خبرگزاری کار ایران

نهان‌گرایی و فراروان‌شناسی موضوع کتاب تازه کزازی

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۶۴۲

میرجلال‌الدین کزازی کتاب تازه‌اش «دمی‌ بی‌ خویشتن، با خویشتن» را شگفت‌انگیز‌ترین، هنگامه‌ساز‌ترین و چالش‌خیز‌ترین کتاب تالیفی خود توصیف می‌کند.

میرجلال‌الدین کزازی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره کتاب «دمی بی‌خویشتن، با خویشتن» که به تازگی توسط انتشارات معین منتشر شده؛ گفت: «دمی بی‌خویشتن، با خویشتن» کتابی است در زمینه نهان‌گرایی و رازآشنایی. آنچه این کتاب را از کتاب‌های همانند جدا می‌کند؛ این است که باور‌ها و اندیشه‌ها و آموزه‌های کهن نهان‌گرایانه و درویشانه با نگاه نویسنده کاویده و به گفته او؛ بررسیده شده است.

کزازی ادامه داد: من از دانشگاه‌های روزگار بهره جسته‌ام برای اینکه پرتویی نو بر این یافته‌ها و دستاوردهای کهن بیفکنم. دانش‌هایی مانند روان‌شناسی، فراروان‌شناسی یا انگاره‌های دانشورانه که در جهان‌شناسی و فیزیک پیشتاز در پیش نهاده شده است.

او در رابطه با سه بخش کتاب «دمی بی‌خویشتن، با خویشتن» گفت: از نگاهی فراخ، پیکره این کتاب را سه گذار بزرگ که آدمی با درنوردیدن آن‌ها به خدا می‌تواند رسید؛ می‌سازد. آن سه گذار چنین است: ‌گذار به خدایی یا گذار از آفریده به آفریدگار، گذار در خدایی یا گذار از آفریدگار به آفریدگار، گذار از خدایی یا از آفریدگار به آفریده و از انسان به خدا، از خدا به خدا و از خدا به انسان.

وی افزود: امیدوارم این کتاب بتواند ارج و ارزش نها‌ن‌گرایی و رازآشنایی را بیش از پیش به ایرانیان، و اگر این کتاب به زبان‌های دیگر برگردانیده شد؛ به جهان نشان دهد. زیرا ما در این روزگار که روزگار آسیمگی و از خود بیگانگی است بیش از هر زمان به شناخت خویشتن و در پی آن به شناخت خداوند که مایه آرامش جاودان است؛ نیاز داریم.

این نویسنده و پژوهشگر در پاسخ به این سوال که نگارش «دمی بی‌خویشتن، با خویشتن» چقدر زمان برده؛ بیان کرد: از آن روی که من در این کتاب، اندیشه‌های دیریاز و آزمون‌های خویش را به نگارش درمی‌آوردم نوشتن آن دیری به درازا نکشید. درست نمی‌دانم چند هفته زمان برد اما زمانی دیریاز برای نوشتن آن سپری نشد.

او ادامه داد: دیرزمانی بود که می‌خواستم این کتاب را بنویسم و انگیزه‌های گوناگونی وجود داشت که به نوشتن آن آغاز نمی‌کردم. سرانجام چند ماه پیش نوشتن آن را آغاز نهادم.

این نویسنده و استاد دانشگاه درباره انتخاب عنوان این کتاب گفت: این نام؛ نامی است که زمینه پیام‌شناختی و اندیشه‌ورزانه کتاب به یکبارگی در آن گنجینه است. پیوند آدمی با خویشن در پی آن با خداوند پیوندی است ناسازوانه. آنچنان که فرنگیان می‌گویند پارادوکسیکال.

کزازی افزود: آدمی تا خود را از دست ندهد خویشتن را نخواهد یافت و به دست نخواهد آورد. از سوی دیگر تا خود را گم نکند و دوباره بازنیابد راهی به خداوند نخواهد برد. این کتاب گزارش رفتار و کارساز شگفت است که هر ره‌رو راز‌آموز به ناچار در شناخت خویشتن و راه جستن به خداوند آن را در خود می‌آزماید.

او در پایان در اشاره به محتوای کتاب گفت: در این کتاب سخن از «منی» می‌رود که می‌باید فرونهاده شود و نیز به‌‌ همان سان از منی که می‌باید بدان راه برد و دست یافت. از «منی» که می‌باید در او رنگ ببازد و فانی بشود تا نبود در بود رنگ ببازد و از میان برود تا در پی آن جدایی به پیوند بیانجامد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز