خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز:

به گردشگری به عنوان یک مقوله لوکس یا اسراف بیت المال نگاه نکنیم

asdasd
کد خبر : ۱۸۵۰۸۶

تا زمانی که به گردشگری به عنوان یک مقوله لوکس، مبتذل یا اسراف بیت المال نگاه کنیم و همگرایی لازم بین مسئولان و انسجام در قوانین وجود نداشته باشد هرگز در امر گردشگری موفق نخواهیم شد.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز گفت: تا زمانی که به گردشگری به عنوان یک مقوله لوکس، مبتذل یا اسراف بیت المال نگاه کنیم و همگرایی لازم بین مسئولان و انسجام در قوانین وجود نداشته باشد هرگز در امر گردشگری موفق نخواهیم شد.
به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی معاونت فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز محمد فرخ‌زاده در همایش ملی گردشگری معاصر با بیان اینکه بدون برنامه ریزی فرهنگی در جوامع مهمان و میزبان، نمی‌توان به قوام فرهنگی همراستا با توسعه گردشگری رسید، اظهار داشت: همگان باور دارند که گردشگری، ابزاری فرهنگی برای ایجاد تفاهم بین ملت‌ها و معرفی داشته‌های فرهنگی به سایر کشور‌ها و گردشگران آن‌ها است.
وی ادامه داد: مخالفان و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در معرفی سوء و فرافکنی افکار کذبشان از کشور فرهنگی ایران از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند و این وظیفه ما را در قبال این معرفی سنگین‌تر می‌کند.
عضو اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی استان فارس افزود: این نوع گردشگری در حال حاضر، ابزاری مناسب در زمینه تفاهم و صلح و دوستی ملل مختلف بوده و فرصتی مناسب برای شناخت فرهنگ دیگر جوامع است.
فرخ‌زاده اظهار داشت: مسئولان جوامع مختلف سعی می‌کنند با برنامه ریزی دقیق، گردشگران فرهنگی بیشتری را به کشور خود جذب کرده و در تزریق باور‌ها، آداب، رسوم، ارزش‌های مذهبی و ملی در قالب فرهنگ بومی و فراهم سازی زمینه‌های اشتغال و عرضه بخشی از محصولات فرهنگی و صنایع دستی به رونق اقتصادی آن کمک و یاری رسانند.
فرخ‌زاده ورود گردشگران خارجی را فرصت مناسبی در زمینه شناخت واقعیت‌های جامعه میزبان دانست و گفت: گردشگری در بعد روابط بین المللی به عنوان نیروی کمکی در کاهش و از بین بردن خصومت‌های بین دولت‌ها است و تضادهای فرهنگی میان جامعه مبدا و میزبان را کاهش می‌دهد و پدیده تعصب فرهنگی و قوم مداری را به «نسبی گرایی فرهنگی» تبدیل کرده و به انسجام و گسترش فرهنگ در سطوح جهانی یاری می‌رساند.
متولی مباحثگردشگری در شهرداری شیراز با اشاره به اینکه حس مثبت حُسن میزبانی ایرانیان نیز عامل جذاب در فرهنگ ارتباطات میان جوامع مه‌مان و میزبان است، اظهار داشت: اگرچه با رشد تکنولوژی، فرهنگ‌های غنی و کهن رو به فرسایش رفته است اما توجه به آداب و رسوم، پوشش، مشاغل و صنایع محلی، سنت‌ها و سایر توانمندی‌های بومی و بهره گیری اقتصادی از آنان با ابزارهای گردشگری به حفظ این مواریثمادی و معنوی فرهنگی نیز کمک می‌کند.
معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز با بیان اینکه به دنبال این امر پدیدهٔ مهاجرت معکوس رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: در این پدیده، شهرنشینان به فرهنگ‌های ساده و جذاب قبل خود در قالب یک سبک زندگی آرامش بخش و معنوی نشات گرفته شده از میراثخود روی می‌آورند که نمونه‌های بسیاری از آن در ساخت بناهای مذهبی، تاریخی در شیراز وجود دارد.
فرخ‌زاده تصریح کرد: اگر جامعه مقصد در شناخت ریشه‌های فرهنگی خود تلاش کرده باشد در برخورد با فرهنگ‌های وارداتی توسط گردشگران، به پدیده شوم فرهنگ ساختگی، انحلال فرهنگ بومی و تهاجم فرهنگی در یک فرآیند نرم مبتلا نمی‌شود.
وی با ابراز تاسف از اینکه هنوز بحثفرهنگ سازی و فرهنگ پذیری پاسداشت آثار تاریخی و میراثمعنوی آنچنان که شایسته است مورد بررسی و چاره جویی قرار نگرفته است، اظهار داشت: لازم است قوانین حمایتی در سطح ملی و انسانی تقویت شود و در جهت اعتلای آن، از سنین کودکی فعالیت‌های آموزشی مناسبی صورت پذیرد و برای اقشار مختلف مردم انجام شود.
فرخ‌زاده افزود: پاسداشت و افتخار به آنچه که داریم و از قبل به ما رسیده است، افزایش تعلق خاطر جامعه میزبان به فرهنگ خود در مقابل فرهنگ‌های وارداتی زمانی می‌سر می‌شود که شناخت ما کامل، احترام ما در عمل به آن‌ها و بهره‌مندی و معرفی زوایای گوناگون فرهنگ در تمامی لایه‌های اجتماعی انجام پذیرد.
وی آموزش روحیه و لازمه‌های فرهنگ میزبانی با هدف رضایتمندی گردشگر و آرامش روانی مهمان و جلوگیری از بیگانه گرایی و احساس حقارت فرهنگی در برخورد با فرهنگ سایر کشور‌ها از طریق آموزش و تقویت داشته‌های فرهنگی و رساندن جامعه به بالندگی فرهنگی و احیای غرور ملی را از دیگر عوامل افزایش فرهنگ گردشگری ذکر کرد.
وی با بیان اینکه چه کسی می‌گوید بر روی گردشگری کار نشده، خاطرنشان کرد: اگر کاری انجام نشده بود امروز حضور در کشور و شیراز این همه متقاضی نداشت
فرخ‌زاده افزود: امروز مشکلات گردشگری در شیراز در حال گذر از مراحل قبل و ورود به مرحله جدید، شامل ضعف زیرساخت‌های اسکان، امنیت پایدار، حمل و نقل چابک و قانونمدار، مبادلات شبکه‌های مجازی، تامین رفاه، آرامش و دانش است.
معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز با بیان اینکه به گفته اتحادیه هتل داران ظرفیت تمامی هتل‌های شیراز تا پایان دی ماه امسال تکمیل است، بر ضرورت توسعه زیرساخت‌ها به ویژه هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و مهمانپذیر‌ها با ضوابط قانونی تاکید کرد و گفت: آموزش فراگیر تمامی آحاد جامعه شهری به عنوان عناصر اجتماعی، تعامل و یکسان سازی نگاه مسئولان و خواص و تعیین حدود گردشگری مذهبی، تاریخی، سلامت، علمی و… در فارس و ارائه تعریف واحد از آن در افزایش فرهنگ گردشگری تاثیر بسزایی دارد.
فرخ‌زاده اظهار داشت: باید دقت کنیم که حضور عمده گردشگران خارجی حاضر در شیراز از سنین بالا و بر اساس تمهیدات رفاهی کشورهای آن‌ها در قالب برنامه‌های رفاهی بازنشستگی و سالمندی است و باید توجه داشت که این افراد از طبقه متوسط هستند و قدرت خرید و یا انعکاس داشته‌های شیراز را آنطور که باید ندارند و این نشان از عدم پایداری وضعیت گردشگر و فاصله تا نقطه مطلوب است.
وی افزود: زمانی در این امر موفق خواهیم بود که جوانان سایر کشور‌ها و خواص تاثیرگذار را نیز در برنامه‌های خود داشته باشیم.
فرخ‌زاده با تاکید بر اینکه باید فرهنگ غنی اسلامی ایرانی و دیگر داشته‌های خود را به جهان صادر کنیم، خاطرنشان کرد: در بیش از ۱۴ آیه بر مقوله سیر در آفاق و آشنایی با شرح حال ملل مختلف در قرآن کریم تاکید شده که جای هیچ شک و شبهه‌ای را باقی نمی‌گذارد.
وی ادامه داد: ورود صدا و سیما به ویژه در ابعاد بین الملل، استفاده از فضای مجازی، تولید محصولات مکتوب و مصور برای سطوح مختلف و تبلیغات اثربخش نقش مهمی در زمینه اطلاع رسانی گردشگری دارد.
وی افزود: تا زمانی که به گردشگری به عنوان یک مقوله لوکس، مبتذل یا اسراف بیت المال یا تهاجم فرهنگی و… نگاه کنیم و همگرایی لازم بین مسئولان و انسجام در قوانین وجود نداشته باشد هرگز در امر گردشگری موفق نخواهیم شد.
فرخ‌زاده تاکید کرد: البته توجه به قوانین و الزامات و توجهات دینی و شرعی از اصول است که لازم است در این خصوص در بین تمامی مجموعه‌ها وفاق و انسجام بر مبنای مدل ارائه شده بر اساس ملاحظات نظام و مقام معظم رهبری ایجاد شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز