خبرگزاری کار ایران

تامین رطوبت برای گیاهان آپارتمانی

گیاهان در محیط کم رطوبت، آب را آسانتر از دست می دهند. در نتیجه ریشه، برای جایگزین کردن آب تبخیر شده، آب بیشتری را جذب کند و خاک سریع تر خشک می شود.

به گزارش ایلنا؛ تامین رطوبت در منزل یکی از مواردی است که تامین آن سخت است. حتی اگر شما حرفه ای هم باشید به صورت پیوسته تامین آن برای شما آسان نیست.

خوشبختانه در بیشتر مواقع رطوبت برای گیاهان آپارتمانی درجه اهمیت کمتری برخوردار است. مطلب زیر نگاهی دارد به این مساله و تاثیر آن بر گیاهان آپارتمانی.

رطوبت از هر چیزی که در معرض هوا خشک شود به دست می آید. هنگامی که لباسهای شسته شده را بر روی طناب آویزان می کنیم، در یک هوای آفتابی به همراه باد، لباسها به سرعت خشک می شوند. زیرا هوا خشک و رطوبت هم کم است. اما دقت کنید وقتی که هوا دارای رطوبت است. زمان بیشتری طول می کشد، تا لباسها خشک شوند. و یا به دلیل رطوبت زیاد کامل خشک نمی شوند.

اگر گیاهان ما در یک محیط کم رطوبت باشند، آب آسانتر از برگها تبخیر می شود. در نتیجه باعث می شود ریشه، برای جایگزین کردن آب تبخیر شده، آب بیشتری را جذب کند و خاک سریع تر خشک می شود. و ما باید آبیاری گیاه را بیشتر کنیم. اگر آب از دست رفته بیشتر از آبی باشد که گیاه جذب می کند، شما شاهد تاثیر آن بر روی گیاه هستید. لبه های برگها قهوه ای و شکننده می شوند ، افتادن برگها و در بعضی مواقع جوانه های گل نیز می ریزند.moldonsoil

اگر برای یک دوره زمانی طولانی رطوبت بالا باشد مشکلات فوق برطرف می شوند، اما بیماریهای قارچی جذب گیاه می شوند، سفیدک بر روی سطح خاک، پوسیدگی ریشه و آفات خاص همگی از شرایط رطوبت لذت می برند.

 

رطوبت در خانه

در طول زمستان، رطوبت کم یک مشکل رایج در خانه است.زیرا همه ی خانه ها از سیستم گرمایش مرکزی یا از آتش(بخاری) استفاده می کنند که باعث خشکی هوا می شود. در زمستان گیاهان رشد آنچنانی ندارند و در دوره استراحت و رکود هستند. در نتیجه خشک بودن ریشه ها و رطوبت کم برای بازه کوتاه زمانی معمولا در این فصل از سال مشکلی جدی نیست.

به طور معمول در حمام و آشپزخانه رطوبت زیاد است. در هر دو مکان به  دلیل وجود آب داغ و پخت و پز بخار ایجاد می شود، و باعث رطوبت می شود. خیلی کم پیش می آید که در حمام و آشپزخانه همیشه رطوبت زیاد باشد. از اینرو برای گیاهانی که خیلی رطوبت پسند هستند مکان خوبی است.

افزایش رطوبت

در بعضی محیطها گیاه واقعا از رطوبت کم رنج می برد. مانند دفاتر کاری که سیستمهای تهویه کار می کنند و یا آپارتمانها در شهرهای خشک. اما چه باید کرد؟

  • سینی سنگ ریزه

pebbletrayاز سینی سنگریزه برای افزایش رطوبت می توان استفاده کرد. مقداری سنگ و یا شن را تمیز شسته و در ظرف یا سینی ریخته و گلدان را داخل آن سینی قرار می دهیم. سینی را به اندازه ای از آب پر میکنیم که انتهای گلدان با آب تماس نداشته باشد. در صورتیکه که کف گلدان با آب تماس داشته باشد خاک و ریشه آب را جذب کرده و باعث پوسیدگی ریشه می شود.

 

  • مه پاشی

یکی از آسانترین راهها برای ایجاد رطوبت و  البته موقتی، استفاده از اسپری برای مه پاشی می باشد. در صورتیکه درجه حرارت زیاد باشد ممکن است نیاز باشد شما چندین بار در روز این عمل را انجام دهید.

گروه بندی گیاهان

اگر گیاهان را در گروههای نزدیک به هم قرار دهیم به طور طبیعی باعث افزایش رطوبت می شویم.

  • دستگاه رطوبت ساز

در صورتیکه به میزان کافی وقت ندارید که سینی سنگریزه را از آب پر کنید و یا نمی توانید گیاهان رو به صورت گروهی کنار هم قرار دهید، به فکر خرید یک دستگاه رطوبت ساز باشید. مانند گیاهان بعضی از افراد نیز هوای خشک را دوست ندارند و دستگاه رطوبت ساز این مشکل را کم می کند.

کاهش رطوبت

  • تهویه هوا

اگر رطوبت هوا بیشتر می باشد، اجازه دهید هوا در جریان باشد و پنجره ها را باز کنید تا از میزان رطوبت کاسته شود.

  • جابجایی گیاهان

گیاهان را به مکانهای خشک تر در منزل ببرید. حتی اگر برای چند ماه در طول زمستان باشد.

  • دستگاههای رطوبت گیر

اگر مراحل فوق به کاستن رطوبت کمک نمی کند. از  دستگاههایی که رطوبت محیطی را کاهش می دهند، استفاده کنید تا گیاهانی شادابتر داشته باشید. هم چنین قارچها و کپک هایی که بر روی دیوار ها و سقف ها رشد کرده اند را از بین می برد.

 

 

 

کد خبر : ۴۰۵۶۶۶