خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور:

در ۱۵ سال آینده با چالشی جدی در اهداء خون روبرو می‌شویم / شاخص اهداء خون بین زنان نا‌امید کننده است

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۳۹۶

رد پای سالمندی بین اهداء کنندگان خون باعثمی شود تا در این حوزه و در ۱۵ سال آینده با یک چالش جدی روبرو شویم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور با بیان این مطلب که میانگین سنی اهدا ء کنندگان خون در کشور ما ۴۰ تا ۴۵ است افزود: رد پای سالمندی بین اهداء کنندگان خون باعثمی‌شود تا در این حوزه ودر ۱۵ سال اینده با یک چالش جدی روبرو شویم.
به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز علی اکبر‌پور فتح الله که صبح امروز در همایش مدیران انتقال خون سراسر کشور در شیراز سخن می‌گفت افزود: در عین حال براساس گزارش سالیانه بخش سلامت خون بهداشت جهانی، که از بررسی حوزهٔ انتقال خود از ۱۶۸ کشور جهان استخراج شده، شاخص‌های اهدا خون در ایران امیدوار کننده است.
وی گفت: در این گزارش کشورهای جهان به سه دسته توسعه‌یافته بالا، توسعه‌یافته متوسط و توسعه یافته پایین تقسیم شده‌اند.
پور فتح‌الله افزود: بر اساس این گزارش در سال گذشته میلادی، ۱۰۸ میلیون واحد خون در سراسر دنیا اهدا شده که ۵۰ درصد این مقدار، مربوط به اهدا کنندگان کشورهای توسعه یافته بالا بوده است.
وی با بیان اینکه این کشور‌ها تنها ۱۵ درصد جمعیت این ۱۶۸ کشور را دارا هستند افزود: خون اهدایی ۸۵ درصد دیگر جمعیت گزارش شده، در کشورهای توسعهٔ یافته متوسط و پایین بوده است.
وی شاخص اهدا خون در کشورهای توسعه‌یافته را ۴۰ واحد در هر هزار نفر عنوان و اضافه کرد: در سال گذشته در کشور ما بیش از ۲ میلیون واحد خون اهدا شده که حاکی از تحقق شاخص اهدا ۲۷ واحد به ازای هر هزار نفر بوده است.
پورفتح‌الله، شعار بخش سلامت خون سازمان انتقال خون در سال ۲۰۲۰ اهدا ۱۰۰ درصد داوطلبانه خون در دنیا اعلام و اضافه کرد: در ۶۰ کشور دنیا اهداء خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه است و ایران نیز از ۸ سال قبل تاکنون در میان این کشور‌ها قرار دارد.
این مقام مسئول عمده مصرف خون در کشورهای توسعه یافته را برای جراحی و پیوند اعضا دانست و گفت: این شاخص در کشورهای توسعه نیافته، به سمت زایمان و درمان کم خونی حاصل از تب مالاریا، سوق داده می‌شود.
وی در عین حال با اذعان به اینکه در کشور ما مصرف خون مورد نظارت دقیق نیست، افزود: به دلیل توسعهٔ جراحی و پیوند اعضا در تهران و شیراز، مصرف خون در این دو شهر، بیشتر در حوزهٔ جراحی و پیوند اعضا است.
پورفتح‌الله، شاخص اهدا خون بین زنان در کشور بسیار ناامیدکننده عنوان و اضافه کرد: شاخص ۳ درصد جهت اهدا خون در حوزه بانوان در کشور ما بسیار ناامیدکننده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز