خبرگزاری کار ایران

وضعیت کشاورزی فارس بحرانی است؛

کشاورزان فارس ماتم می‌کارند و غصه درو می کنند

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۴۵۳

عدم به‌ کارگیری فارغ التحصیلان کشاورزی در این بخش، باعثتعطیلی این رشته در دانشگاه‌ها و زنگ خطری برای آینده خواهد بود.

در حالیکه برخی مسوولان استان فارس، وضعیت شکننده و بحرانی کشاورزی امروز این استان را ناشی از تصمیم‌های عجولانه و مقطعی برنامه ریزان طی دهه‌های گذشته می‌دانند، برخی دیگر از کار‌شناسان بر این باورند که در سی سال گذشته واگذاری بی‌حد و حصر زمین‌های کشاورزی و ادامه روند آن، وضعیت کشاورزی و منابع آب را در این استان به شدت دچار بحران جدی کرده است.

به گزارش ایلنا از شیراز، اما در این شرایط یکی از کار‌شناسان کشاورزی معتقد است که عدم بکارگیری فارغ التحصیلان کشاورزی در این بخش باعثتعطیلی این رشته در دانشگاه‌ها و زنگ خطری برای آینده خواهد بود.

محمد حسین میرشکاری می‌افزاید: متاسفانه جوانان از رشته‌های کشاورزی استقبال نمی‌کنند و این می‌تواند زنگ خطری برای آینده تولیددراین بخش باشد.

وی با طرح این سئوال که وقتی ما در عرصه‌ای متخصص تربیت نکنیم چگونه می‌توان به آینده آن امیدوار بود.

میرشکاری علت اصلی این دلزدگی را بیکاری فارغ التحصیلان رشته کشاورزی می‌داند و می‌افزاید: در سال‌های گذشته جمع کثیری از فارغ اتحصیلان این رشته بیکار مانده‌اند و بسترسازی و فضاسازی مناسب، جهت این قشر وسیع صورت نپذیرفته است از طرفی عده‌ای هم که مشغول به کار بوده‌اند.

این کار‌شناس کشاورزی این اتفاق را یک فاجعه می‌داند و می‌افزاید: کسی که سال‌های عمرش را گذرانده‌اند و از مزایای تحصیلی این مملکت استفاده کرده، سرنوشت تحصیلی خویش را پوچ انگاشته است.

وی با بیان این مطلب که فارغ اتحصیلان می‌دانند چگونه به عنوان یک بازوی قدرتمند به بخش کشاورزی کمک کنند، ادامه می‌دهد: اما متاسفانه راه حل ورود آن‌ها به بخش تولید فراهم نشده است.

به اعتقاد وی این‌‌ همان عدم ورود دانش به عرصه کشاورزی است که یک خطری قابل تامل است.

عدم توجه به بخش تعاونی

میرشکاری عدم توجه به بخش تعاونی را از دیگر دلایل وضعیت بحرانی کشاورزی در استان فارس می‌داند و می‌افزاید: عدم توجه به حمایت از تعاونی‌ها و تشکل‌های تخصصی در بخش کشاورزی که عمدتا توسط فارغ التحصیلان این رشته تشکیل یافته است با شعار حمایت از تعاونی‌ها و تشکل‌ها مغایرت دارد.

وی با ابراز تاسف از شکست این گروه‌ها در تحقق برنامه‌های خود، علی رغم تاکید مقام معظم رهبری می‌افزاید: در چنین شرایطی چگونه باید انتظار داشت که جوانان تحصیلکرده اشتیاق به تشکیل تعاونی‌های تخصصی داشته باشد.

میرشکاری نکته دیگری را نیز در این معضل تاثیر می‌داند و معتقد است؛ تشکل‌هایی که جوانان متخصص آنان را تشکیل داده‌اند مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

وی می‌افزاید: در چنین شرایطی چطور باید انتظار داشت که جوان تحصیلکرده اشتیاق به تشکیل تعاونی و شکل تخصصی داشته باشد.

در شرایطی که برخی از منتقدین وضعیت کنونی فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط با امر کشاورزی از نبودتضمین کار و بیمه و… سخن می‌گویند، میر شکاری مشغول شدن فارغ التحصیلان این رشته به خرده کاری را دربخش کشاورزی بسیار پرخطر می‌داند.

به هرحال کشاورزی استان فارس که سال‌های سال با اختصاص لقب پر تولید‌ترین استان کشور درتولید گندم به خود، نان آور کشور محسوب می‌شد و در تولید دیگر محصولات کشاورزی نیزهمواره جزو استان‌های رده بالای کشور محسوب می‌شد، اینک با وضعیت بحرانی روبه‌روست، وضعیتی که باعثشده کشاورزان این استان بادلی ماتم زده کشت کنند و برای برداشت محصول با غصه به سراغ درو محصول بروند.

محمدجوادشلتوک کار

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز