خبرگزاری کار ایران

شورای اسلامی گله دار هم از عسلویه شکایت کرد

اعلام دعوی حقوقی علیه منطقه ویژه پارس جنوبی

asdasd
کد خبر : ۱۸۱۳۰۲

شورای شهر گله به عنوان شاکی سوم و به نمایندگی از مردم گله دار به دلیل دریافت خسارات جبران ناپذیر خواستار رسیدگی و مطالبه حقوق مردم و شهرداری شده است / هم اکنون از نماینده پارس جنوبی در جلسه دوم رسیدگی دعوت بعمل آمده است.

یکی از کارگران شاکی پرونده آلودگی زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی(عسلویه) گفت: پرونده آلودگی زیست محیطی منطقه ویژه پارس جنوبی در دومین جلسه رسیدگی(چهاردم تیرماه) در دادگاه عمومی شهرستان مهر مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از لامرد و مهر، «سهراب احمدی» یکی از شاکیان پرونده آلودگی های زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی(عسلویه) افزود: خود و یک نفر از شهروندان دیگر شهر «گله دار» به نام «احمد برکاتی» با دادخواستی در سال ۹۱ علیه منطقه ویژه پارس جنوبی(عسلویه) به دلیل آلودگی های زیست محیطی شاکی گردیده و خواستار پرداخت آلایندگی به شهر گله دار شدیم.

احمدی یکی از کارگران مزرعه کشاورزی روستای چاه محمد حاجی شهر گله دار است که با توجه به فاصله هوایی ۱۳ کیلومتری گله دار تا منطقه ویژه اقتصادی، افزود: هوای گله دار در شب و روز آکنده از گازهای سمی خطرناک بوده که خسارات جبران ناپذیری را به دنبال داشته است.

به گفته این کارگر زیان دیده از آلودگی های منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی بخش گله دار از توابع شهرستان مهر جزء استان فارس بوده و این درحالی است که شهرها و روستاهایی که در فاصله ۶۰ الی ۷۰ کیلومتری از تاسیسات قرار دارند و هیچگونه خسارتی به آنها وارد نمی شود شامل دریافت آلایندگی می شوند.

وی با تاکید بر اینکه دریافت آلایندگی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی(عسلویه) یکی از حقوق مردم شهر گله دار است گفت: خود و شاکی دیگر و علاوه بر آن فرزندانمان به دلیل آلودگی های زیست محیطی به بیماری تنفسی آسم و آلرژی مبتلا گردیده و تاکنون به دنبال این هستم که منزل مسکونی خود را فروخته و شهر را ترک نمایم.

این شاکیان پرونده اعلام دعوی علیه منطقه ویژه پارس جنوبی با ذکر توضیحاتی از شکایت خود علیه منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی(عسلویه) در سال ۹۱ گفت: شعبه اول دادگاه عمومی شهرستان مهر بخاطر اینکه منطقه ویژه اقتصادی به عنوان یک نهاد دولتی بوده نیز رای عدم صلاحیت بررسی را صادر نموده و پرونده را به دیوان عدالت اداری ارسال می نماید.

سهراب احمدی با در دست داشتن مستنداتی از این پرونده افزود: شعبه هشتم دیوان عدالت اداری نیز از آنجاییکه خواسته شاکیان پرونده مبنی بر اختصاص بخشی از درآمد منطقه ویژه پارس جنوبی به شهر گله دار بوده نیز پس از بررسی رای رد صلاحیت از خود را صادر نموده و پرونده را برای اظهار نظر نهایی حسب موضوع ماده ۴۶ قانون دیوان عدالت اداری به شعبه تحقیق و بررسی دیوان ارسال می نماید.

احمدی گفت: مشاوران دیوان عدالت اداری به موجب رای مورخ ۳/۶ / ۹۲ تحت کلاسه ۹۲/۲۴۱۵ع. ص نیز استدلال شعبه هشتم دیوان عدالت اداری مبنی بر رد صلاحیت از خود و اعلام شایستگی رسیدگی به موضوع توسط دادگاه عمومی مهر را تایید کردند.

وی اظهار داشت: از آنجاییکه مرجع حل اختلاف بین دیوان عدالت اداری و دادگاه عمومی نیز دیوان عالی کشور می باشد سپس این پرونده به شعبه ۳۵ دیوان عالی کشور ارسال می گردد.

این کارگر کشاورز در ادامه تصریح کرد: پس از طی مدت زمان یک سال و نیم با رای دیوان عالی کشور در تاریخ ۷/۱۲ / ۹۲ نیز پرونده جهت رسیدگی به شعبه اول دادگاه عمومی شهرستان مهر بازگشت داده شد.

احمدی با بیان این مطلب که شورای اسلامی شهر گله دار به عنوان شاکی سوم به حمایت از مردم گله دار وارد این پرونده شده است افزود: اولین جلسه دادگستری شهرستان مهر در تاریخ ۲۶خرداد ماه سال جاری برگزار گردید که نماینده پارس جنوبی در جلسه حاضر نگردید.

وی در خصوص زمان برگزاری دومین جلسه این پرونده تصریح کرد و گفت: دومین جلسه رسیدگی به این پرونده در ۱۴ تیرماه در شعبه اول دادگستری شهرستان مهر مورد بررسی قرار می گیرد.

اما رئیس دادگستری شهرستان مهر در گفتگو با خبرنگار ایلنا در این خصوص گفت: شورای شهر گله دار طی دادخواستی نیز خواستار پیگیری خسارت های ناشی از آلودگی های زیست محیطی منطقه ویژه پارس جنوبی(عسلویه) در دادگستری این شهرستان شده است.

حسن رحیمیان در خصوص موضوعات مطرح شده در دادخواست گفت: شورای شهر گله دار در این پرونده نیز خواستار پیگیری این دو موضوع هستند که بر اثر این آلودگی های زیست محیطی نیز خسارت هایی به مزارع وفضای سبز شهرداری وارد شده است و دیگری اینکه منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی(عسلویه) به عنوان واحد آلاینده بوده و می بایست سالیانه نیز مبلغی از آلایندگی را به شهرداری گله دار پرداخت نماید.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در این پرونده تصریح کرد: هم اکنون از نماینده پارس جنوبی جهت بررسی در دومین جلسه رسیدگی دعوت بعمل آمده است که طی جلسات آینده به این موضوع پرداخته خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز