خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شهرک های صنعتی فارس مطرح کرد؛

بهره‌گیری از دیدگاه‌ها صاحب‌نظران در طراحی نخستین ناحیه تخصصی صنایع دستی کشور در شیراز

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۲۵۷۳

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی فارس بر بهره‌گیری از دیدگاه‌ها، نظرات و ایده‌های کارشناسان، متخصصان و صاحب‌نظران حوزه صنایع دستی در طراحی نخستین ناحیه تخصصی صنایع دستی کشور در شیراز تاکید کرد و گفت: در این زمینه تلاش می‌کنیم طراحی این ناحیه بگونه‌ای انجام شود که رضایت‌مندی فعالان صنایع دستی را کسب کند.

به گزارش ایلنا، سید مصطفی هاشمی در نشست هم اندیشی طراحی ناحیه تخصصی صنایع دستی که با حضور نمایندگانی از استانداری فارس، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس و دانشگاه هنر شیراز برگزار شد، افزود: با توجه به اینکه این ناحیه تخصصی برای نخستین بار در سطح کشور احداث می‌شود لزوم استفاده از مشاوره ها و دیدگاه های افرادی که در این زمینه تخصص و تجربه دارند بسیار ضروری است و برگزاری این نشست ها نیز  در هم راستا انجام می‌شود تا با خرد جمعی و هم افرایی بتوانیم جامع ترین و کامل ترین  نوع طراحی را که در برگیرنده همه مسائل فنی و اجرایی است را انجام دهیم.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی فارس طراحی  فضای ناحیه صنعتی و نیز واحد ها بر اساس الگوی معماری سنتی و ایرانی -اسلامی، ایجاد مرکز نمایشگاهی ،طراحی  بخش های کارگاهی و نمایشگاهی در هر واحد  وایجاد نمادهای مرتبط با صنایع دستی را از جمله مواردی برشمرد که در طراحی این ناحیه تخصصی مورد توجه قرارخواهد گرفت.

هاشمی با بیان اینکه این ناحیه صنعتی  علاوه بر اینکه  مکانی برای تولید آثار صنایع دستی  و هنری است ، دارای ماهیت گردشگری نیز خواهد بود گفت: طراحی این ناحیه به نحوی انجام می‌شود که در آینده به یکی از جاذبه‌های گردشگری در شمال غرب شیراز تبدیل شود.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی ناحیه تخصصی صنایع دستی شیراز  در اراضی به مساحت حدود  40 هکتار در شمال غرب شیراز در مدت 15ماه انجام می شود گفت:این ناحیه تخصصی قابلیت استقرار بیش از 300 واحد صنایع دستی در قالب غرفه ها و کارگاه های تولیدی با اشتغال بالغ بر 1500 نفر را خواهد داشت.

معاون صنایع دستی و هنر های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز در این جلسه با اشاره به موقعیت شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی راه اندازی این ناحیه تخصصی را در حفظ و بهبود این جایگاه موثر دانست و گفت: استان فارس با دارا بودن 30 هزار  هنرمند دارای مجوز و 32 هنرمند دارای نشان یونسکو از استان‌های مطرح در صنایع دستی است که این ناحیه صنعتی می‌تواند بستر مناسبی برای ارتقای بیش از پیش این بخش فراهم کند.

بهزاد احمدی فارسانی با بیان اینکه 13گروه صنایع دستی وجود دارد گفت: استان فارس در برخی از گروه‌ها و رشته‌های صنایع دستی در سطح کشور شاخص است و بخش قابل توجهی از فضای ناحیه تخصصی صنایع دستی باید به رشته های مزیت دار استان تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه با توجه به  ظرفیت های استان، ایجاد این ناحیه حق هنرمندان فارس بود گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز همکاری‌های لازم را برای مشاوره در زمینه طراحی و جانمایی و نحوه استقرار صنایع دستی انجام خواهد داد.

ایجاد ناحیه  تخصصی صنایع دستی شیراز  دارای مصوبه سال 1396 از هیات وزیران است که پس از ۱۶ سال وقفه، در دستور کار شرکت شهرک های صنعتی فارس قرار گرفت و با انجام مراحل مکان یابی و اخذ استعلامات وتاییدیه از کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه ریزی توسعه استان فارس، عملیات اجرایی آن در  سفر مهرماه رئیس جمهور به استان آغاز شد.

استان فارس در بخش صنایع دستی به عنوان یکی از فعال ترین استان ها مطرح است و جزو پنج استان برتر در کشور شناخته می‌شود. از 250 رشته صنایع دستی موجود در کشور 120 رشته در این استان وجود دارد که از این تعداد 85 رشته صنایع دستی در فارس فعال است،

راه اندازی ناحیه تخصصی صنایع دستی بستر مهمی برای رشد و توسعه این بخش ایجاد می‌کند.

رشته‌های خاتم سازی، قلمزنی، کاشی هفت رنگ، خوشنویسی، نگارگری، تذهیب، نقاشی قهوه خانه ای، طراحی سنتی، گره چینی، گچبری، آیینه کاری، میناسازی، حجاری، جواهرسازی، چرم دوزی و نقاشی روی چرم، از جمله رشته های فعال صنایع دستی در فارس است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز