خبرگزاری کار ایران

کاهش سهم صنایع مولد در تولید ناخالص داخلی

asdasd
کد خبر : ۳۸۰۳۶۵

دومین نشست کمیسیون صنایع اتاق ایران در سال 95 برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اتاق ایران، احسان سلطانی، فعال و پژوهشگر صنعت نساجی در این نشست گزارشی تحلیلی از وضعیت صنعت کشور و به ویژه کاهش درآمدهای نفتی در طول سال‌های گذشته ارایه کرد.

وی با بیان اینکه روند بهای قیمت نفت خام اوپک در یک دوره 12 ساله ر حال حاضر در پایین‌ترین میزان خود قرار دارد گفت: در حال حاضر پایین‌ترین رقم دلاری درآمد را از نفت داریم. سلطانی افزود: به طور خوشبینانه، تنها 25 تا 30 درصد سال 90، درامد ریالی موثر داریم که در طول 25 سال گذشته به کم‌ترین میزان موثر درآمدی در بودجه رسیده‌ایم.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه دوران اتکا به درآمدهای نفتی به سرآمده است،گفت: سهم مستغلات و ساختمان در تولید ناخالص داخلی افزایش و سهم صنعت و کشاورزی (بخش مولد) کاهش یافته است.وی افزود: سهم بخش‌های خدمات، مستغلات، بانکی و بازرگانی در تولید ناحالص داخلی در 40 سال اخیر همواره رو به رشد بوده است و ما جز معدود کشورهایی بوده‌ایم که رشد تولید ناخالص ملی ما منفی بوده است.

سلطانی گفت: رباخواری بانک‌ها، سفته‌بازی در مسکن و سوداگری واردات یک سه ضلعی را به وجود آورده‌اند و موجب بالارفتن هزینه تولید و اشتغال شده‌اند و در نهایت به کاهش میزان سهم صنایع مولد در تولید ناخالص داخلی منجر شده‌اند.

احمد پورفلاح، رئیس سابق کمیسیون صنایع، که با حضور در کمیسیون صنایع مورد تقدیر اعضا قرار گرفت، در بخش دیگری از نشست بر فعالیت و پویایی هر چه بیشتر کمیسیون‌ها تأکید وگفت: کمیسیون در صورتی که به طور جدی و پی‌گیر وارد مسایل مختلف اقتصادی شود می‌تواند بسیار تأثیر گذار باشد.

برنده جایزه لئوناردو که چندی پیش این جایزه را از رئیس جمهور ایتالیا دریافت کرد با بیان اینکه این جایزه حاصل تلاش‌های همه اعضای کمیسیون صنایع دوره هفتم بوده است، گفت: دریافت این جایزه از جهت مطرح شدن نام ایران در جهان برای بنده بسیار مهم بود.

صفایی، از اعضای کمیسیون صنایع، غیبت مکرر و بیش از پنج جلسه بعضی از اعضای کمیسیون را متذکر شد و گفت: در این زمینه باید بررسی ‌های کافی صورت گیرد و افرادی که غیبت بیشتر از پنج جلسه دارند، مشخص شود و ضمن حفظ شان و حرمت افراد، در صورتی که برای حضور در کمیسیون تمایل ندارند با افرادی جایگزین شوند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز