خبرگزاری کار ایران

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خبر داد

برگزاری آیین کتاب میراث ماندگاردر گذر هنر

مدیر کل فرهنگ و ارشاد و دبیر انجمن کتابخانه‌های عمومی فارس، از برگزاری آیین «کتاب میراث ماندگار» در هفته کتاب به منظور ترویج کتابخوانی خبر داد و با تبریک به تمام اهالی کتاب و قلم، گفت: این مناسبت با برنامه‌های فرهنگی هنری و «کاروان کتاب» در شیراز، بویژه محل «گذر هنر» برپا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، بهزاد مریدی توجه به اندیشه و دانایی را در ایام نکوداشت هفته کتاب سر لوحه این مناسبت فرهنگی دانست و ضمن تبریک به تمام اهالی کتاب و دوست داران قلم، برنامه‌هایی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برای شکوه‌مند شدن جایگاه مطالعه و کتابخوانی در نظر دارد را اعلام داشت.

بهزاد مریدی با بیان اینکه، آیین هفته کتاب با نام «میراث ماندگار» در طول ایام نکوداشت کتاب تا ٢٨ آبان ماه جاری در استان فارس و شیراز، برگزار می‌شود، اظهار داشت: در این راستا مراسم «پاسداشت کتاب» در مدرسه، مراسم «زنگ کتاب» در مهد کودک و اجرای «پیاده رو کتاب» از جمله برنامه‌های است که برای هفته کتاب بویژه در «گذر هنر» حد فاصل چهار راه حافظیه تا ادبیات، در نظر گرفته شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دبیر انجمن کتابخانه‌های عمومی فارس افزود: مراسم هفته کتاب درمدارس، ‌مهدکودک‌ها، ‌ مراکز عمومی و «گذرهنر»، با برنامه‌هایی متنوع از جمله، «جشنواره بزرگ نقاشی و داستانک»، تولید «روزنامه دیواری» وِیژه مدارس، ‌ «تعویض کتاب کهنه با نو»، اجرای «طرح کتابخوان»، اجرای «طرح میراث داران کتاب»، «یاوران کتاب»، «کاروان کتاب و ‌اهداء کتاب» به دانش آموزان ‌و مراسم «تجلیل از فعالان حوزه کتاب»، ادامه خواهد یافت.

مریدی هفته کتاب را پیش زمینه‌ای اجرای بزرگ کتاب فارس دانست که با ایجاد انگیزه و ترویج کتاب و کتابخوانی برنامه ریزی شده است و گفت: این هفته با طرح موسسه فرهنگی هنری آوای اندیشه و همراهی اداره کل آموزش و پرورش، ‌اداره کل بهزیستی استان، ‌صداوسیمای مرکز فارس، معاونت فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز و موسسه فرهنگی هنری ایماژ فیروزه‌ای شیراز، برگزار می‌شود.

وی به برپایی «کاروان کتاب» که بوسیله یک دستگاه نقلیه طراحی شده است اشاره داشت و افزود: این برنامه با حضور هنرمندان و مدیران در مدارس و مراکز مرتبط با کتاب و کتاب خوانی انجام می‌شود.

دبیر انجمن کتابخانه‌های عمومی فارس، «اهدا کتاب» در مدارس جنوب شهر به تعداد ١۵٠٠جلد، «جشنواره بزرگ نقاشی و داستانک» با پخش کاغذ‌های نقاشی در مدارس، «تولید روزنامه دیواری» از نتیجه جشنواره نقاشی و داستانک و «زنگ کتاب» با حضورمدیران و فعالان حوزه کتاب نیز را از جمله فعالیت‌های دیگر این آیین است.

مریدی، همچنین اجرای «نمایش‌های هنری ویژه کتاب» همراه با تحویل دادن برگه‌های نقاشی و هدیه کتاب در «پیاده رو کتاب» که برای اجرا در «گذر هنر» حد فاصل چهار راه حافظیه تا ادبیات در نظر گرفته شده است را از دیگر برنامه‌های این ایام اعلام داشت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ابراز داشت: اجرای «طرح کتابخوان» نیز با تعدادی کتاب بصورت نمادین؛ به مردم امانت داده می‌شود و هر کس بعد از خواندن کتاب آن را تحویل دیگری می‌دهد تا از این طریق، چرخه کتاب خواندن عمومی، بین مردم رواج پیدا کند و بصورت خودجوش، مردم وارد این حرکت فرهنگی شوند و به «میراث داران کتاب» بپیوندند.

«فروش کتاب با تخفیف»، «تعویض کتاب کهنه با نو» به تعداد ١٠٠٠ جلد، اجرای برنامه‌هایی ویژه کودک و نوجوانان، «نقاشی دیواری»، «طراحی چهره» نیز از این دست مراسمی است که وی به آن‌ها اشاره داشت.

بهزاد مریدی با تاکید براهمیت «میراث داران کتاب» و ارزش گذاری به این بخش مهم و رویدادی فرهنگی، افزود: قدردانی و تجلیل ازچهره‌های فرهنگی و فعال درحوزه کتاب نوسط اهدا گل، شیرینی و لوح تقدیر با حضور مدیران، برای تقدیر از کتابفروشی‌ها، کتابدارن، کتابخوانان، ناشران، نویسندگان و کتاب داران محله نیز برپا می‌شود.

دبیر انجمن کتابخانه‌های عمومی فارس در پایان بیان داشت: «کتاب داران محله»، کسانی هستند که درمنزل شخصی خود کتابخانه‌ای به تعداد بیش از ۵٠٠ جلد را دارند، که این افراد شناسایی می‌شوند، تا از این طریق انجمنی با نام «میراث داران کتاب» راه اندازی و دربالای سر منزل این افراد تابلوای به عنوان میراث داران کتاب نصب شود، تا در صورت صلاح خودشان، در محله کتاب را به امانت بگذارند، و اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس نیز در طولانی مدت بتواند از این جامعه پویا و فعال به صورت مردمی حمایت کند.

کد خبر : ۳۲۱۶۵۱