خبرگزاری کار ایران

آمارهای رسمی مرکز ایران نشان می‌دهد:

تعطیلی ۳ هزار کارخانه در دوره احمدی‌نژاد

asdasd
کد خبر : ۳۸۲۳۷۵

آمارهای ارایه شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد شمار کارگاه‌های صنعتی متوسط و بزرگ ایران در سال ۱۳۸۶ به ۱۷۶۰۳ کارخانه رسیده بود. در شرایطی که درآمد حاصل از صادرات نفت در آن سال روندی فزاینده را تجربه می کرد و قدرت خرید مصرف‌کنندگان نیز به دلیل کاهش شتاب تورم در سال‌های پس از ۱۳۸۰ شرایط مساعدی داشت و از طرف دیگر شعارهای دولت و قت نیز حمایت از تولید ملی بود باید شاهد افزایش کارخانه‌ها می‌شدیم.

اما آمارهای ارایه شده از طرف مرکز آمار ایران این را نشان نمی‌دهد، بلکه عکس این را بازتاب می‌دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از سایت سایت 24 ، تازه‌ترین آمار انتشار یافته از سوی این مرکز حاکی است شمار کارخانه‌های متوسط  و بزرگ در سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ به ترتیب ۱۷۰۶۴ کارخانه، ۱۶۱۲۹ کارخانه، ۱۵۳۰۱ کارخانه، ۱۴۹۶۲ کارخانه و ۱۴۷۸۷ کارخانه شده‌اند که روندی کاهنده را نشان می‌دهد. یک محاسبه ساده یادآور می‌شود که شمار کارخانه‌های متوسط و بزرگ ایران در سال ۱۳۹۱ نسبت به ۱۳۸۶ حدود ۱۶ درصد کاهش داشته است.

تعطیلی ۲۸۱۶ کارخانه در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱ و در شرایط اوج درآمدهای ارزی و درآمدهای ناشی از فروش کارخانه‌ها و در دوره‌ای که مجلس و دولت و همه نهادهای قدرت دراختیار اصولگرایان بود چه معنایی جز ناکارآمدی با منطق اصولگرایان دارد.

تعطیلی سالانه ۴۷۰ کارخانه به طور میانگین در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱ البته با منطق اقتصاد امروز جهان که ورشکستگی جزیی از فعالیت‌های صنعتی – بازرگانی است و با منطق بازار نیز سازگار است شاید عدد زیادی نباشد، اما با منطق سیاست‌ورزانی که تعطیل یک کارخانه دولتی شده را دستمایه بحث‌های دامنه‌دار کرده و آن را به سیاست خارجی نسبت می‌دهند شاید معنا داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز