خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز:

مساجد باید محور تمامی فعالیتهای محلات باشند

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۸۴۵

مسجد محل دعا و نیایش، توجه به امورات مردم، تعاون، رسیدگی به امور یکدیگر، صله رحم، رفع گرفتاری، توجه به یکدیگر، توجه به خداوند و… است.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز با تاکید بر لزوم احیای محور بودن مساجد در محلات گفت: باید بین کار روزانه مردم با مساجد قرابت ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگارایلنا از شیراز، محمد فرخ زاده ظهر امروز در جلسه ارزیابی عملکرد و پیشرفت طرح مسجد محوری، مسجد را محل تمام خوبیهای عالم دانست و اظهار داشت: مسجد محل دعا و نیایش، توجه به امورات مردم، تعاون، رسیدگی به امور یکدیگر، صله رحم، رفع گرفتاری، توجه به یکدیگر، توجه به خداوند و… است.

وی با تاکید بر اینکه امروز سنگر مساجد را باید جدی گرفت، گفت: باید طرح هایی را در مساجد اجرا کنیم که باعثحضور علاقه مندانه تمام قشرهای مختلف مردم بشود.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز با اشاره به وجود بیش از یک میلیون متر مربع خواب سرمایه فرهنگی در شیراز خاطرنشان کرد: هر هزینه ای در ساخت این اماکن و استفاده نکردن از مکانهای فعلی، مصداق بارز اسراف و تبذیر است که اگر به درستی انجام وظیفه نشود، هم مسئولان و هم مردم در طول تاریخ بخشیده نخواهند شد.

فرخ زاده با اشاره به اجرای طرح مسجد محوری، این طرح را نیاز امروز جامعه دانست و گفت: خیلی کارها و فعالیتها در مساجد انجام می شده اما ما می خواهیم محور بودن مسجد را در این طرح دنبال و احیا کنیم.

وی افزود: می خواهیم شاخص های سبک زندگی مورد اشاره مقام معظم رهبری که در شهرمان به آن نیاز داریم را از طریق این طرح در مساجد احیا کنیم.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز با تاکید بر اینکه نقش مساجد و پایگاه ها نقش کدخدامنشی است، اظهار داشت: در قدیم بزرگان مشکلات و مسائل را حل می کردند و محل رجوع افراد بودند و امروز مساجد و اهالی فعال در مساجد باید نقش بزرگان محلات را ایفا کنند.

فرخ زاده با بیان اینکه سنگری مستحکم تر از مساجد نداشته و نداریم، خاطرنشان کرد: باید بین کار روزانه مردم با مساجد قرابت ایجاد کنیم.

وی افزود: باید در تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم کادریابی، کادرسازی، به کارگیری و نگهداری بکوشیم.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز گفت: آمارهای مختلف و زیادی از مراجع رسمی و غیر رسمی شنیده می شود اما هیچگاه آمار کانونهای فعال و تخصصی شیراز را نتوانستیم باور کنیم چون خیلی از آنها غیرفعال هستند و اگر غیر از این بود وضعیت دین باوری و سبک زندگی ما بهتر از این بود.

فرخ زاده خاطرنشان کرد: در این طرح ۵۷ کانون از مساجد فعال به پیشنهاد مجموعه مدیریت کانون مساجد انتخاب و تاکنون با ۴۰ مسجد قرارداد منعقد کردیم که از این تعداد نیز ۲۰ کانون فعال هستند و درواقع کار با ظرفیت ۴۰ درصدی در حال انجام است.

وی ادامه داد: در این طرح شهرداری شیراز کارفرما و کانون مساجد به عنوان هماهنگ کننده، نقش پیمانکار را بر عهده دارد و این درحالی است که به نظر می رسد باید فعالیتهای بیشتری از سوی این مجموعه به منظور اجرای کامل طرح انجام پذیرد.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: در این طرح از طریق مسابقات، اردوها، تورهای گردشگری مذهبی و تاریخی در سطح شهر شیراز، اعزام اساتید و سخنران برای آشنایی شهروندان با موضوعات فرهنگ شهروندی، ایمنی، استحکام بنیان خانواده، مهارتهای زندگی، سبک زندگی اسلامی ایرانی و… تاکید شده است.

فرخ زاده با تاکید بر اینکه کانونهایی که در طرح فعالیت ویژه داشتند، ویژه دیده می شوند، گفت: در جشنواره پایانی مسجد محوری از بهترنی طرح ها و ایده ها و فعال ترین کانونهای تقدیر می شود.

وی با بیان اینکه اگر کانون مساجد کمک کند طرح خوب اجرا شود در اعتبارات تجدیدنظر می کنیم، اظهار داشت: درصورتی که این طرح موفق اجرا شود می توانیم آن را به عنوان الگو به کشور معرفی و مطرح کنیم.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز افزود: اگر امسال ضریب خطای طرح را تصحیح کنیم، سال آینده آن را به ۴۰۰ مسجد تعمیم می دهیم.

فرخ زاده با بیان اینکه این طرح را در بودجه سال ۹۳ خود نداشتیم و آن را از مازاد بودجه انجام دادیم، خاطرنشان کرد: آنچه تعهد ما بوده به درستی انجام دادیم؛ از امور مساجد هم می خواهیم اهتمام ویژه ای به این طرح داشته باشند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی، از کانونهای فرهنگی مساجد خواست هزینه ها را مدیریت کرده و نگاه اقتصادی به این طرح نداشته باشند.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز همچنی برای هماهنگی با سازمان فنی و حرفه ای و تمامی ارگانهای مرتبط با طرح برای برگزاری کلاسهای آموزشی در مساجد اعلام آمادگی کرد.

فرخ زاده تاکید کرد: این طرح جزو وظایف شهرداری نیست اما بدلیل اهمیتی که برای مساجد قائل هستیم و همچنین برای اتحاد و انسجام مورد تاکید مقام معظم رهبری بین نهادها این طرح را تهیه و با حمایت های کمیسیون فرهنگی شورا اجرا کردیم.

در پایان این جلسه مقرر شد نشست های تبادل اطلاعات و اتاق فکر کانونهای فرهنگی هنری مساجد، هر دو هفته یکبار در اندیشکده فرهنگی مذهبی شهر شیراز تشکیل شود و سایر تعهدات توسط کانون مساجد انجام و مساجد متقاضی و فعال جایگزین مساجد و کانونهای کمتر فعال شوند و کانونهایی که برنامه های فوق برنامه دارند بصورت ویژه و با افزایش اعتبار حمایتی پشتیبانی شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز