خبرگزاری کار ایران

حمایت مجلس شورای اسلامی از مصوبه هیات عالی نظارت؛/ادغام، به چابک سازی اتحادیه ها و رونق اقتصاد غیر دولتی کمک می کند

asdasd
کد خبر : ۴۰۰۹۸۶

تجمیع اتحادیه های همگن مزیت های فراوانی را برای صنوف به همراه دارد که سبب استقبال صنوف شده که از آن جمله می‌توان به تقویت مدیریت ، افزایش بهره وری ، کاهش هزینه ها ، حذف بروکراسی ، جلوگیری از تداخل صنفی ، و توانمندتر شدن اصناف را برشمرد .

به گزارش ایلنا،تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند رفع موانع جدی کسب و کار و چابک سازی اقتصاد بخش غیردولتی است. اصناف با داشتن بیش از سه میلیون بنگاه اقتصادی و ۶ میلیون شغل مهمترین رکن اقتصاد بخش غیردولتی کشور محسوب می شوند و تدوین هرگونه برنامه مدون در این حوزه در جهت ایجاد بستر مناسب برای فعالیت آسان سرمایه های کوچک در دست مردم، تاثیر شگرفی بر اقتصاد کلان کشور خواهد گذاشت.

به منظور تحقق برنامه چابک سازی و تسهیل شرایط فعالیت کسب و کارهای کوچک، هیات عالی نظارت طی مصوبه ای بر اجرای طرح ادغام اتحادیه های همگن و مشابه تاکید کرده است. قاطبه اصناف با توجه به مزیتهای این طرح و ضرورتهای امروز اقتصاد ایران بر اجرای این مصوبه اصرار دارند و مصمم هستند همگام و همراه با دولت و مجلس شرایطی را بوجود آورند تا سازمان تشکل های صنفی بازبینی و کارشناسی شده و چابک تر در حوزه اقتصاد ملی نقش آفرینی کند.

اگر چه ادغام اتحادیه های همگن و هم رسته، مخالفانی جزیی نیز دارد، اما بررسی های کارشناسانه و دریافت نقطه نظرات مسئولان اتحادیه‌های صنفی  نشان می‌دهد که اکثر صنوف با اجرای مصوبه ادغام هیات عالی نظارت استقبال می‌کنند.

تجمیع اتحادیه های همگن مزیت های فراوانی را برای صنوف به همراه دارد که سبب استقبال صنوف شده که از آن جمله می‌توان به تقویت مدیریت ، افزایش بهره وری ، کاهش هزینه ها ، حذف بروکراسی ، جلوگیری از تداخل صنفی ، و توانمندتر شدن اصناف را برشمرد .

در حال حاضر در شهر تهران، چندین اتحادیه در قالب یک رسته و به صورت مشابه فعالیت دارند که این مساله باعث سردرگمی متقاضیان برای ایجاد واحدهای صنفی شده و این موضوع تنها به ضرر واحدهای صنفی تحت پوشش اتحادیه است که خدمات مطلوبی نیز به آنان ارائه داده نمی‌شود. به عنوان مثال در حوزه نان سه اتحادیه در قالب اتحادیه نان سنگکی ، اتحادیه نان و اتحادیه نان فانتزی مشغول فعالیت هستند در حالی که ضرورتی ندارد و می‌توانند در قالب یک اتحادیه فعالیت داشته باشند .

خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران در خصوص بررسی مسایل مربوط به ادغام اتحادیه های صنفی همگن و مشابه که از سوی هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی به تصویب رسیده ، با حضور در مجلس شورای اسلامی و گفت و گو با چند تن از نمایندگان مجلس نقطه نظرات آنان را جویا شده است.

رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای مصوبه ادغام اتحادیه ها گفت: ادغام اتحادیه‌های همگن به نفع اصناف است و در رونق کسب و کار تاثیر  مثبتی خواهد داشت.

شهباز حسن پور به خبرنگار اصناف ایران اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه چابک سازی اقتصاد در دستور کار مجلس قرار گرفته ، تجمیع اتحادیه ها نیز یکی از اقدامات اساسی است که مجلس شورای اسلامی نیز از آن حمایت می کند.

وی تصریح کرد: وضعیت فعلی اتحادیه‌ها به گونه‌ای است که چند اتحادیه در رسته‌های مشابه فعالیت دارند و این مساله هزینه‌های زیادی را به مجموعه اصناف تحمیل می‌کند و این در حالی است که هزینه‌ها را اعضا باید بپردازند و به همین دلیل به دنبال ادغام اتحادیه ها هستیم.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص ادغام اتحادیه های همگن گفت : انسجام و اتحاد در همه زمینه ها موثر بوده و در مساله ادغام صنوف نیز کارساز خواهد بود و اجرای مصوبه ادغام باعث رشد و پیشرفت اتحادیه‌های ضعیف خواهد شد.

سیدناصر موسوی لارگانی تصریح کرد: اجرای مصوبه ادغام اتحادیه‌های همگن باید در جهت ارتقای صنوف باشد و برای اجرای آن تمام جوانب و نیازهای اصناف درنظر گرفته شود.

زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: حذف بروکراسی ، در تسهیل کارها بسیار موثر است و باید با اجرای مصوبه ادغام اتحادیه های همگن ، شاخ و برگ های اضافی حذف شوند و با یک برنامه منسجم و دستورالعمل کارشناسی پیش برویم .

وی افزود:  ادغام اتحادیه های همگن در اکثر استان های کشور با موفقیت اجرا شده و در تهران نیز باید عملکرد موفقی را داشته باشیم چون که علاوه بر تسهیل امور صنوف، سبب کاهش هزینه ها نیز می شود.

الیاس حضرتی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز تصریح کرد: برنامه هیات عالی نظارت برای ادغام اتحادیه ها مصوبه خوبی است و مجلس از ادغام اتحادیه ها و ایجاد اتحادیه های منسجم و مستقل استقبال می‌کند .

زهرا سعیدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ما گفت: از نظر مطالعاتی به دنبال توسعه و رونق بنگاه‌های اقتصادی هستیم و ادغام اتحادیه‌های مشابه ، کمک به توسعه واحدهای صنفی و توسعه اقتصادی کشور خواهد بود.

سعیدی افزود: ادغام اتحادیه های همگن ، علاوه بر چابک سازی اتحادیه ها و تقویت آنها، کمک به منافع ملی خواهد بود .

لازم به ذکر است در خصوص بحث ادغام و مسایل کلان حوزه اصناف با اعضای کمیسیون صنایع و معادن و همچنین اعضای کمیسیون برنامه و بودجه، هیات رئیسه مجلس و نمایندگان کمیسیون اقتصادی جلسه ای برگزار شد که مباحثی را پیرامون این موضوع در بخش اصناف ارائه کردند.

بر اساس این گزارش، قرار است  روز سه شنبه ۲۶ مرداد ماه جاری با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی وهیات رییسه  فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی و علی فاضلی ریاست اتاق اصناف ایران جلسه ای در خصوص مسایل مرتبط با ادغام اتحادیه های همگن برگزار شود.

همچنین اتاق اصناف ایران بعد از بررسی مسایل حوزه ادغام ،  روز دوشنبه هفته آینده برنامه ها وگزارش عملکرد خود را به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز