خبرگزاری کار ایران

برگزاری اولین نشست مشترک استانداران مرزی ایران و افغانستان

اولین نشست مشترک استانداران مرزی ایران و افغانستان با دستور کار تبیین توسعه همکاری استان‌های مرزی دو کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امور اتباع و موضوعات امنیتی در مشهد برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از شاتا از  سازمان توسعه تجارت، این نشست از دیدگاه تجاری از آنجایی مهم و تاثیرگذار است که مقامات محلی به خصوص طرف افغان نقش بسزایی در تسهیل تجاری بین دو کشور در زمینه‌های امور مرتبط با گمرک، حمل و نقل و امنیت تجاری و اقتصادی دارند و به عنوان دروازه حضور کالاهای ایرانی در کشور افغانستان محسوب می‌‌شوند.

در این نشست تصمیماتی در زمینه مسائل تجاری ـ اقتصادی از جمله تسهیل در امور مرتبط با گمرک، تضمین امنیت و سرمایه تجار و سرمایه‌گذاران دو کشور، تشکیل شرکت‌های مشترک در زمینه‌های توسعه صنعت حمل و نقل، تسهیل در رفت و آمد تجار، بررسی زمینه‌های ایجاد شهرک‌های صنعتی در نقاط مرزی و توسعه کشت فرامرزی مطرح و همفکری خوبی در اجرایی کردن این موارد در چارچوب اختیارات مقامات محلی گرفته شد  که امید می‌رود تاثیرات آن باعث تسهیل و گسترش تجارت بین دو کشور شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، از دیرباز افغانستان به عنوان یکی از کشورهای هدف صادراتی کشور ایران مطرح و همواره جزو پنج کشور برتر بازار صادراتی کشورمان بوده است.

کالاهای صادراتی ایران به کشور افغانستان به صورت کلی از گمرکات رسمی دوغارون (اسلام قلعه) ماهیرود (ابونصر فرابی راه) میلک (زرنج) به افغانستان صادر می‌شوند.

در سال‌های اخیر نیز مواردی همچون دیدار مقامات دو کشور در تمامی سطوح و نیز برگزاری نمایشگاه‌های تجاری در افغانستان در دستورکار قرار گرفته و اقدامات موثری انجام شده است.

 

کد خبر : ۳۹۵۸۶۸