خبرگزاری کار ایران

دیدار وزیر صنایع لبنان با رییس سازمان ملی استاندارد ایران

حسین الحاج حسن وزیر صنعت لبنان امروز (دوشنبه) به همراه لنا ضرغام، رئیس موسسه استاندارد لبنان با نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران دیدار کردند.

به گزارش ایلنا، این دیدار در راستای سیاست های سازمان ملی استاندارد ایران در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و نیز فضای پدید آمده پس از برجام انجام شد.

در بند 24 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، بر افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن تاکید شده است. همچنین سازمان ملی استاندارد ایران، در فضای به وجود آمده پس از برجام، تلاش کرده است تا با گسترش روابط بین المللی، گامی در جهت توسعه کشور بردارد.
نیره پیروزبخت ،رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در این دیدار به بیان ظرفیت های موجود در ایران در حوزه استاندارد پرداخت و گفت: سازمان ملی استاندارد ایران در پنج حوزه استانداردسازی، ارزیابی انطباق، اندازه شناسی، تائید صلاحیت و مدیریت کیفیت فعالیت می کند.
وی با اشاره به تصویب قانون «اوزان و مقیاس ها» به عنوان نخستین قانون مرتبط با حوزه استاندارد، گفت: این سازمان از 90 سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است و هم اکنون زیر نظر رئیس جمهوری به کار خود ادامه می دهد.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: تاکنون 30 هزار استاندارد ملی تدوین شده است و سازمان ملی استاندارد ایران در سازمان های بین المللی استاندارد سازی مانند سازمان بین المللی استاندارد (ISO) ، سازمان استانداردهای بین المللی غذا و کشاورزی (CODEX)، موسسه استانداردهای مربوط به برق و الکترونیک (IEC) و موسسه استاندارد کشورهای اسلامی (OIC) عضو شده است.
وی به پیشرفت های ایران در حوزه بازرسی ها و استانداردسازی ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 400 آزمایشگاه در سازمان ملی استاندارد وجود دارد و علاوه بر آن، سه هزار آزمایشگاه نیز بر مبنای ضوابط فنی به عنوان همکار مورد تائید قرار گرفته اند.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به امضای یادداشت تفاهم همکاری دو کشور در زمینه استاندارد، پیشنهاد کرد برای تجدید این تفاهم نامه، به بازنگری مواد تفاهم نامه بپردازند و اگر نیازی به تغییر نداشت، بطور مجدد اجرایی شود.
وی همچنین بر تبادل اطلاعات میان استاندارد ایران و لبنان و همچنین راه اندازی کارگروه هایی مشترک در بخش های پژوهش، آموزش و صدور گواهی تشکیل شود.
پیروزبخت با اشاره به اشتراک های فرهنگی و سیاسی دو کشور، گفت: انتظار می رود ایران و لبنان در همه مجامع استانداردسازی نیز با یکدیگر همراه و همگام باشند.
وزیر صنعت لبنان در این دیدار بر بکارگیری تجربه های مشترک دو کشور در زمینه استاندارد تاکید کرد و گفت: این همکاری ها هم اکنون وجود دارد و ما آماده ایم که این روابط را گسترش دهیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی فعالیت های موسسه پژوهشی صنعتی در لبنان اشاره کرد و گفت: فعالیت این موسسه نتیجه همکاری دو بخش خصوصی و عمومی در زمینه صنعت و پژوهش است و تاکنون اقدامات ثمربخشی در زمینه های مختلف انجام داده است.
حسین الحاج حسن اضافه کرد: این موسسه تولیدات داخلی را مورد آزمون قرار می دهد و گواهی نامه های مربوطه را صادر می کند؛ این موسسه همچنین کالاهایی که برای مصرف داخلی وارد می شود و کالاهایی که در لبنان برای صادرات تولید می شودرا ارزیابی و بررسی می کند.
وی افزود: موسسه پژوهشی صنعتی لبنان در زمینه توسعه صنایع نیز فعالیت می کند تا محصولاتی مطلوب برای محیط زیست در لبنان تولید شود و بتوانیم برای اقدامات صنعتی، از منابع طبیعی استفاده درست داشته باشیم.
وزیر صنعت لبنان بر افزایش همکاری های ایران و لبنان در زمینه استانداردهای تطبیقی و پژوهشی تاکید کرد و گفت: گسترش این همکاری ها، روابط اقتصادی را تسهیل و حجم مبادلات تجاری دو کشور را افزایش می دهد.
«لنا ضرغام» رئیس موسسه استاندارد لبنان نیز در این نشست گفت: اجرایی شدن یادداشت تفاهم همکاری بین استاندارد ایران و لبنان موجب حرکت چرخه تجاری دو کشور خواهد شد.
وی هدف اصلی فعالیت موسسه استاندارد را رفع موانع فنی دانست و اظهار داشت : تبادل اطلاعات بین دو سازمان و اطلاع رسانی دقیق و به موقع نسبت به رعایت ضوابط فنی استانداردی را ضروری دانست.
کد خبر : ۴۰۶۱۴۱