خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر حقوقی گمرک اعلام کرد :

سوءاستفاده از اسناد کاغذی و روش‌های سنتی در حوزه ترخیص

مدیرکل دفتر حقوقی گمرک ایران در گفت‌وگو با خبر 21 سیما به جزییات بیشتری از انهدام بزرگ‌ترین باند قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: سامانه جامع گمرکی خواب متخلفان را آشفته کرده است.

به گزارش ایلنا؛ ابراهیم نقدی گفت: از میانه سال 92 ما با آسیب‌شناسی از تخلفاتی که در حوزه‌های مختلف داشتیم متوجه شدیم که بیشترین آسیب‌هایی که داریم در حوزه سوءاستفاده از اسناد کاغذی و روش‌های سنتی که در حوزه ترخیص و در ارتباط با 21 دستگاه یا 20 سازمان‌های دولتی و غیردولتی که مرتبط با فرآیند گمرکی هستند، بوده است. آسیب‌شناسی‌هایی که انجام شد دیدیم که سامانه‌های جزیره‌ای و پراکنده‌ای که در این حوزه وجود داشت نمی‌تواند با این تخلفات و پیچیدگی‌هایی که در این حوزه وجود دارد برخورد کند.

وی افزود: مسئولین ارشد گمرک و سازمان‌های همکار ما با همکاری دانشگاه تهران به این نتیجه رسیدیم و آمدیم ابتدا یک آسیب‌شناسی کردیم و یک سامانه جامع و یکپارچه‌ای را برای شفاف‌سازی اطلاعات طراحی کردیم، واقعاً در طول دوسال گذشته با زحمات بسیار فراوانی توانستیم یک سامانه یکپارچه جهت شفاف‌سازی اطلاعات که بتوانیم تمامی فرآیند ترخیص را از ابتدای حمل تا آخرین مرحله ما رصد بکنیم، پیاده‌سازی کردیم.

مدیرکل دفتر حقوقی گمرک ادامه داد: عزیزان و تجار ما و عزیزانی که با سلامت فعالیت می‌کنند می‌دانند که چند ایستگاه در حوزه فرآیندی وجود دارد که ما می‌توانیم نظارت کنیم، در زمان ورود کالا به بندر یا در محوطه گمرکی در زمان انجام تشریفات گمرکی و حتی بعد از انجام تشریفات گمرکی عملاً امکان‌پذیر نیست که ما تمامی نظارت را در حین کار انجام دهیم چون در گمرک شهیدرجایی بندرعباس روزانه در حدود 3500 تا 3700 کانتینر وارد و خارج می‌شود. ما آمدیم این سامانه را طراحی کردیم و خوشبختانه امروزه شاهد به بار نشستن یکی از نتایج و تعامل مثبت گمرک با نیروی انتظامی در رصد این تخلفات هستیم که واقعاً باید تبریک بگوییم به عزیزانمان و خسته نباشید به عزیزانی که در راه‌اندازی این سامانه از سال 92 تا الان زحمت کشیدند با کمک دستگاه‌های همجوار و ناجا و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این کار این کار انجام شد.

نقدی در پاسخ به اینکه این محموله قاچاق حاصل کارکرد این سامانه جدید است، پاسخ داد: دقیقاً سامانه از سال 92 تاکنون طراحی شده با مصوبات متعددی که در دولت و در قوانینی که در سال 94 انجام شد، گمرک را مکلف کردند تعامل با سازمان‌ها را به‌صورت الکترونیکی دربیاورد، قبلاً اگر تخلفی صورت می‌گرفت دو تا کانتینر یا 3 تا کانتینر را نیروی انتظامی می‌گرفت محدود می‌شد به 3 کانتینر.

نقدی در پاسخ به این سئوال از سال 92 تا 95 این سیستم چقدر موفق بوده، اظهارداشت: با پیچیدگی‌های فراوانی که وجود داشت.

در بحث کشفیات با اجرا و پیاده‌سازی کامل این سامانه جلوی تخلف گرفته خواهد شد. این سامانه 3 مرحله داشت، مرحله اول طراحی و پیاده‌سازی برای یکپارچه‌سازی اطلاعات در گذشته ما 26 سامانه داشتیم الان یک سامانه شده. مرحله دوم پنجره واحد تجارت فرامرزی به ما الان با 21 سازمان و دستگاه ما تبادل الکترونیکی می‌کنیم. بیشترین مشکلی که در گذشته داشتیم مجوزهایی بود که سازمان‌های دیگر می‌دادند و در مواردی جعل می‌کردند و تا استعلام بگیریم سه چهار ماه زمان می‌برد، الان آنلاین گمرک می‌تواند چک کند. بعد از این دو مرحله ما با کشورهای همجوار و کشورهایی که مبادله الکترونیکی داریم با 90 بندر دنیا تعامل داریم که این هم دارد نهایی می‌شود. این را هم بتوانیم با کشورهای خارجی هم انجام دهیم که این را صد درصد پوشش دهیم.

مدیرکل دفتر حقوقی گمرک در پاسخ به اینکه پس چرا این کانتینرها ثبت نشده، گفت: ما در حوزه گمرک با سازمان‌های مختلفی مواجه هستیم مثلاً در شهید رجایی که منطقه ویژه اقتصادی است منطقه ویژه خارج از قلمرو گمرکی محسوب می‌شود، انباردار گمرک نیست و لیکن زمانی که کالا به گمرک اظهار شود گمرک می‌تواند عملیات گمرکی انجام دهد، این را اصلاً در سامانه ثبت نکردند عواملی که در آنجا مراحل تحویل گیرنده کالا بودند گمرک نبوده اصلاً ثبت نشده است. یکی از قابلیت‌های این سامانه این بود که عزیزانمان که در ناجا با این کالا مواجه می‌شوند به گمرک گزارش می‌کنند و به خاطر تعاملی که گمرک با عزیزانمان و توافقی که امضا کردیم نرم‌‌افزاری برای آنها تعریف کنیم که آنلاین از ما استعلام می‌کنند، محمولات ورودی را خوشبختانه ما بررسی کردیم و به این تخلفات رسیدیم که 43 کانتینر را ما تاکنون اعلام جرم کردیم.

نقدی در ادامه افزود: یکی از برنامه‌هایی که گمرک دنبال می‌کند کاهش و از بین بردن دخالت عامل انسانی است و هدف‌گذاری سامانه برای کاهش و به حداقل رساندن دخالت عامل انسانی است.

نقدی گفت: این مژده را به تجار صحیح‌العمل می‌دهیم که مطمئن باشند در حوزه رقابت ما اجازه نخواهیم داد که با تخلفاتی که در گذشته انجام شده به‌صورت کاغذی بتوانند این تخلفات را در حوزه‌های مختلف انجام دهند. ما کشفیات متعددی داشتیم که خیلی‌ها را اعلام نکردیم و اطلاعات این کشفیات در حال تکمیل است.

 

کد خبر : ۳۹۲۶۵۹