خبرگزاری کار ایران

کمبود مس در راه است

asdasd
کد خبر : ۳۸۶۴۲۳

گروه مطالعات بین المللی مس ( ICGS ) پیش بینی کرد در طول ماه های باقی مانده سال 2016 بازار جهانی با کمبود مس مواجه می شود.

به گزارش ایلنا به نقل از ایمیدرو، کارشناسان در حوزه فلزات پایه بر این باور هستند که آینده مس در بلندمدت رو به بهبود می رود و قیمت مس در بلندمدت با افزایش مواجه می شود. این در حالی است که طی یک سال گذشته، قیمت اکثر این محصولات روند نزولی به خود گرفته بودند. دلایل کاهش قیمت فلزات پایه طی این مدت کاهش رشد اقتصاد چین بوده است.

از سوی دیگر بنا به گزارش سایت Marketwatch از افزایش تقاضای فیزیکی برای خرید فلزات بنیادین مانند مس در بازارهای جهانی خبر داده است که رشد بهای این محصولات را به همراه خواهد آورد. از سوی دیگر گزارش سازمان زمین شناسی امریکا نشان می دهد، شیلی (بزرگترین تولید کننده مس) در سال 2015 معادل 5 میلیون و 700 هزار تن مس تولید کرده که نسبت به سال گذشته آن 50 هزار تن کمتر است. پس از شیلی، چین، پرو و امریکا به ترتیب تولیدکنندگان برتر جهان هستند.

رشد مشروط

با اینحال کارشناسان پیش بینی می کنند با اتمام سال 2016 بازار مس با مازاد تولید 300 هزار تنی مواجه می شود. به عقیده برخی تحلیلگران، اگر شرایط اقتصاد چین در ماه های آینده بهتر شود، همزمان باتوقف رشد ارزش دلار، شاهد رشد نسبی قیمت مس و برخی دیگر از فلزات اساسی خواهیم بود.

بر اساس نظرسنجی های انجام شده از تحلیلگران، مس در آینده گران می شود و طبق این برآورد، افزایش قیمت مس تا پایان سال 2016 و همچنین در سال 2017 هر چند کند اما سیر باثباتی داشت. کارشناسان می گویند: کاهش واردات مواد اولیه و انرژی در چین از یک طرف همزمان با افزایش رشد تولید معادن در دنیا از جمله در شیلی و پرو دو مسئله اساسی صنایع معدنی در حال حاضر هستند که کاهش قیمت ها را به وجود آورده اند.

با توجه به چشم اندازی که در خصوص قیمت ها وجود دارد، کشورها باید با تمرکز بر ارتقاء بهره وری و افزایش توان رقابتی برای یک دوره طولانی مدت با روند کاهشی قیمت ها در بخش معدن منطبق باشند. در شرایطی که قیمت ها روند نزولی دارد، شرکتی موفق است که بتواند قیمت تمام شده را کاهش دهد تا توان رقابتی خود را حفظ کند.

شرکت ملی صنایع مس ایران از دیگر شرکت های معدنی دنیا مستثنی نیست و باید بر پایایه سیاست های افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها حرکت کند. به گفته کارشناسان، بین قیمت مس در بازارهای جهانی و رشد اقتصادی چین رابطه مستقیم وجود دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز