خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لامرد خبر داد

انتخاب ده گروه تعزیه در نهمین سوگواره تعزیه کشوری عاشورائیان

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لامرد از انتخاب ده گروه تعزیه از استان‌های مختلف در نهمین سوگواره تعزیه کشوری عاشورائیان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از لامرد، محمد هنرپیشه دبیر نهمین سوگواره تعزیه کشوری عاشورائیان در لامرد گفت: کار ارسال فراخوان تعزیه به استان ها را با امضاء مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از دو ماه قبل انجام دادیم و 108 لوح یا اثر از تمامی استان‌های کشور تا پایان مهلت قانونی به دبیرخانه ارسال شد.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین شرایط حضور برای گروه‌ها را سنتی و میدانی بودن مجلس تعزیه بوده است، افزود: پس از بررسی لوح های ارسال شده نیز ده گروه تعزیه توسط داوران انتخاب شدند.

گروه های منتخب در نهمین سوگواره تعزیه عاشورائیان از استان‌های  تهران، گلستان، اصفهان،چهارمحال بختیاری، کرمان، مرکزی، فارس(دو گروه) و بوشهر(دو گروه) هستند.

مراسم افتتاحیه این سوگواره با حضور فرماندار شهرستان لامرد، نماینده شهرستان‌های لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی و دو معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در محل موقوفه ابوفاضل بیت العباس برگزار شد.

اهداف مهم این سوگواره را می‌توان به تعظیم شعائر الهی و اسلامی، تقویت روحیه حماسه در بین مردم، درس گیری از واقعه عاشورا، ترویج هنر آئینی و تلاش در تقویت و بزرگداشت این هنر، تجربه‌اندوزی و استفاده از تجارب دیگر گروه‌ها در برگزاری هر‌چه بهتر و باشکوه‌تر برگزار شدن این آئین سنتی و معرفی پتانسیل و ظرفیت بالای شهرستان و استان به کشور در حوزه تعزیه اشاره کرد.

هشت دوره این سوگواره با حضور مقامات کشوری برگزار شده است و همچنین سوگواره سال گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با اجرای برنامه‌های مختلف عاشورایی ازجمله افتتاح نمایشگاه اولین اردوی ملی عکس تعزیه لامرد و...به پایان رسید.

لازم به ذکر است لامرد با داشتن 27 گروه تعزیه‌خوان که در تمامی ایام حزن و اندوه الی الله به اجرای مراسم تعزیه‌خوانی می‌پردازند به‌عنوان قطب تعزیه جنوب کشور شناخته می‌شود.

کد خبر : ۳۲۷۳۰۱