی که ارزش واردات این بخش برابر با 344 میلیون دلار ثبت شد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: ارزش افزوده بالای آلومینیوم موجب شده است این سازمان به عنوان یک تشکیلات توسعه ای برای رشد فعالیت تولید آلومینیوم برنامه ریزی کند و در این راه از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای کسب جایگاه واقعی کشورمان استقبال می کند.

** هدف سند چشم انداز 1404

به گفته وی، دولت جمهوری اسلامی براساس سند چشم انداز 1404 دستیابی به ظرفیت تولید 1.5 میلیون تنی را در صنعت آلومینیوم هدف گذاری کرده است و اکنون که در دوره پساتحریم بسر می بریم، امید می رود هدف مزبور مورد بازنگری قرار گیرد .

ایران اکنون با دستیابی به ظرفیت 470 هزارتنی صنعت آلومینیوم در کشور، 31 درصد از هدف یاد شده را پوشش داده و تا تحقق هدف 2025 میلادی فاصله 69 درصدی دارد.

** مشکل صنعت آلومینیوم

به اعتقاد کرباسیان، امروز کشورهای صاحب صنعت آلومینیوم ، مشکل نیروگاه برق دارند و در ایران نیز این امر مطرح است و علاوه برآن در خصوص شبکه انتقال برق نیز کمبود داریم .

وی بهره گیری از نیروگاه اختصاصی را برای صنعت آلومینیوم ضروری دانست و گفت: اکنون نخستین نیروگاه در کنار واحد آلومینیوم جنوب در منطقه ویژه اقتصادی لامرد (استان فارس ) در حال ساخت است.

مجتمع آلومینیوم جنوب در سه مرحله طراحی شده است و در مرحله نخست ظرفیت تولید آن به 300 هزار تن خواهد رسید .

رئیس هیات عامل ایمیدرو ابراز امیدواری کرد، دومین نیروگاه برق نیز در بندرعباس (استان هرمزگان) در جوار کارخانه های المهدی - هرمزآل ایجاد شود .

** ناکافی بودن ذخایر بوکسیت

کرباسیان خاطرنشان کرد: مطالعات و فعالیت های اکتشافی انجام شده در کشور، نشان می دهد ایران از لحاظ ذخایر بوکسیت ( ماده اولیه تولید آلومینیوم ) غنی نیست و غیر از منطقه جاجرم ( خراسان شمالی ) تعدادی معادن با ذخایر کم در کشورمان داریم .

وی یادآور شد: معدن بوکسیت گینه کوناکری که 25 سال قبل براساس قراردادی به ایران واگذار شده بود، دوره اش سپری و باردیگر به شیوه مشارکت 50 - 50

درصدی تمدید شد و پیش بینی می شود در تابستان امسال با برگزاری مناقصه بین المللی فعال شود .

** تامین زنجیره آلومینیوم با مشارکت اروپا

رئیس هیات عامل ایمیدرو ضمن یادآوری سفر اروپایی رئیس جمهوری در سال گذشته به کشورهای فرانسه و ایتالیا گفت: براساس توافق در ایتالیا ، شرکت ایران - اروپا را با شرکت دانیلی تاسیس کردیم که در چابهار به منظور تامین زنجیره آلومینیوم فعالیت خواهد کرد و جذب دو میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی را در برنامه خود دارد.

وی افزود: مذاکره با شرکت چینی ان اف سی NFC به تازگی انجام شده است که با جلب سرمایه گذاری این شرکت در صنعت آلومینیوم می توان از ارزش افزوده این بخش در جهت توسعه آن بهره گرفت .

کرباسیان تاکید کرد: ایجاد واحد های تولید آلومینیوم با ظرفیت حداقل 500 هزار تن در جهان دارای توجیه اقتصادی است، بنابراین باید رویکرد فعالیت در این بخش به سمت احداث اینگونه واحدها باشد .

چهارمین کنفرانس بین المللی آلومینیوم که در روز پنجشنبه(فردا) نیز به کار خود ادامه خواهد داد، در محورهای آلومینیوم و بازارهای مربوط به آن، فرصت های سرمایه گذاری خارجی گسترده در صنعت آلومینیوم ایران، پیشرفت های آتی در تولید آلومینیوم و کاربردهای آن، تکنولوژی احیای آلومینیوم، مواد خام، ریخته گری و انجماد ، بازیابی و محیط زیست، مدیریت مصرف انرژی در صنایع آلومینیوم به بحث و بررسی محققانه و تخصصی خواهد پرداخت.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز