خبرگزاری کار ایران

شهردار شیراز:

امروز جایگاه شهرداری به نهادی فرهنگی اجتماعی ارتقا یافته است

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۳۶۷

امروز در جوامع شهری با شهروندانی مشارکت‌جو و شهری شهروند‌مدار روبرو هستیم، مولفه‌هایی که نتیجه گسترش ارتباطات و اجتماعی شدن شهروندان است.

ایلنا: شهردار شیراز گفت: امروز جایگاه شهرداری‌ها، خصوصا در کلان‌شهر‌ها از یک نهاد صرفا خدمت‌رسان به نهادی فرهنگی اجتماعی با کارکردهای بسیار موثر، عمیق و گسترده، تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، علی‌رضا پاک فطرت در حاشیه بازدید از برخی طرح‌های فرهنگی شهرداری شیراز، افزود: گذر شهرداری‌ها از نهادی صرفا خدمت‌رسان به نهادی با جایگاه و پایگاه فرهنگی اجتماعی، شاید مهم‌ترین رویداد در جوامع امروزی باشد.

وی با اشاره به نقش اساسی آموزه‌های دینی، فرهنگ اهل بیت(ع) و سبک زندگی و اخلاق اسلامی مورد تأیید مقام معظم رهبری، ادامه داد: امروز در جوامع شهری با شهروندانی مشارکت‌جو و شهری شهروند‌مدار روبرو هستیم، مولفه‌هایی که نتیجه گسترش ارتباطات و اجتماعی شدن شهروندان است.

مهندس پاک فطرت افزود: ارتباط خدمات و وظایف شهرداری به جهت ارتباط تنگاتنگ با شهروندان کارکرد اجتماعی نیز پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه شهرداری نقش پررنگی در اجتماعی شدن شهروندان ایفا می‌کند، گفت: از بعد جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی شهری، اجتماعی شدن و فرهنگ‌پذیری باید همه جنبه‌های حیات و زندگی شهروندان را در برگیرد.

شهردار شیراز یکی از اهداف اساسی جامعه پذیری در شهر را آماده‌ کردن افراد برای کسب مهارت‌های ضروری زندگی، تامین نیازهای فرد به شیوه‌های قابل قبول در جامعه عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد: نهادهای فرهنگی با مشارکت شهرداری وظیفه اجتماعی کردن شهروندان را برای نظم و حل معضلات شهری بر عهده دارند و گسترش اجتماعی شدن شهروندان با همکاری نهادهایی مانند خانواده، مدرسه، مساجد، رسانه‌های جمعی، موسسات فرهنگی و ورزشی با شهرداری‌ها امکان‌پذیر است.

شهردار شیراز تاکید کرد: این آموزش‌ها باید به سوی پرورش شهروندانی خودآگاه، خلاق، کنشگر و مسئولیت پذیر باشد.

وی تصریح کرد: ‌ این آموزش‌ها باید طوری عمل کنند که احساس خمودگی، بی‌تفاوتی، انفعال و انزوا را در شهروندان تضعیف و و نتیجه آن یک «شهروند مشارکت جو» و یک شهر شهروندمدار باشد.

شهردار شیراز آموزش‌های شهروندی را به دو دسته رسمی و غیررسمی تقسم و اضافه کرد: آموزش‌های رسمی توسط مراکز آموزش رسمی نظیر مدارس و دانشگاه‌ها وآموزش‌های غیر رسمی از طریق رسانه‌ها، تشکل‌های مدنی و سازمان‌های مردم نهاد دنبال و ارایه شده و می‌شود.

وی یکی از دلایل نقض مکرر حقوق شهروندی را ضعف در جامعه‌پذیر کردن شهروندان دانست و گفت: بدیهی است که ما اگر در خلال جریان جامعه پذیری، آموزش‌های لازم را در مورد شهروندی و آگاهی از حقوق و تکالیف آن نبینیم نمی‌توانیم در روابط اجتماعی خود موفق عمل کنیم.

شهردار شیراز تصریح کرد: رفع معضلات شهرداری‌ها و زندگی با نشاط‌تر شهروندان در گرو تعامل دوسویه مردم با شهرداری و شهرداری با مردم و مشارکت مردم در امور شهر است.

وی رویکرد توانمندسازی اجتماعات محلی را یکی از راه حل‌های اتخاذ شده برای افزایش مشارکت مردم در امور شهری عنوان کرد و حرکت در این راستا را ضروری عنوان کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز