خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

تولید علم در فضای بدون آزادی میسر نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۹۹

اگرکسی به خود اجازه دهد تا به اسم دفاع از اصول، آزادی عده‌ای را تحت الشعاع قرار دهد به این نظام خیانت کرده است. / آنان که فکر می‌کنند آزادی یک خطر است باید بخاطر بیاورند که یکی از شعارهای انقلاب اسلامی آزادی است. / متاسفانه وقتی از آزادی سخن می‌گوییم برخی چهره‌ها در هم می‌رود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بابیان اینمطلب که باید اجازه دهیم دانشگاه‌ها در سایه امنیت و آزادی رشد کنند افزود: تولید علم درفضای بدون آزادی می‌سر نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، سید ضیاء هاشمی که ظهر امروز شنبه ۵ بهمن در مراسم معارفه رییس جدید دانشگاه شیراز سخن می‌گفت آزادی را خواسته رهبری معظم، دین و از مبانی انقلاب اسلامی دانست و ادامه داد: اگر کسی به خود اجازه دهد تا به اسم دفاع از اصول، آزادی عده‌ای را تحت الشعاع قراردهد به این نظام خیانت کرده است.

وی گفت: ولایت فقیه اصلی پذیرفته شده به لحاظ دینی، ‌ علمی و عقلی است. اگر کسانی بخواهند تصویری از این اصل بسازند که با عقل، منطق و دین منافات داشته باشد به حتم نظام ضربه زده‌اند.

هاشمی این طرز تفکر را نماد دفاع بد از رهبری و اصول انقلاب دانست و افزود: دفاع بد خطرناک‌ترین نوع دفاع محسوب می‌شود.

وی دانشگاه‌های کشور را دانشگاه‌های دین مدار، عقل مدار و علم محور دانست، و دانشگاهیان متدینانی متخلق، خواند و گفت: چرا باید این سرمایه‌های بی‌بدیل را را دفع کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دنبال بهانه بودن برای اثبات این موضوع که جمعیت زیادی از دانشگاهیان، دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه خارج از چارچوب‌های دین هستند یک طنز تلخ دانست وگفت اگر دغدغه توسعه و رشد علمی و اخلاقی را داریم باید به این اصل یعنی اجازه رشد به دانشگاه در سایه امنیت و آزادی معتقد و پایبند باشیم.

هاشمی گفت: هیچ کس نمی‌خواهد بگوید وضعیت موجود و دانشگاه‌های ما درشان جامعه ایران قرار ندارد اما باید اذعان کنیم که به افق‌های مطلوب دست نیافته‌ایم، چرا که هنوز مرجعیت علمی در جهان نداریم.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم جوان عالم، عامل و متخلق پرورش دهیم چه باید بکنیم. این همه تلاش و فعالیت مدیران و دانشجویان و اعضای هیئت‌های علمی نیازمند کشف حلقه‌های مفقوده‌ای است که ما را به وضعیت مطلوب می‌رساند.

معاون وزیر علوم وی بر لزوم ایجاد آرامش در محیط دانشگاه‌ها تاکید کرد و با استناد به منویات مقام معظم رهبری به عنوان نقشه راه در مسیر رسیدن به توسعه علمی گفت: آیا در محیط پراسترس و ناآرام امکان رشد و جهش علمی وجود دارد؟

هاشمی ادامه داد: ما باید بسترهای رشد و توسعه را فراهم کنیم. باید به این پرسش پاسخ دهیم که چرا حاصل تلاش‌های علمی دانشگاه در جامعه دیده نمی‌شود. چرا بهره کافی از تولید علم در جامعه نمی‌بینیم. آیا دانشگاه منشاء تولید علم نیست یا جامعه پذیرای علم تولید شده دانشگاه نیست و یا جامعه نیازی به علم ندارد.

وی تصریح کرد: اگر قرار است ایران اسلامی محل تجلی و توسعه باشد بدون دانش و دانشگاه راه به جایی نمی‌بریم.

هاشمی ادامه داد: راه رسیدن به کمالات علمی و اخلاقی در جامعه تقویت دانشگاه است و در این مسیر امنیت خاطر نهاد علمی و آزادی فکر و تلاش علمی دو اصل در رسیدن به این مهم است.

وی گفت: آنان که فکر می‌کنند آزادی یک خطر است باید به‌خاطر بیاورند که یکی از شعارهای انقلاب اسلامی آزادی‌ست. ملت این کلمه و واژه را به عنوان یک هدف انتخاب کرده و نظام اسلامی در جهان پیشگام رسیدن به این هدف بوده، ایران اسلامی نقطه عطف آزادی خواهی در جهان است. اما متاسفانه وقتی از آزادی سخن می‌گوییم برخی چهره‌ها در هم می‌رود.

معاون وزیر علوم با بیان این مطلب که بدون آزادی، فکر و اندیشه تداوم پیدا نمی‌کند خاطرنشان کرد: البته آزادی در چارچوب قانون. قانونمندی و آزادی هر دو حول یک محور معنا پیدا می‌کنند، آزادی به معنای ولنگاری نیست. خدا انسان را آزاد آفرید و با معنای فکری و عقلی باید عمل کرد. از طرفی قانون هم می‌گوید آزادی چگونه ایجاد و حفظ می‌شود. بی‌نظمی و هرج و مرج سم مهلک آزادی است. هر کس مدافع و طالب آزادی است باید بداند امنیت در جامعه پایه و اساس ایجاد آزادی خواهد بود.

هاشمی گفت: امروز به حمدالله در ابعاد مختلف امنیت در جامعه وجود دارد اما امنیت روانی که ارزش آن کمتر از امنیت جانی نیست، در برخی موارد وجود ندارد.

وی ادامه داد: مردم باید احساس کنند آزادی بیان و آزادی پس از بیان در جامعه وجود دارد.

وی در ادامه تظاهر به دینداری را امری مذموم دانست و تاکید کرد: نباید تظاهر به زهد را مبنای عمل قرار دهیم.

هاشمی گفت: با ریا، توحید و عبادت معنی پیدا نمی‌کند. اگر ریا بیاید، جایی برای اخلاق نمی‌ماند. دانشگاه ما باید سرآمد اخلاق، علم و دین باشد. تولید علم و پرورش عالمانی توانا، مدیر و کارآمد و اثرگذار سه اصل دانشگاه اسلامی است و در فرهنگ دانشگاه اسلامی ریا و زهد فروشی جایی ندارد. اما تنوع افکار و وجود دیدگاه‌های مختلف بین اهل علم یکی از ضروریات است. اگر گمان کرده‌ایم ایده حق تنها ایده من است و من ملاک حق و باطل هستم آن وقت راه بر بالندگی دانشگاه و در نتیجه جامعه بسته‌ایم.

وی با اشاره به جایگاه شیراز به لحاظ علما، دانشمندان، ادبا و فیلسوفان تاکید کرد که دانشگاه شیراز در این مسیر باید پیشگام کشور باشد و با اشاره به شعری از حافظ گفت: آزادی منطقی مانع از زهد فروشی خواهد شد. شفافیت در قوانین بهترین راه برای جلوگیری از انشقاق و شکاف در جامعه است.

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: وحدت حول اصول است نه حول افراد. همه ما پایبند به اصول هستیم و این اصول نیز در تمامی اسناد آمده است. ولایت فقیه هم یک اصل دینی، ‌ علمی و عقلی است. لذا اگر کسانی بخواهند تصویری بسازند از ولایت فقیه که با عقل، دین و منطق منافات داشته باشد به آن ضربه زده‌اند. دفاع بد کردن همانا خطرناک‌ترین موضوع در هر جامعه‌ای است.

وی تصریح کرد: ‌ دانشگاه ما دینمدار و اخلاق مدار است و تمام دانشگاهیان متدینانی متخلق. چرا باید آنان را دفع کنیم. چرا باید اثبات کنیم که جمعیت زیادی از دانشگاهیان خارج از چارچوب دین هستند. وی این طرز فکر را یم طنز تلخ دانست.

هاشمی خروج نخبگان از کشور را آفت مدیریت دانست و با طرح این سئوال که چرا دانشگاه ایران محلی برای سرمایه گذاری سایر بلاد شده است افزود: چه کسی باید دراین خصوص جواب دهد.

وی ادامه داد: قطعا حوزه اجرایی در دانشگاه باید مسئله را پیگیری کند و مجلس نیز قوانینی تدارک ببیند که جلوی خروج سرمایه‌های ارزشمند انسانی را بگیرد.

وی افزود: اگر در این موضوع ضعف اجرایی وجود دارد توقع داریم که به ما گوشزد شود. ضعف در حوزه علم و توسعه علمی را همه باید گوشزد کنند. اگر قرار است دانشگاه سیاست زده نشود چرا ما را درگیر مباحثسیاسی می‌کنند. ما که می‌گوییم قانون ملاک است. اگر به دنبال توسعه علمی هستیم باید بر اساس و مدار قانون زمینه ماندگاری نخبگان در کشور را فراهم کرده و حتی نخبگان ایرانی را که در دیگر نقاط هستند از توان اجرایی و علمشان بهره ببریم.

وی گفت: در نظام اسلامی وحدت و همدلی ملاک است، باید قدر‌شناس گذشتگان باشیم و به دور از مسائل فرعی و بدون اینکه مسائل فرعی را اصل کنیم به دنبال بالندگی علم و توسعه علمی حرکت کنیم.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: هیچ وقت از دشمنی و افراط و تفریط سودی نبرده‌ایم. با اتکا به اخلاق، عدالت و دین باوری می‌توان تمام تلاش‌های علمی را سامان داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز