خبرگزاری کار ایران

شهرداری شیرازاز مردم عذر خواهی کرد!!

به جای هر درختی که در برف سقوط کرده ۵ درخت می کاریم

کد خبر : ۱۳۹۲۲۵

آمار دقیق از سقوط درختان و حتی حجم سرشاخه هایی که شکسته است، براساس خیابان ها و معابر مختلف شیراز، جمع آوری شده و به طور قطع درختان بهتری جایگزین خواهد شد.

ایلنا: معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز با بیان این مطلب که حجم درختان تخریب شده به واسطه بارش برف در این کلان شهر، آنقدر انبوه نبوده که برخی رسانه ها بازتاب داده اند، گفت: به جای هر یک درخت که سقوط کرده، ۵ درخت غرس می کنیم.

به گزارش خبرنگار " ایلنا " ازشیراز، " رمضان امینی " گفت: آمار دقیق از سقوط درختان و حتی حجم سرشاخه هایی که شکسته است، براساس خیابان ها و معابر مختلف شیراز، جمع آوری شده و به حتم درختان بهتری جایگزین خواهد شد.

وی تعداد درختان سقوط کرده به واسطه بارش برف در ۹ منطقه شهرداری شیراز را ۴۰۶ اصله اعلام و اضافه کرد: به لحاظ گونه ها سرو با ۱۵۵ اصله بیشترین و بعد از آن درختان توت، کاج، اکالیپتوس، نارون و وسک، در رده های بعدی بوده است.

وی گفت: بیشترین آمار سقوط درختان در منطقه یک شهرداری شیراز با ۱۲۰ اصله و کمترین میزان مربوط به منطقه ۶ با دو اصله درخت بوده است.

" امینی " باذکر این مطلب که علت اصلی در سقوط درختان، بارش برف نبوده است، گفت: علت بروز این ضایعه، پیری برخی گونه ها، ضایعات ناشی از ریختن مواد شیمیایی و شوینده پای درختان، انجام اقدامات عمرانی بدون توجه به حفظ درختان و آفت هایی نظیر مرگ هلندی، سوسک و کرم چوب خوار بوده است.

وی با یادآوری اینکه مشکلات و بیماری های درختان موجود در شیراز کاملا شناسایی شده است، گفت: از دو سال قبل با تعامل دانشگاه شیراز، اقدامات علمی برای شناسایی و یافتن راهکارهای علمی و عملیاتی مقابله با آفات درختان، آغاز شده است، البته باید به خاطرداشته باشیم که برخی گونه های کاشته شده در سال های گذشته، هیچ تناسبی با شرایط آب و هوایی شیراز ندارد.

" امینی " تاکید کرد: در دوسال اخیر، نوع گونه هایی که متناسب با شرایط آب و هوایی شیراز باشد، براساس هر منطقه شهرداری، مشخص شده و ضمن ممانعت از کاشت برخی گونه ها مانند اکالیپتوس، درختان مناسب، پیش بینی و زمینه کاشت آنها فراهم شده است.

معاون اجرایی شهرداری شیراز همچنین از برنامه ریزی برای کاشت تعداد قابل توجهی درخت، تا پایان امسال در مناطق مختلف شهرداری خبرداد و گفت: در منطقه یک ۵ هزار و ۸۲۰ اصله، در منطقه ۲ بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ اصله، در منطقه ۳ بیش از ۷۰۰ اصله، در منطقه ۴ به واسطه پیش بینی جنگل کاری و توسعه فضای سبز ۳۲ هزار و ۱۰۰ اصله، در منطقه ۵ حدود ۴ هزار و ۲۰۰ اصله و در منطقه ۶ با توجه به شرایط موجود، ۷ هزار و ۸۰۰ اصله، در منطقه ۷ حدود یک هزار و ۸۲۰ اصله، در منطقه ۸ سه هزار و ۷۵۰ اصله و در منطقه ۹ بالغ بر ۱۲ هزار نهال در برنامه کاشت قرار دارد.

" امینی " با تاکید براینکه مبنای شناسایی انواع درخت برای کاشت، علمی و با مشاوره مراکز علمی و دانشگاهی بوده است، گفت: برنامه ریزی برای شناسنامه دار کردن درختان در سطح شیراز تکمیل و این برنامه با همکاری نظام مهندسی کشاورزی، عملیاتی شده است.

وی گفت: امیدواریم که به زودی تمام درختان شیراز، دارای شناسنامه شده و براساس آن، نوع، سن، ویژگی ها، بیماری ها و مشکلات احتمالی و دیگر مشخصه هایی که مورد نیاز است، تدوین شده و در اختیار سازمان فضای سبز برای برنامه های اجرایی، قرار گیرد.

" امینی " همچنین گفت: حجم سرشاخه های شکسته شده نیز در شهر کاملا مشخص شده که بیشترین میزان در میان درختان اکالیپتوس بوده است.

وی اضافه کرد: درخت اکالیپتوس به هیچ عنوان گونه مناسبی برای شیراز نیست زیرا ریشه آن به شدت به تاسیسات زیرزمینی صدمه می زند و به دلیل تردی شاخه ها، توان مقاومت در برابر شرایط نامناسب جوی، باد و برف را ندارد.

امینی همچنین گفت: ما براساس یک برنامه زمان بندی مشخص، بستر تحول در مرکز ۱۳۷ شهرداری شیراز را فراهم کرده ایم و امیدواریم با توجه به نیازهای موجود، تا قبل از پایان سال، این مرکز به یک مرکز کاملا پویا و تاثیرگذار به لحاظ پاسخگویی به همه نیازهای شهروندان بدل شود.

امینی گفت: به دور از هر فرافکنی و فارغ از شانه خالی کردن از هر مسئولیتی، خالصانه ضمن تاکید براینکه بابت هرگونه کوتاهی و کم کاری احتمالی از سوی هر بخش و دستگاهی، شخصا از مردم پوزش می خواهم، تاکید می کنم که تجربه در تمام جهان نشان داده که در شرایط خاص و بروز بحران ها باید مدیریت واحدی برنامه ریزی، تصمیم گیری و اجرای تصمیم ها را برعهده داشته باشد.

" امینی " در عین حال گفت: به خاطرداشته باشیم که همه دستگاه های خدمت رسان در طول سال و در همه شرایط، به دنبال کسب رضایت مردم بوده و هستند، اگر گاه نواقصی وجود دارد، باید همه شرایط و عوامل تاثیرگذار و تاثیرپذیر را مد نظر قرار داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز