خبرگزاری کار ایران

نماینده ولی فیقه در فارس و امام جمعه شیراز:

طرح توسعه حرم حضرت شاهچراغ(ع) مصوبه قانونی دارد

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۵۷۷

آیا کوچه پس کوچه‌های یک متری با خانه‌های گلی که با یک زلزله ۵ ریشتری در هم می‌ریزد و صدها نفر ممکن است در زیر آوار بماند را باید حفظ کرد یا معتادانی که در این خانه‌ها پناه می‌گیرند و زندگی می‌کنند و تبدیل به مرکز فسق و فجور کنار حرم مطهر شده است؟

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه طرح توسعه حرم حضرت شاهچراغ(ع) دارای مصوبه قانونی است، گفت: آثار فرهنگی و حفظ آن‌ها برای ما محترم و لازم، اما جوسازی و بازی‌های سیاسی ممنوع و غلط است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، آیت‌الله اسدالله ایمانی، یکشنبه ۳۰ شهریور، در آیین معارفه رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در فارس با تصریح اینکه طرح توسعه ۵۷ هکتاری حرم مطهر شاهچراغ(ع) با حضور مسئولان میراثفرهنگی وقت تصویب شده و مصوبه شورای‌عالی شهرسازی را نیز دارد، گفت: تاکنون اقدامات مثبتی در جهت ارائه خدمات و گسترش فضاهای این حرم‌های مطهر انجام شده که قابل قدردانی است.

وی ضمن انتقاد از آنچه فضای رسانه‌ای معیوب ایجاد شده در شیراز و استان فارس پیرامون مسئله طرح توسعه حرم مطهر، عنوان می‌کرد، گفت: آیا کوچه پس کوچه‌های یک متری با خانه‌های گلی که با یک زلزله ۵ ریشتری در هم می‌ریزد و صد‌ها نفر ممکن است در زیر آوار بماند، این‌ها را باید حفظ کرد یا معتادانی که در این خانه‌ها پناه می‌گیرند و زندگی می‌کنند و تبدیل به مرکز فسق و فجور کنار حرم مطهر شده است؟

آیت‌الله ایمانی ادامه داد: اگر میراثفرهنگی واقعاً می‌خواهد بافت قدیم شیراز را حفظ کند، ۳۷۰ هکتار بافت فرسوده اطراف حرم است و ۵ یا ۴ الی ۱۰ هکتار را از هر نقطه‌ای انتخاب کرده و بازسازی کند و یک نمونه از گذشته شهر شیراز را درمنظر و مرای تمام بازدیدکنندگان و جهانگردان قرار دهد.

وی تصریح کرد: اما اینکه رجزخوانی کنند و لشکر راه بیندازند و بگویند به اینکه ما باید این بافت با تمام کوچه پس کوچه‌ها را حفظ کنیم یعنی اینجا مرکز معتادان قرار گیرد و فسق و فجور قرار دهیم و اجازه توسعه حرم به کسی ندهیم و راه دسترسی را ببندیم، باید گفت که این خواب تعبیر ندارد.

امام جمعه شیراز عنوان کرد: اگر منظورتان ۵۲ یا ۶۰ خانه میراثفرهنگی شیراز که اثر فاخر فرهنگی است، باید گفت که همگان اعم از دولت و روحانیت در حفظ این‌ها مسئول هستند و این مطلب را من به عنوان شخصی می‌گویم که در اسفند سال ۱۳۵۷ برای جلوگیری از غارت آثار بیشابور در کازرون یک تنه ایستادگی کرد و آن روز اجازه ندادم یک گچ‌بری بیشابور به سرقت برود و از آن دفاع کردم و امروز هم اینگونه دفاع می‌کنم اما اجازه حضور قاچاقچی، اوباش، اشرارو قمه‌کش را در بافت قدیم شیراز نخواهیم داد.

آیت‌الله ایمانی از جوسازی‌های صورت‌گرفته در زمینه تخریب منازل اطراف حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) انتقاد کرد و گفت: اگر خانه میراثفرهنگی خراب شده است، مستندسازی و بازسازی می‌شود و آثار فاخر فرهنگی مکان‌های دیگر هم حفظ می‌شود اما مردم باید رفاه داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به احداثخیابان ۹ دی در بافت قدیم شیراز عنوان کرد: این خیابان به دلیل حفظ آثار فاخر فرهنگی تبدیل به یک کوچه هفت پیچ شده است و اگر می‌خواستند که خیابان را درست به جلو برند که کوچه هفت پیچ نمی‌ساختند؛ اکنون چرا حرم مطهر و راه و مسکن را زیرسئوال ببرند و شکایت کنند؟ از چه کسی شکایت می‌کنند وقتی که از مال خود درست حفاظت نمی‌کنند و دیگران را متهم می‌کنند.

وی تأکید کرد: اکنون حرم مطهر در حال رشد و بالندگی است و هر کسی بخواهد سدی بر سر راه آن بیندازد مطمئناً با سخنان رهبر معظم انقلاب مقابله کرده است که فرمودند این حرم مطهر باید کانون توجه باشد و اولین کانون توجه آن این است که سهولت دسترسی به حرم مطهر صورت گیرد و خیابان‌های منتهی به آن درست شود تا مردم راحت رفت و آمد به این حرم مطهر داشته باشند.

آیت‌الله ایمانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شرایط امروزی به نحوی است که تمام قدرت کفر یکجا جمع شده و در مقابل مکتب حقه جعفری و به دنبال آن مکتب اسلام قرار دارد.

وی با بیان اینکه تمام امکانات مادی و انسانی کفار برای شکستن انقلاب اسلامی ایران جمع شده است، گفت: در چنین شرایطی طلبه‌ها به دفاع از فکر و اندیشه اسلام برخاسته‌اند و طبعاً با توجه به آنچه در جهان می‌گذرد آغاز برنامه و رسالت خود را داشته‌اند.

آیت‌الله ایمانی افزود: این توجه و آنچه در جهان می‌گذرد هیچگاه نباید از یاد برده شود که در دوران انقلاب اسلامی، رهبری امام راحل و ولی امر مسلمین مسئولیت خود را آغاز و دنبال می‌کنند.

امام جمعه شیراز به آغاز سال تحصیلی طلاب اشاره کرد و گفت: طلاب باید تلاش کنند تا در پایان سال تحصیلی بزرگ زرینی به ساحت مقدس حضرت ولیعصر(عج) تقدیم کرده و گامی در بالا بردن و نزدیک شدن به مقام قرب الهی در برنامه‌های خود داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: علم مانند شیراز است که سلامت روح و جسم ما را تأمین می‌کند اما اگر در ظرفی مسموم ریخته شود، مسلماً مضر خواهد بود لذا باید ظرف دل خود را برای پذیرش علم پاک و تطهیر کنیم تا این علم تا ابد باقی بماند.

آیت‌الله ایمانی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: ‌ آنچه در امر حوزه‌های علمیه رشد و بالندگی به وجود آورده است به برکت رهبری رهبر معظم انقلاب و هدایت‌های معظم‌له از حوزه‌های علمیه است و اینجا هم سر سفره انعام و احسان علمای بزرگی که سالهای متمادی با خون دل زندگی کرده‌اند تا این مجموعه‌ها را ساماندهی کنند لذا رشد و بالندگی حوزه‌های علمیه حاصل زحمات آنان است.

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: زحماتی که پیشینیان کشیده‌اند و زحمات و خدماتی شخصیت‌های عظیمی دارالعلم و برج‌الایمان شیراز انجام داده‌اند، موجب شده که امروز حوزه‌های علمیه استان فارس در مسیری به سمت رشد و بالندگی قرار گیرند.

آیت الله ایمانی همچنین گفت: حوزه علمیه منصوریه شیراز با بیش از ۶۰۰ سال سابقه نشان می‌دهد که علمای گذشته این شهر در رشد و بالندگی حوزه‌ها قدم برداشته‌اند و کار کرده‌اند با اینکه می‌دانیم بالندگی حوزه‌های علمیه شیعه از عصر صفویه بود اما در این شهر مراکزی قبل از صفویه فعال و با کار و تلاش گام برداشتند.

وی اضافه کرد: امروز در کنار علمای شایسته، شخصیت‌های برجسته و انسان‌های والا مقامی قرار گرفته‌ایم که حضور و عنایت آنان و همکاری و همراهی آن‌ها بری ما دلگرمی است و امید می‌سازد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس همچنین از خدمات رؤسای سابق نهاد رهبری در سال‌های گذشته چون حجج اسلام صداقت، طاهری و سقاچی قدردانی و حجت‌الاسلام امین رصاف را به عنوان رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان فارس معرفی کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز