خبرگزاری کار ایران

یادداشت دکترحمزه سارویی

اعتبار به رؤسای استانی دانشگاه آزاد از دستاوردهای دولت یازدهم است

بعد از تغییر ریاست دانشگاه در دولت دهم و حضور برادران دانشجو در آموزش عالی و دانشگاه آزاد، دوران رکود و سکون در دانشگاه آزاد حاکم شد، دانشگاهی که دائماً در تکاپو و تلاش برای تعالی و پیشرفت بود در سراشیبی وافت علمی قرار گرفت.

مدیران باتجربه و قدیمی نگران از تصمیمات شتابزده، ناپخته و جابجایی مدیران بدون توجه به سوابق آنان و تنها بر مبنای نگرش و جناح بندی سیاسی و ورود مدیرانی که شناخت چندانی از د انشگاه نداشته، شرایطی را بر دانشگاه حاکم کرد که هرانسان منصفی این باور را دارد که دو ساله مدیریت در دولت دهم در دانشگاه آزاد، دوران ایستایی دانشگاه بوده است.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با تصمیم هیأت امنا و تعیین ریاست جدید دانشگاه آزاد در دولت یازدهم این امیدواری در دل‌ها جوانه زد که با انتخاب مدیری که هم تجربه مدیریت در سایر سازمان‌ها را داشته و هم همواره به نوعی در کنار رییس هیأت مؤسس در جریان وضعیت دانشگاه بوده، بتواند، دانشگاه را از سردرگمی و رکود نجات دهد، تحکیم ارزش و جایگاه مدیران دلسوخته و استراتژی دانشگاه برای اساتید، کارکنان، دانشجویان را نیز مشخص کند.

بعد از انتخاب دکتر میرزاده به عنوان ریاست دانشگاه و‌شناختی که ایشان از دانشگاه و شرایط حاکم بر آن داشتند با دو تصمیم اساسی و شجاعانه مواجه بودیم که کلید واقعی نجات دانشگاه در دل همین دو تصمیم بود.

ابتدا با طرح تجمیع ۱، واحدهای علوم و تحقیقات در واحدهای استانی تجمیع شد که زیان دهی واحد‌ها و نگرانی حاکم بر واحدهای استانی را کاهش داد و آن‌ها را امیدوار به ادامه فعالیت درراستای اهداف دانشگاه کرد. تعداد واحدهای زیان ده که با آغاز مدیریت نزدیک به ۲۱۰ واحد بود در سال ۹۳ به ۱۰۰ واحد کاهش یافت.

دومین حرکت شجاعانه رییس دانشگاه آزاد اسلامی در طرح تجمیع ۲ و اجرای بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که این حرکت در راستای چابک سازی، مبارزه با بورکراسی، استفاده از تمام توان و ظرفیت‌ واحدهای استان در جهت بهبود سطح کیفی ورفع معضلات آنان بوده و هم چنین در تعیین جایگاه رؤسای استانی و اعتبار بخشی به آنان تأثیرگذار بوده است، چرا که، ۳۱ دانشگاه در ۳۱ استان نقش و جایگاه بالایی را در استان‌ها دارند و حضور رؤسای واحدهادر جلسات استانی با توجه به شرایط جدید و امور محوله به آنان از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد.

بدون شک جایگاه از دست رفته رؤسای واحدهای استانی در دولت دهم، با تصمیم منطقی و عاقلانه دکتر میرزاده و حمایت رییس هیأت مؤسس و هیأت امنا دوباره به آنان بازگشت و جایگاه دانشگاه آزاد که از دستاوردهای سترگ انقلاب اسلامی است به عنوان یک رکن اصلی و مطرح در جامعه علمی و فرهنگی کشور نمایان شد و رؤسای واحدهای استانی این موضوع را بخوبی باور دارند و به جایگاهی که امروزه در استان و بین دانشگاه‌های دارند واقفند و از این بابت بار‌ها قدردانی خود را از مدیریت دانشگاه اعلام کرده‌اند.

مدیریت جدید دانشگاه با بکارگیری زمان، برنامه ریزی درست، تلاش و تأثیر بخشی بر روی مدیران میانی، حرکت روبرو رشد دانشگاه را چندین برابر نموده است و با مدیران میانی دانشگاه بسیار هوشمندانه برخورد می‌کند. تجمیع ۲ و اعطای جایگاه ویژه به رؤسای استانی، این احساس قلبی را در مدیران تقویت کرده و مدیران با درک این شرایط در استان‌های خود با تلاش و کوشش مستمرسیاست‌های سازمان را دنبال می‌کنند.

در اینجا باید گفت موفقیت به مفهوم برخورداری از بسیاری مواهب است، موفقیت یعنی کسب احترام، بزرگی و عزت در محیط کار و در عرصه اجتماع، موفقیت یعنی آزادی و رهائی از نگرانی، سرخوردگی و شکست، موفقیت یعنی احترام به خویش و شاهد آنکه زندگی پیوسته شادمانه‌تر و رضایت بخش‌تر می‌شود و می‌توان برای نسلی که مسئولیت آموزش و تربیت آنان بر دوش ماست، کارکرد، موفقیت یا کامیابی، هدف زندگی است، هر انسانی خواهان موفقیت بوده و طالب بهترین نعمات خداوندی است ودرهرموفقیتی که تک تک مدیران واحدهای دانشگاهی بدست می‌آورند اندیشه‌ای نهفته است که متأثر از برنامه ریزی دقیق و منطقی و حمایت بی‌دریغ ریاست عالیه دانشگاه آزاد اسلامی است.

در مدیریت تعامل و چگونگی رفتار کردن با مدیران میانی بیشتر از هر نوع توانایی دیگر اهمیت دارد و در واقع مهم‌ترین مهارت یک مدیر، توانایی در سازگاری و رفتار با مردم است و خوشبختانه ریاست دانشگاه با تلاش در تحقق این امر بسیار موفق بوده است.

رییس دانشگاه آزاد با راه اندازی مجدد کمیته ۳ نفره تصویب رشته‌ها مانع ازحضور مداوم رؤسای واحد‌ها و اتلاف وقت و هزینه، در وزارت علوم برای پیگیری و امور مربوط به تصویب رشته‌ها شده است، این تصمیم درست و منطقی جایگاه و احترام رؤسا را در نحوه مطالبه تصویب رشته‌ها به اوج خود رساند، زیرا حضور دائمی رؤسا و درخواست‌های آنان برای تصویب رشته فراموش ناشدنی است، بنابراین اعتبار بخشی و عزت بخشی به رؤسا در جریان روند تجمیع ۲ از طرف دکتر میرزاده ستودنی است و هیچ‌گاه از اذهان پاک نخواهد شد.

در خصوص موفقیت، حرکت رو به رشد و نجات دانشگاه آزاد اسلامی، علاوه بر مدیریت مدبرانه دکتر میرزاده، همراهی و همدلی اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی قابل ارزش و ستودنی است و با واقع بینی و حضور دائمی در حوزه‌های انتخابی خود از نزدیک ناظر بر عملکرد مدیریت جدید دانشگاه هستند و بی‌شک در محقق شدن اهداف متعالی دانشگاه همراه و همدل خواهند بود.

رشد و گسترش تحصیلات تکمیلی، تلاش در راستای کیفیت افزایی در واحدهای دانشگاهی، تأکید مجدانه وپیگیری امور مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان و شهرک‌های فناوری آزاد (شفا) و اجرای طرح‌های ماندگار فرهنگی از جمله برنامه‌های موفق و نتیجه‌بخش دانشگاه آزاد اسلامی در زمان حضور دکتر میرزاده بوده است، که بطور یقین با برنامه‌هائیکه در پیش روی دانشگاه است در آینده شاهد شکوفائی و بالندگی در اکثر زمینه‌ها خواهیم بود.

کد خبر : ۳۱۷۷۹۰