خبرگزاری کار ایران

نعمت زاده در دیدار با آیت الله مکارم خبر داد:

بهره مندی 4 هزار واحد صنعتی از تسهیلات / پیشی گرفتن صادرات غیر نفتی از واردات برای اولین بار

وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت گفت : تا امروز بیش از 4 هزار واحد صنعتی از تسهیلات بهره مند شده اند و برنامه ای برای رونق تولید 7500 واحد صنعتی داریم.

به گزارش ایلنا به نقل از "شاتا"  محمد رضا نعمت زاده در سفر به استان قم و در دیدار با آیت الله ناصر مکارم شیرازی با اعلام این خبر گفت :‌ کمک به اشتغال یکی از اهداف ماست و توسعه صادرات غیر نفتی از دیگر اهدافی است که دنبال می شود و بسته حمایتی خاصی در اقتصاد مقاومتی تصویب شده ، گرچه هنوز منابع مالی آن تامین نشده است.

 نعمت زاده اضافه کرد : هدفگذاری شده است که در سال جاری صادرات غیر نفتی تا 10 میلیارد دلار افزایش یابد و برای اولین بار صادرات غیر نفتی از واردات پیشی گرفت و 4 ماه گذشته 16 میلیارد دلار صادرات و 13 میلیارد دلار واردات انجام شد که خبر خوبی برای ایجاد ثبات است.

وی یاد آور شد : بیش از یک سوم تولید ناخالص ملی مربوط به حوزه صنعت ، معدن و تجارت است و این بخش اهمیت زیادی دارد وکار مردمی است و جز موارد جزیی که در اختیار دولت است عمده بخشها در اختیار بخش خصوصی است .

نعمت زاده  افزود : ما همچنان مشکل رکود و رونق تولید را داریم و دولت نیز به این مساله عنایت ویژه دارد و بعد از صحبتهای مقام معظم رهبری راجع به صنایع کوچک و متوسط که توجه ویژه می خواهند تصمیماتی در شوراهای خاص گرفته شد تا صنایعی که مشکلات مالی دارند با شرایط سهل تری منابعی در اختیارشان قرار بگیرد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه خوشبختانه مجلس در این دوره با دولت همراه تر است افزود : اقتصاد مقاومتی کمک کرده و برنامه هایش تنظیم شده و رونق تولید و صادرات غیر نفتی و دانش بنیان نمودن اقتصاد بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری در حال انجام است.

وی تصریح کرد : آمارها و شاخص ها  رو به بهبود است اما هنوز با ایده آل فاصله داریم.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در پاسخ به سوال آیت االله مکارم شیرازی در زمینه تعداد و میزان واحدهای صنعتی متوقف و ظرفیت واحدهای در حال کار گفت : از لحاظ تعداد بین 18 تا 29 درصد طبق آخرین بررسی ها  واحدها تعطیل هستند و 10 درصد از همین آماردر شهرکهای صنعت به دلایل فرسودگی ماشین آلات و مشکلات دیگر قابل راه اندازی نیست.

اما در واحدهای بزرگ تعداد انگشت شماری واحد هست که فرسوده شده اند بنابر این واحدهای بزرگ و اصلی و با ظرفیت های مختلف 70 و 80 و 100 درصد در حال کارند.

وی افزود : امسال برنامه ویژه ای برای کمک به صنایع کوچک گذاشته ایم و این واحدها که 90 درصد واحدهاست حدود 40 درصد اشتغال صنعتی کشور را دارند ولی از لحاظ ارزش تولیدات 20 درصد صنعت کشور است .

این عضو کابینه یازدهم اضافه کرد :‌حدود 90 در ص ددرآمد دولت صرف حقوق و مزایا می شود  و این در حالی است که 550 هزار نفر طی 8 سال گذشته نیرو به بدنه دولت اضافه شده و در این دو سال نیز درآمد دولت افت کرد .

وی با بیان اینکه باید بیشتر روی سرمایه های داخلی و خارجی تکیه کنیم افزود : پس از برجام و طی 6 ماه گذشته تنها در بخش صنعت و معدن سرمایه گذاران به حدود 1.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری متعهد شده اند و نشان می دهد که آینده می تواند متفاوت باشد.

آیت الله مکارم شیرازی : بانکها به مصوبات بانک مرکزی عمل نمی کنند

در این نشست همچنین آیت الله ناصر مکارم شیرازی بیان کرد : اینکه در دولت جدید کارهایی انجام شده و اقدامات خوبی صورت گرفته شکی نیست و آنهایی که منفی بافی می کنند معتقد نیستیم که راهشان درست است.

وی با انتقاد از شیوه عملکرد سیستم بانکی گفت : بانکها به مصوبات بانک مرکزی عمل نمی کنند و مواردی هست که تخلف داشته اند.

آیت الله مکارم شیرازی افزود : باید راه حلی اندیشید و موسسات اقتصادی مثل علفهای خود رو هستند که وقتی بانکهای دولتی می خواهند به تعهداتشان راجع به  سپرده ها عمل کنند اینها عمل نمی کنند.

وی تصریح کرد : اصولا اقتصاد به بانکها وابسته است و اگر حل نشود مشکل ایجاد می شود باید راه حل قطعی را پیدا کنیم و برای موسسات اقتصادی هم که بعضا مضر است باید فکری شود یا باید تعطیل شوند وعزم راسخی برای حل مشکلات بانکها می خواهد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به نکته مهم دیگر گفت : نکته دوم مساله قاچاق است که بلای اقتصاد است و برای پیشرفت در این مسائل باید افشاگری شود در جامعه و افکار عمومی پشتوانه ای شود برای حل مشکلات . همچنین در صنایع ما تا کیفیت بالا نرود نمی توانیم رقابت داشته باشیم .

وی تاکید کرد :‌ باید فرهنگی بوجود بیاید برای افزایش کیفیت در صنایع  و دراین زمینه نیاز به آموزش و فیلم سازی و رسانه داریم .

این مرجع تقلید با اشاره به مشکل دیگر اقتصادی در کشورگفت : مشکل مهم دیگر بحث یارانه هاست که حل نشده و باید فکری کنیم و این پول هنگفت نیمی از آن هم اقتصاد را درست می کند  و باید این را بر ملاحظات سیاسی مقدم بدانند.

وی مشکل بیکاری را دیگر مشکل گریبانگیر جوانان کشور برشمرد و افزود : وقتی به اوج اقتصاد سالم می رسیم که جوان از زمانی که وارد  دانشگاه می شود برای اشتغال او برنامه ریزی کرده باشیم.

آیت الله مکارم شیرازی  تصریح کرد : باید با امیدوار به پیش رفت و جناب رییس جمهور هم از حملات و انتقادها نهراسد چراکه متاسفانه فضای دروغ و تهمت زیاد شده و این برخلاف دستور اسلام است.

وی ادامه داد : البته دروغها و تهمتها با تکذیب ها فاش می شود ولی اثر آن این است که مردم به اخبار اعتماد نمی کنند وبه هر حال یک رابطه قوی بین مسایل فرهنگی و مسایل اقتصادی هست.

آیت الله مکارم شیرازی اظهار کرد : باید نقاط قوت نیز گفته شود و زمانی از ایران سخنی نبود اما نشستهای 5+1 نشان دهنده عظمت و قدرت ایران است اینها را باید گفت اگر چه مشکلاتی داریم اما هزینه هایی است که برای پیشرفت می پردازیم.

 

 

 

کد خبر : ۴۰۵۳۹۹