خبرگزاری کار ایران

مدیر کل صنایع شیمیایی و سلولزی:

60 درصد خودکار مورد نیاز مردم ،تولید داخل است

مدیر کل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت ، معدن و تجارت با اعلام وضعیت تولید خودکار و سایر نوشت افزارها گفت : سهم تولید داخل خودکار در تامین نیاز مردم 60 درصد است.

به گزارش ایلنا به نقل از شاتا ، پروین نباتی با بیان ظرفیت تولیدی خودکار در کشور گفت : در حال حاضر 10 واحد تولیدی خودکار با ظرفیت 635 میلیون عدد دارای مجوز صنعتی هستند و اکثر محصولات داخلی از کیفیت خوبی هم برخوردارند.

 وی گفت :  برخی خودکارها تحت لیسانس کشور کانادا تولید می شوند و با توجه به اینکه خودکارهای پرمصرف طرحهای ساده و تقریبا مشابه دارند بسیاری از خودکارهای با کیفیت مصرفی در کشور هر چند که بنظر می رسد وارداتی باشند در واقع تولید داخلی هستند.

نباتی با بیان اقدامات حمایتی انجام شده در زمینه  خودکار تصریح نمود: در حال حاضر حقوق ورودی خودکار  15درصد است که به منظور جلوگیری از اظهار خلاف با حقوق ورودی روان نویس نیز یکسان سازی شده است.

مدیر کل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت ، معدن و تجارت افزود : واردات خودکار  صرفاً با ارز متقاضی صورت می پذیرد.خودکار  در فهرست ممنوعیت خرید اقلام وارداتی در دستگاههای دولتی منظور شده است و قیمت پایه گمرکی از 2 سنت به ازاء هر عدد به 6 سنت افزایش یافته است.

وی خاطر نشان ساخت:  سرانه مصرف خودکار بطور متوسط حدود 450میلیون عددبرآورد می گردد که سهم تولید داخل در تامین نیاز داخل حدود 60درصد  برآورد شده است که  انتظار میرود با توجه به ظرفیت تولید واقدامات حمایتی انجام شده این سهم  افزایش یابد.

پروین نباتی  در مورد سایر نوشت افزارها گفت : ماژیک ،انواع خط کش ،گونیا و نقاله ،تخته رسم،تخته سفید وایت برد،جلد آماده برای دفتر ، پوشه ، دفتر وایت برد،مداد تراش ، پاک کن و  سایر نوشت افزارهای پلاستیکی از جمله موارد تولید داخل است .

وی یادآور شد:  تولید داخلی برخی از این نوشت افزار ها از جمله ماژیک و پاک کن تحت لیسانس کشورهای کانادا و اسپانیا صورت می پذیرد.

نباتی افزود: اقدامات حمایتی  در سالهای اخیر  وضعیت تولید داخلی را بهتر کرده است که با تقویت آنها و برخی اقدامات دیگر  از جمله تنوع بخشی بیشتر به محصولات ،طراحی مناسب و به روز و متناسب با سلیقه مصرف کنندگان بویژه دانش آموزان و دانشجویان،افزایش کیفیت تولیدات ،افزایش نظارتهای کیفی بر اقلام وارداتی،و نهایتا همکاری مردم در مصرف کالای ایرانی می توان وضعیت فعلی را بهبود داد.

 نباتی اظهار داشت: به پیشنهاد وزارت صنعت ، معدن و تجارت و همت تولیدکنندگان  تشکلی تحت عنوان انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نوشت افزار کشور در تاریخ 30 مردادماه امسال در وزارت کار به ثبت رساندند که فعالیت خود را به تازگی آغاز کردند.

وی اظهار امیدواری کرد: با اتحاد و همسویی تولیدکنندگان که با شکل گیری این انجمن فراگیرتحکیم یافته است و با اتخاذ تدابیر مناسب و رویکرد های  متحد در برابر اقلام وارداتی ،  نوشت افزار داخلی جایگاه واقعی خود در تامین نیاز وهمچنین   نقش آفرینی موثر در فرهنگ کشور  پیدا کند.

 

کد خبر : ۴۱۰۸۳۸